Generatorfråga!

*Brådhis*
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 aug 2006 07:30
Ort: Upplands Väsby
Kontakt:

Generatorfråga!

Inlägg av *Brådhis* »

Min 480 beter sig lite lustigt på sistone när det gäller laddningen...

När man startat bilen måste man varva till en gång till iaf 2000 rpm innan den börjar ladda (syns tydligt på att voltmätaren hoppar upp en liten bit)! Dessutom tycker jag den står lite lågt under körning, men frågan är hur pass pålitlig själva originalmätaren är?! Jag ska förstås mäta upp ordentligt, men min multimeter hade fått pungsoda och visar nu bara 0,866 volt konstant oavsett vad jag gör så en ny ska inhandlas snarast...

Står man på tomgång med halvljus, stereo, kupéfläkt och även motorns kylfläkt igång så sjunker mätaren även då, men varvar man (och håller) 2000 rpm eller mer så går den upp till iaf lodrätt läge...

Så... Nå´nting är sannolikt knas och mina tankar går i första hand till kolen... Men tänkte iaf höra här om det finns nå´t annat typfel på 480 som kan ge dessa symptom! Man vet ju aldrig med dessa elektroniktyngda små bestar! :wink:

Stort tack på förhand!

//Brådhis
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Generatorfråga!

Inlägg av Mogge »

Hej!

Kolla, lyser laddningslampan? Om denna inte lyser så är nog kolen kass. Ström ska gå via lampan, laddregulatorn och ut via rotorn (förmagnetisering)
Om detta inte funkar så kan man behöva varva upp generatorn för att den ska hoppa igång.

Kolla även så du inte har en generatorrem som slirar, då kan man oxå få samma fenomen.

Mvh Jonas
*Brådhis*
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 aug 2006 07:30
Ort: Upplands Väsby
Kontakt:

Re: Generatorfråga!

Inlägg av *Brådhis* »

Mogge skrev:Hej!

Kolla, lyser laddningslampan? Om denna inte lyser så är nog kolen kass. Ström ska gå via lampan, laddregulatorn och ut via rotorn (förmagnetisering)
Om detta inte funkar så kan man behöva varva upp generatorn för att den ska hoppa igång.

Kolla även så du inte har en generatorrem som slirar, då kan man oxå få samma fenomen.

Mvh Jonas
Misstänkte det... Nya kol inköpta! Ska prova att byta dom imorgon om jag hinner! Återkommer med resultat! :)

//Brådhis
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Rated Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Recommended Product Info 34d08cd
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Best Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Updated Product Tips c9ce18b
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster