kontroll tomgångsmotor

Skriv svar
206_kenny_falk
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 sep 2014 20:53
Kontakt:

kontroll tomgångsmotor

Inlägg av 206_kenny_falk »

nybliven 480 ägare (iofs återfall... :D ). Har problem med tomgången på min ES -87. Ibland är den väldigt hög. Misstänker tomgångsmotorn, så jag tog loss den och gjorde rent. Funderar bara på om den skall vara fjäderbelastad, så att den alltid återgår till ett utgångsläge...??? (min gör inte det, men lite smörjning gjorde att den rör sej lite bättre) Någon som vet? (hade loss motsvarande komponent på en S40 -98, och den var återfjädrande). Finns det något enkelt knep att kolla funktionen (spänningsmatning på några av anslutningarna?).
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: kontroll tomgångsmotor

Inlägg av Mogge »

Hej!

Ojämn tomgång kan bero på lite olika saker. Jag brukar göra detta.

1 börja med kall motor och spraya startgas på inusgningsrör, även på baksidan där den går in i motorn. = ökad motorvarvtal = luftläckage.
Om motorn suger tjuvluft någonstans så hjälper det inte att kolla tomgångsmotorn.

2. Gör en grundinställning av tomgången.
Rengör spället/spjällhuset. (Med thinner motsv) och se till så spjället går mot anslagsskruven på spjällhuset. Backa skruven, skruva till den når armen och spänn ca 1/4 varv.
Kolla så det klickar i kontakten som sitter på spjället. (lite osäker på vilken modell du har, kan vara turbon som har denna funktion endast)
Stryp slangen till tomgångsmotorn och lägg varvtalet på ca 650rpm. Sedan skall tomgångsmotorn kompensera resten.

Hör av dig om det är något mer du undrar över.

//Jonas
206_kenny_falk
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 sep 2014 20:53
Kontakt:

Re: kontroll tomgångsmotor

Inlägg av 206_kenny_falk »

tack för svar, fast det var egentligen en annan sak jag frågade om... -Hur skall funktionen på tomgångsmotorn vara -återfjädrande eller inte...?

Tomgången är jämn och fin, antingen på ca 700 varv, eller på ca 3000 varv. Om tomgångsmotorn fastnar så kan jag tänka mej att det kan bli lite höga varv. Har smörjt upp den så den rör sej fint, men vet inte om den skall vara återfjädrande till ett specifikt utgångsläge. Får väl gå igenom litteraturen och se om det finns något avsnitt med konstruktion & funktion för insprutningen... :-)
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: kontroll tomgångsmotor

Inlägg av Mogge »

Hej!

Sorry. :oops:

Den är inte återfjädrande.
Om motorn rusar, stryp ledningen till tomgångsmotor, så vet du om det är den som får motorn att rusa (Snabbtving eller motsv)

//Jonas
206_kenny_falk
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 sep 2014 20:53
Kontakt:

Re: kontroll tomgångsmotor

Inlägg av 206_kenny_falk »

Tackar! då kan jag återmontera den! Skall bara putsa upp den lite först.... Nästa fråga blir att hitta vart kylarvätskan tar vägen. Får nog kolla kompressionen till att börja med....
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: kontroll tomgångsmotor

Inlägg av Mogge »

Hej!

Vanliga fel på kylvätskan är vattenpump, slangen mellan kaross o motor till värmepaket. Värmepaketet (läcker under bilen isf) och slangar till kylaren. Kan även vara en frostplugg på baksidan av motorn.
Lättast är att sätta tryck med en pump i expkärlet. Alt göra en egen, ett lock med en bilventil. Sedan pumpa försiktigt Max 1 bar.

Sedan är det bara se vart det läcker under bilen.

//Jonas
206_kenny_falk
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 sep 2014 20:53
Kontakt:

Re: kontroll tomgångsmotor

Inlägg av 206_kenny_falk »

OK, tackar för info. Bilen har stått i garage ett par veckor nu, ingen fukt under, men jag skall se om jag kan trycksätta lite och kolla läget...
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Useful Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Best Product Guide 1d3b1c9
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Recommended Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Awesome Product Info 8cd263b
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

High Rated Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Cool Product Blog c9ce18b
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst