Service

Användarvisningsbild
jimmi
Inlägg: 422
Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Service

Inlägg av jimmi »

Tänkte göra en service nu när bilen kommer ut men vad ska jag anv för olja??
Bilen är en Turbo och har lite höjt laddtryck så man vill ha en olja som fungerar bra.

Tänkte köra i Rvs motorrenovering också. Har anv det på andra bilar och märkt skillnad. Plus den till växellådan. :)
http://www.rvs.se/


/ jimmi
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Service

Inlägg av Mogge »

Hej!

Som gammal skruvare så är jag som vanligt skeptisk! (inte till 480 eller ny olja, men behandlingmedel som utlovar under) :oops:

En god motorolja är A&O. Den behöver för den delen inte vara av högsta kvalitet utan man måste även väva in bytersintervall. Oljorna har onekligen utvecklats de senast åren. Som familjemekaniker så har jag följt nya som gamla bilar under lång tid. Min erfarenhet är att byta olja ofta, främst när bilen är ny. Det ger resultat i längden. Att hälla på en korrekt men billigare olja och byta när hösten kommer om man inte kör sin pärla på vinterna ger större vinster än att hälla i en svindyr och byta var 1500mil.

Växellådan på en 400 seriebil kan få nytt liv med syntetolja. Jag har provat att byta till orginalet SAE 80/90 med olika resultat. Men byter man till en syntetisk olja 75W90 så brukar resultatet bli kanon. Byter man till orginaloljan så kan växlarna bli tröga att få i, framför allt på vintern. Men det kan oxå gå helt utmärkt. Hällde på bakväxelolja 90W140............gissa om det blev segt. :cry:

Själv kör jag med biltema motorolja SAE 5W40 Longlife till passat. Den är bra, billig och duger utmärkt tills den gått från brun till svart. Då byter jag olja men låter filtret sitta tills nästa byte.
Biltema har oxå utökat sotimentet med en helsynet växellådsolja. Den har jag inte testat ännu.


Min syrras kille köpte en AUDI 100 en gång, den rasslade som f.....n.
Tappade olja, blandade en coctail av 2 liter motorolja, 1 liter lacknafta, 3 dl bromsvätska, lite silikonvätska, brakefree (teflonrengörinngsvästska för vapen) och en skvätt tryckolja (jag tog vad jag hade hemma). Sedan fick bilen stå och gå på tomgång en och en halv timme.
Sedan stannade jag bilen och tappade olja, den fick stå o rinna av med filtret loss över natten. På med ny olja och filter. Snacka om ny motor. Inte ett rassel och den gick mycket fint på tomgång.


Man har gjort studier på motorbehandling, och inte kunnat mäta någon bränsleeffekt av det. Möjligen skulle man kunna behandla en ny motor med det för att undvika ev slitage vid kallstarter men jag är tveksam till effekten av det. På en växellåda som är trög i synkningen kan det ha effekt. Bra olja är i grunden samma som bra kvalitet på blodet i våra kroppar. Alltså, håll koll på olja, kolla färgen på oljestickan. Lossa på oljelocket och se hur mycket beläggningar man ser på kamaxel mm. En välservad bil kan möjligen vara lite tefärgad invändigt. Annars är dagens oljor högrenande och en välskött bil ska i princip vara ren och fin.

Rätt kemikalie på rätt plats, har kört biltemas styrservotätning på en gammal fordtraktor. Två flaskor i motoroljan (ny) fick vevaxeltätningen att mjukna och bli tät igen!

Man kan alltid smula ovanstående resonemang i smulor, se det som ett bidrag till debatten. Alla laborationer sker som valigt på egen risk.

Mvh Jonas
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst