Ska den här slangen se ut så här?

*Brådhis*
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 aug 2006 07:30
Ort: Upplands Väsby
Kontakt:

Ska den här slangen se ut så här?

Inlägg av *Brådhis* »

Ja...? Tycker den på nå´t vis ser "svullen" ut, men samtidigt verkar där finnas en "krage" innanför som den verkar sitta tajt mot...

Bild

Kort sagt, behöver jag oroa mig eller är det bara att tuta och köra?

//Brådhis
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Ska den här slangen se ut så här?

Inlägg av Mogge »

Hej!

Nog ser den lite svullen ut. Lite uttänjd brukar den vara men detta är på gränsen vad jag kan bedöma. Det är kylvätskeutloppet och det skapas tryck i systemet. Trycket skapas av att kylvätskan expanderar när motorn blir varm, och kylvätskelocket har en övertrycksventil.

Frågan är: Har du kokt motorn någon gång? Blir det extremt högt tryck i kylsystemet? (fel på kylvätskelocket)

//Jonas
*Brådhis*
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 aug 2006 07:30
Ort: Upplands Väsby
Kontakt:

Re: Ska den här slangen se ut så här?

Inlägg av *Brådhis* »

Mogge skrev:Hej!

Nog ser den lite svullen ut. Lite uttänjd brukar den vara men detta är på gränsen vad jag kan bedöma. Det är kylvätskeutloppet och det skapas tryck i systemet. Trycket skapas av att kylvätskan expanderar när motorn blir varm, och kylvätskelocket har en övertrycksventil.

Frågan är: Har du kokt motorn någon gång? Blir det extremt högt tryck i kylsystemet? (fel på kylvätskelocket)

//Jonas
Motorn är ej kokad och trycket är inte extremt vad jag märkt iaf. Tempen går upp till 95-96 och så drar fläkten igång och kyler till 88 ungefär.

Slangen ser rätt speciell ut. Går den ens att få tag på numera?

//Brådhis
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Ska den här slangen se ut så här?

Inlägg av Mogge »

Hej!

Tempen låter lite hög. En turbo ska ha 88 graders termostat och fläkten brukar starta vid 92-93. Tempmätaren är tämligen exakt.

Frågan är om du har en termostat som öppnar sent/en med högre öppningstemp. Termostaterna har en förkärlek att gå sönder = lägre temp. Så den kan ju vara bytt. (Sitter innanför slangen)

//Jonas
*Brådhis*
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 aug 2006 07:30
Ort: Upplands Väsby
Kontakt:

Re: Ska den här slangen se ut så här?

Inlägg av *Brådhis* »

Mogge skrev:Hej!

Tempen låter lite hög. En turbo ska ha 88 graders termostat och fläkten brukar starta vid 92-93. Tempmätaren är tämligen exakt.

Frågan är om du har en termostat som öppnar sent/en med högre öppningstemp. Termostaterna har en förkärlek att gå sönder = lägre temp. Så den kan ju vara bytt. (Sitter innanför slangen)

//Jonas
Bra fråga, 1-2 grader hög temp känns inte direkt alarmerande så det kan jag leva med. :)

Termostat är bytt för 300 mil sedan eftersom den var på tok för låg i temp förut.

//Brådhis
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Ska den här slangen se ut så här?

Inlägg av Mogge »

Att slangen är uttänjd beror nog troligast på tidigare värme och tryck. Troligen inget alarmerande men på lång sikt ska du nog byta. Väven i slangen kan vara på G att gå sönder. Ett läckage på den slangen kan få katastrofala följder.

Tempen ligger lite högt, vad har du för öppningstemp på termostaten? Å andra sidan, kör du i normala driftförhållanden så är det inga problem. :lol:
*Brådhis*
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 aug 2006 07:30
Ort: Upplands Väsby
Kontakt:

Re: Ska den här slangen se ut så här?

Inlägg av *Brådhis* »

Mogge skrev:Att slangen är uttänjd beror nog troligast på tidigare värme och tryck. Troligen inget alarmerande men på lång sikt ska du nog byta. Väven i slangen kan vara på G att gå sönder. Ett läckage på den slangen kan få katastrofala följder.

Tempen ligger lite högt, vad har du för öppningstemp på termostaten? Å andra sidan, kör du i normala driftförhållanden så är det inga problem. :lol:
Ja, om den smäller blir det nog inte så bra. Men jag kör så lite med den och extremt sällan i köer så det ska nog gå bra. :)

Ingen aning om termostatens öppningstemp, men det är en Volvo original iaf... :)

//Brådhis
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster