tutan

Robban_killen
Inlägg: 133
Blev medlem: 26 okt 2006 18:39
Ort: Falköping
Kontakt:

tutan

Inlägg av Robban_killen »

Hej!
Har nu kört utan tuta och larm ett tag. Har jag tutan ikopplad, går larmet om jag antingen låser upp dörren och öppnar den, eller vrider på tändningen. Mycket irriterande! Microploj i dörrlåset som är fel?
Innan bestiktningen förra veckan hoppades jag på att bilen ville vara snäll och inte tuta, men snäll ville den inte vara. Så det blev att komma dit utan en fungerande signalhorn, och då en "påminnelse" av det. Till min lilla fråga då. Får man flytta tutknappen till ett annat ställe? Tänkte då dra en ny ledning med knapp på panelen. Alt till kontakten i ratten, med nya kablar dragna från tutorna.

Tack och hej!
Robert
Användarvisningsbild
jimmi
Inlägg: 422
Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: tutan

Inlägg av jimmi »

Det skall finnas en microbrytare i dörren men det konstiga är ju att larmet går om du vrider tändningen..
Om du har en ny data box (cem) med samma färg etikett på, så prova och byt och se om felet återstår.
Cem:en styr larmet.

mvh jimmi
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
Användarvisningsbild
Sheba
Inlägg: 221
Blev medlem: 31 dec 2008 23:39
Kontakt:

Re: tutan

Inlägg av Sheba »

Jag tror att du får ha tutknappen någon annanstans så länge den är lättillgänglig för föraren och uppmärkt med att det är en tuta. Däremot är det ju inte rätt sätt att fixa ditt problem med. Det är smartare att fixa ditt grundproblem med larmet istället för att koppla bort det och tutan för att sedan dra nya kablar till tutan och sätta en knapp någon annanstans.
Christer Nilsson
Site Admin
Inlägg: 278
Blev medlem: 19 jan 2004 23:00
Ort: Hishult
Kontakt:

Re: tutan

Inlägg av Christer Nilsson »

Om du tar bort dörrsidan så finns ett antal skarvkontakter i en liten plastlåda. Leta upp vilka kablar som går upp till låset. Färgerna kan nog variera något men en av sladdarna per brytare är alltid brun. Koppla in en summer mellan brun anslutning och någon av dom andra färgerna. När du vrider på låset ska kontakterna bryta resp. sluta. Du får prova dig fram och då borde hitta någon som inte funkar...!

PS. På förarsidan är en av kablarna till belysningen i nyckelhålet. Där sitter också en mikrobrytare till den men i dörrhandtaget. Den kabeln kan du naturligtvis bortse från. DS.
Volvo 480 ES...........1986..vit
Volvo 480 Turbo.......1987..röd
Volvo 480 ES aut......1994..cypressgrön met
Volvo 480 ES...........1994..pariserblå met
Volvo 480 Turbo aut.1994..svart met
Volvo 66 DL Kombi...1978..orange
Volvo 343 DL...........1980..gul
Volvo 440 SE ..........1996..röd
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst