Dags för kamremsbyte.

Skriv svar
Användarvisningsbild
Sheba
Inlägg: 221
Blev medlem: 31 dec 2008 23:39
Kontakt:

Dags för kamremsbyte.

Inlägg av Sheba »

Tänkte ge min 480 Turbo en ny kamrem med tillhörande löphjul, spännrulle och vattenpump. Tänkte lämna iväg henne för arbetet(kanske till och med till Christers omtalade granne? ;)) men köpa delarna själv. Finns även styrrulle att köpa, vad har den för funktion? Bör den också bytas? Är ju ingen större utgift.

Jag har ju dock ingen aning om jag ska ha 124- eller 125-tandad kamrem. Jag läste någonstans, troligtvis här på forumet, att om man har plastkåpa över kamremmen så ska man ha 125-tandad. Finns det 480's med metallkåpa? Om detta stämmer så ska jag ju ha 125, men jag måste ju vara säker.
Användarvisningsbild
jimmi
Inlägg: 422
Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Dags för kamremsbyte.

Inlägg av jimmi »

Har du bildels katalogen från Volvo så står det nog där. Tror det är på chassi nr. :) skicka annars så kan jag kolla i min.
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Dags för kamremsbyte.

Inlägg av Mogge »

Hej!

ES 86-87 hade 124 tänder och en kåpa i plåt.

Turbo har alltid haft 125 vad jag vet. Plastkåpa = 125 tänder. Man ändrade om bland löp och spännhjulen för den tidigare konstruktionen var inte bra. För högt moment på remmen = slits hårdare.
Löphjul ser till att remmen ligger an mot kugghjulen optimalt, dvs ökar anliggningsytan, det är alltså ett hjul som bara styr remmen mot kugghjulet. Spännhjulet är som ett löphjul men justerbart för att kunna justera spänningen på remmen.

Löp och spännhjul skall bytas var annan kamremsservice. Det var en medlem som fick sin rem bytt vid 9000 mil av volvo Bilen var då typ 20 år gammal). När bilen är så pass gammal som den då var bör man även då byta hjulen, för fett blir gammal och torkar. Ett hjul skar och remmen brast = motorhaveri. Tror du Volvo medgav något fel?

/Jonas
Användarvisningsbild
Sheba
Inlägg: 221
Blev medlem: 31 dec 2008 23:39
Kontakt:

Re: Dags för kamremsbyte.

Inlägg av Sheba »

Men vad gör då den där mystiska styrrullen som även finns att köpa? Eller det är bara ett annat namn för löphjulet?
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Dags för kamremsbyte.

Inlägg av Mogge »

Precis! :roll:
Användarvisningsbild
Sheba
Inlägg: 221
Blev medlem: 31 dec 2008 23:39
Kontakt:

Re: Dags för kamremsbyte.

Inlägg av Sheba »

Hehe, tackar. Löphjulets och spännrullens funktion kände jag ju till men blev lite fundersam när man kunde köpa dessa och styrrulle som dessutom inte såg likadan ut, var ju tvungen att fråga. :mrgreen:
Hoffster
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 maj 2004 17:38
Ort: Ydre och Stockholm
Kontakt:

Re: Dags för kamremsbyte.

Inlägg av Hoffster »

Hejsan,

Jag lånar kamremstråden lite och passar på att fråga om någon vet bytesintervallen på en turbo 91b? Har googlat lite och fått fram lite olika bud. Min byttes senast vid 12000 mil (inget datum i boken, men det var innan jag köpte den så jag gissar på 2005. Med nuvarande mätarställning, dryga 21000, blir det alltså 9000+ mil och runt 7 år. Börjar det bli dags?
Senast redigerad av 1 Hoffster, redigerad totalt 9 gånger.
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Re: Dags för kamremsbyte.

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Det är väl 9000mil eller vart åttonde år som gäller.
Chrille
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Dags för kamremsbyte.

Inlägg av Mogge »

Det var 12000 mil från början men ändrades sedan till 9. Man bör hålla sig under 10000 mil som sagt.

Bytesintervall 10år enligt min autodata.

/Jonas
Hoffster
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 maj 2004 17:38
Ort: Ydre och Stockholm
Kontakt:

Re: Dags för kamremsbyte.

Inlägg av Hoffster »

Tusen tack för svaren! Då kanske jag kan spara det till slutet av säsongen alternativt till nästa. Tack och bock!
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
248 Lennart
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 jun 2013 21:14
Kontakt:

Re: Dags för kamremsbyte.

Inlägg av 248 Lennart »

Sheba skrev:Tänkte ge min 480 Turbo en ny kamrem med tillhörande löphjul, spännrulle och vattenpump. Tänkte lämna iväg henne för arbetet(kanske till och med till Christers omtalade granne? ;)) men köpa delarna själv. Finns även styrrulle att köpa, vad har den för funktion? Bör den också bytas? Är ju ingen större utgift.

Jag har ju dock ingen aning om jag ska ha 124- eller 125-tandad kamrem. Jag läste någonstans, troligtvis här på forumet, att om man har plastkåpa över kamremmen så ska man ha 125-tandad. Finns det 480's med metallkåpa? Om detta stämmer så ska jag ju ha 125, men jag måste ju vara säker.
De bryter på motornummer 16529 .
Den gamla remmen har 124 kuggar medan den nya har 125 kuggar.
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Updated Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Cool Product Tips 5d19b17
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about High Rated Product Blog 5d19b17
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Best Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Product Website 63b5_59
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Updated Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Cool Product Info 5d19b17
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst