Startar inte direkt

444 Tobias
Inlägg: 31
Blev medlem: 31 aug 2014 14:26
Ort: Gävle
Kontakt:

Startar inte direkt

Inlägg av 444 Tobias »

Som rubriken lyder så startar inte bilen alltid direkt, utan den går några sekunder "för länge" för att det ska kännas rätt. Den startar alltid, men det är lite störande med nötandet på startmotorn.
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Startar inte direkt

Inlägg av Mogge »

Hej!

Är det kall eller varm motor?

Om du kirrat en 1 sek på starten, går soppapumpen? Vad har du för årsmodell och typ?

//Jonas
444 Tobias
Inlägg: 31
Blev medlem: 31 aug 2014 14:26
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Startar inte direkt

Inlägg av 444 Tobias »

Det är ingen skillnad på kall eller varm. Inte heller på om den stått länge eller bara en kort stund. Oftast får jag nöta några sekunder innan den går igång, men ibland startar den som en normal bil. Jag har en turbo från 1990.
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Startar inte direkt

Inlägg av Mogge »

Jag hade nog börjat med att mäta bränsletrycket ändå. Mest för att utesluta.
Kan ju vara så att den inte håller resttryck.
444 Tobias
Inlägg: 31
Blev medlem: 31 aug 2014 14:26
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Startar inte direkt

Inlägg av 444 Tobias »

Ok, såg nån tråd om hur man skulle mäta det.. :roll: Vad jag vet är att tidigare ägaren
bytte pump, men den nya pumpen kanske inte var 100%-ig. Märker också en viss
bensinlukt efter att jag tankat helt fullt. Kan det höra ihop med otät pump?

Mvh Tobias
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Startar inte direkt

Inlägg av Mogge »

Kan hänga ihop, mäter man trycket så vet man om det blir tryck, om trycket stannar kvar efter stopp osv.

Kan vara läckage som dränerar systemet = tar tid att starta sedan.

/Jonas
444 Tobias
Inlägg: 31
Blev medlem: 31 aug 2014 14:26
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Startar inte direkt

Inlägg av 444 Tobias »

Låter ju väldigt sannolikt. Jag får ta reda på hur man gör för att mäta trycket, och försöka mig på det. Om trycket är dåligt - hur löser man det då?

Mvh Tobias
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Startar inte direkt

Inlägg av Mogge »

Det beror på trycket. Det finns en tryckregulator på retursidan som ser till så rätt tryck erhålls. I pumpen finns det en backventil så bränslet inte läcker tillbaka.
Så mätning först och analys av resultatet.

Bränsletryck och resttryck.

//Jonas
444 Tobias
Inlägg: 31
Blev medlem: 31 aug 2014 14:26
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Startar inte direkt

Inlägg av 444 Tobias »

Ah. Har också läst något om att man ska höra pumpen starta, och att ljudet ska komma från tanken och att det ska höras i kupen, när man slår på tändningen. Något sådant hörs inte..
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Startar inte direkt

Inlägg av Mogge »

Inte alltid, man ändrade någon gång. I bland får man kirra på starten en sek så hoppar den igång.
444 Tobias
Inlägg: 31
Blev medlem: 31 aug 2014 14:26
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Startar inte direkt

Inlägg av 444 Tobias »

Hur jag än beter mig så hör jag ingen soppapump surra igång. :) Vare sig om jag vrider på tändningen eller om jag kör lite på startmotorn. Men kan problemet höra samman med att det luktar starkt av bensin runt bilen när jag tankat fullt?
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Startar inte direkt

Inlägg av Mogge »

Låter lite långsökt.

Som sagt, börja med att mäta trycket. Då får du en bra bild över när var hur pumpen startar.
Vart luktar det? I avgasröret eller runt bilen?

Jag har varit med om läckage uppe på tanken. Vid infästningen på tanken/armaturen. (Ut med sittdynorna bak, bälteslås och mittkonsol, där under hittar du armaturen)

//Jonas
444 Tobias
Inlägg: 31
Blev medlem: 31 aug 2014 14:26
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Startar inte direkt

Inlägg av 444 Tobias »

Sitter det ett bränslefilter på höger sida, en lite bit framför bakjulet? Bör jag koppla lös och prova trycket där? Läste någonstans att den ska pumpa 1 liter på 30sek, och att man ska ta loss en kontakt vid svänghjulet när man testar? Stämmer det?

Fick bort sätena i bak. Hör pumpen starta efter en kort stunds snurrande på starten.
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Startar inte direkt

Inlägg av Mogge »

Hej!

Du har nog hittat felet. Tror pumpen är kass. Har haft en liknande bil som man fick krirra igång.
Man mäter lämpligast via slangen som kommer in vid höger fjädertorn. På Volvo så skruvar man loss anslutningen på bränsleröret och monterar ett T stycke.

Starta pumpen, genom att bygla relät bakom handskfacket.

//Jonas
444 Tobias
Inlägg: 31
Blev medlem: 31 aug 2014 14:26
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Startar inte direkt

Inlägg av 444 Tobias »

Det börjar bli en riktig följetång.. Armaturen har en spricka upptill, vid den vertikala anslutningen, det är där bensinen kommer upp. Om jag vickar på den så sprutar bensinen formligen. Har inte mätt hur mycket pumpen levererar än. Hittar inga konsekventa data på vare sig mängd eller tryck, så jag vet inte vad som ska vara rätt värden. Det lutar nog åt att jag gör mig av med bilen eftersom jag inte får till det här och inte hittar någon verkstad som är villig att ta emot den.
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Startar inte direkt

Inlägg av Mogge »

Hej!

B18E/EP/FP och din bil FT (T för turbo)

Vit/gul märkning pumphus
Systemtryck 3,5 bar
Resttryck 3,3-3,4 bar (efter avstängd motor)

Kapacitet 120 lit/timme = 1 liter/30 sek

Men! Ett mekanisk fel i pumpen kommer resultera i ett bränsletryckfall. Pumpen skall starta omedelbart när motorn snurrar. Om pumpen inte startar så har du troligen lokaliserat felet i själva pumpen. Den går trögt.....
Det är ett fel som uppstår på dessa pumpar efter ca 15000mil. I värsta fall blir man stående med en pump som inte går alls.

//Jonas
444 Tobias
Inlägg: 31
Blev medlem: 31 aug 2014 14:26
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Startar inte direkt

Inlägg av 444 Tobias »

Tack. :)

Jag har inte tillgång till någon tryckmätare, men det är några volvopulare som har en "verkstad" i närheten av mitt jobb. Ska försöka motivera dem att utföra mätningen. Det enda jag kan göra själv är ju att kolla flödet 1l/30sek. Pumpen är utbytt vi ca 14500 mil av förra ägaren, men det är ju inget som säger att utbytespumpen är kry.. Men pumpen ska starta när motorn roterar med minst 45rpm och det är svänghjulssenorn som talar om det. Bilen startar bäst/fortast när jag stått parkerad i ett par timmar typ, då hoppar den igång direkt startmotorn går igång. Men har jag stått i exempelvis två minuter så gnuggar den i några sekunder.. Återkommer med uppmätt data på pumpen så snart jag fått det uppmätt.
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Startar inte direkt

Inlägg av Mogge »

Hej!

Ett enkelt sätt att testa själv, starta motorn, stanna, lossa ledningen som kommer in från höger sida, bak på motorn. Sitter med en 17mm nyckevidd. Släpp ut trycket och prova starta. Går pumpen igång direkt = fel i pumpen.

Att den startar bättre efter ett par timmar beror ju på att trycket minskat rejält i systemet. Jag tror du hittat felet själv. Den pumpen som blev monterad, var den ny?

Du lär ju ändå inte få ut något vettigt av tryckmätningen, troligtvis.

//Jonas
444 Tobias
Inlägg: 31
Blev medlem: 31 aug 2014 14:26
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Startar inte direkt

Inlägg av 444 Tobias »

Nä, pumpen köptes begagnad. Är det en ny som behövs för att den ska behålla trycket i ledningen exempelvis över natten? Pumpen surrar, men först efter att man kör startmotorn. Alltså inte direkt man slår på tändningen, men så ska det väl vara på den här modellen? Turbo 1990
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Startar inte direkt

Inlägg av Mogge »

Hej Tobias!

Trycket faller ju längre tiden går, och till sist är det bara en gnutta kvar. Ditt problem är ju det motsatta, att trycket som står kvar gör det svårt för pumpen att starta (O så ska det ju inte vara)
Pumpen skall, som du säger starta direkt när motorn går runt.

Ditt problem ligger i att pumpen börjar bli dålig, ett inte ovanligt fel på dessa bilar. Pumpen går helt enkelt trögt, är sliten och när det är tryck i systemet så orkar helt enkelt inte pumpen igång, du får kirra, då släpper motorn in bränsle, som inte är tillräckligt för att starta. När trycket blivit tillräckligt låg startar pumpen och i sin tur motorn.

Så en tryckmätning i ditt fall känns inte relevant.

//Jonas
444 Tobias
Inlägg: 31
Blev medlem: 31 aug 2014 14:26
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Startar inte direkt

Inlägg av 444 Tobias »

Aha, är det så det funkar? Jag trodde det var så att den tappade trycket lite och att därför tog det längre tid för den att starta, för den behövde pumpa fram bensinen igen. :) Då vill jag ha tag i en bra pump. Vet du vart jag kan köpa en ny till bra pris?
444 Tobias
Inlägg: 31
Blev medlem: 31 aug 2014 14:26
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Startar inte direkt

Inlägg av 444 Tobias »

Jag köpte en sprillans pump, men bilen beter sig exakt lika. Det är endast då den stått parkerad i ett par timmar som den startar bra. :) Jaja, har ju en reservpump åtminstone. Kan det vara bränsletrycksregulatorn som felar?
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Startar inte direkt

Inlägg av Mogge »

Hej!

Det var tråkigt att höra. Jag hade mätt bränsletrycket isf. Att mäta är att veta.
Felsökning är att utesluta.

//Jonas
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Useful Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Product Guide 263b2_5
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Awesome Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about High Rated Product Tips cd263b2
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst