död bil

Skriv svar
holger
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 mar 2010 17:33
Kontakt:

död bil

Inlägg av holger »

Har en ES-87 som bara stendör helt plötsligt. Den brukar starta efter ett tag igen men häromdagen gav den upp helt. Precis nör den dör "klickar" det från höger sida under handskfacket, har för mig det sitter nån styrning till insprutningen där?? Någon som varit med om detta, eller vet vad felet är?
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Re: död bil

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Det är helt rätt att styrboxen till bilens motorstyrning sitter på höger sida. Eftersom du skriver att det "klickar" från höger sida så kommer jag att tänka på att det kan vara ett av dom två reläena som sitter bakom handskfacket som fallerar eftersom det inte brukar klicka om styrboxen. Av dom två reläena går det ena till bensinpumpen och det andra till just mororstyrningsboxen.
Kolla upp dom först innan du ger dej på att meka med boxen, det är ett inte helt ovanligt fel att reläer ger upp.
Lycka till :mrgreen:
Chrille
*Brådhis*
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 aug 2006 07:30
Ort: Upplands Väsby
Kontakt:

Re: död bil

Inlägg av *Brådhis* »

Som lite kuriosa kan väl nämnas att när jag och min pappa var ute och provkörde en 480 ungefär när den kom 1986-1987 så hade den samma fel som du beskriver... :wink: Minns så väl när det hände på Tranebergsbron här i Stockholm! :shock: Och för all del på 5-6 ställen till under färden...

//Brådhis
020, Esko Antikainen
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
Ort: Esko
Kontakt:

Re: död bil

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Kan detta vara till någon hjälp?
http://web.comhem.se/eskoa/480/Motorstopp.htm
Esko (ES87)
Användarvisningsbild
Carsten
Inlägg: 68
Blev medlem: 30 jun 2008 08:40
Ort: Småland
Kontakt:

Re: död bil

Inlägg av Carsten »

Klickar säger du, går motorn runt?

Min erfarenhet, vad den nu är värd, är att det antingen är startmotorrelät eller kamremmen, i båda fallen går motorn inte runt, varken startmotorn eller själva motorn. Ljudet av en trasig kammrem är lika otäckt som det ljud som framstår när man dra en skruvmejsel över en glasskiva, så den lär du känna igen :)

Det finns, vad jag vet, inga traditionella relän i styrenheten varken på ES eller Turbo så det kan det knappast vara.
-------------------------------------------
För tillfället utan 480, sorgligt nog!
http://www.480parts.com
http://www.dyhrs.se/blogg
-------------------------------------------
sjolundnicklas
Inlägg: 89
Blev medlem: 15 apr 2009 16:28
Kontakt:

Re: död bil

Inlägg av sjolundnicklas »

Det här lär ju inte vara svaret på ditt problem men ändå...
Min es brukar klicka och inte starta ibland, men det är när den inte blivit körd på länge och batteriet är dåligt laddat...
Då klickar den bara till fast från startmotorn...
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: död bil

Inlägg av DJ.fisk »

Hallå där!
Har också fått problem med startmotorn. Det klickar, jag tror det är från solenoiden, men startmotorn snurrar inte. Har provat att knö på bilen med växel i och det går, så förbränningsmotorn verkar inte sitta fast. Om jag håller tändningen i startläge några sekunder går en 20 A säkring. Den 4:e från vänster på nedre raden. Det står Popupmotor, illuminating och door locking för den säkringen men när den är uttagen fungerar både popupperna och centrallåset. När säkringen är borta eller trasig klickar det inte längre från startmotorsolenoiden. Jag antar att det är läge att ta loss startmotorn för att kolla den och/eller dess anslutningar?
Användarvisningsbild
Carsten
Inlägg: 68
Blev medlem: 30 jun 2008 08:40
Ort: Småland
Kontakt:

Re: död bil

Inlägg av Carsten »

I skrivande stund är jag under påverkan av starka medikament och annat som driver min influensa på flykten, men trots detta kan jag bidra med tipset att göra rent jordpunkterna. Alla jordpunkter inklusive de vid batteriet skall göras rent med den noggrannhet som man ofta ser bland sjuksköterskor och kirurger. Testa gärna med ett batteri som du vet är helt ok också.
-------------------------------------------
För tillfället utan 480, sorgligt nog!
http://www.480parts.com
http://www.dyhrs.se/blogg
-------------------------------------------
*Brådhis*
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 aug 2006 07:30
Ort: Upplands Väsby
Kontakt:

Re: död bil

Inlägg av *Brådhis* »

Carsten skrev:I skrivande stund är jag under påverkan av starka medikament och annat som driver min influensa på flykten, men trots detta kan jag bidra med tipset att göra rent jordpunkterna. Alla jordpunkter inklusive de vid batteriet skall göras rent med den noggrannhet som man ofta ser bland sjuksköterskor och kirurger. Testa gärna med ett batteri som du vet är helt ok också.
Kan tillägga att startmotorn får sin jord genom anliggningen mot motorn så även där är det värt att se till att det är bra kontakt! Tämligen vanligt på 850/x70 att folk byter startmotorn trots att den bara egentligen hade dålig kontakt!

//Brådhis
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: död bil

Inlägg av DJ.fisk »

Ang startmotorn så plockade jag loss den. När jag bytte startmotor sist (kolen var nerslitna, går att köpa nya kol men hade redan köpt en beg startmotor när jag visste var felet var) satt ingen skruv i bakkanten (igentligen framkanten om man tänker sig vxl är bak, fast det känns som bak, nåväl högersidan av startmotorn :mrgreen: ) på startmotorn och jag brydde mig inte om att sätta dit någon heller. Tydligen hade jag tyckt att det räckte med två av tre skruvar mot vxl också samt att dessa inte behövde dras :oops: Dessutom hade jag tydligen inte varit intresserad av att dra muttern till strömkabeln heller då denna inte var dragen :roll:

Jag hade kunnat dra fast grejerna och provat men varför göra det lätt för sig :? Så nu har jag haft isär startmotorn i sina beståndsdelar och gjort rent samt smörjt upp den.

Är lite fundersam över solenoiden. Den orkar inte trycka in strömbrytaren (som kopplar batteriström till startmotorn) när jag kopplar den till bilbatteriladdaren, men den drar heller inte tillräckligt med ström för att bränna av batteriladdarens säkring på 15A. Ska testa med bilbatteriet sen men om spänningen är samma borde strömmen också vara det. Dock så brände den ju av bilens 20A säkring.. När jag kopplade startmotorn, obelastad, till laddaren så gick den en halv sekund innan säkringen gick.

Vi får se, he he
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: död bil

Inlägg av DJ.fisk »

...forts på startmotorn. Testade sållänåjjden (ihopmonterad med startmotorn) mot bilbatteriet och då jälar klapprade den på med bra kraft. Testade även att köra startmotorn löst och den gick bra, väldigt tyst. Hittade inte startkablar så jag använde några testkablar från ett kasserat mätinstrument, tog inte lång tid innan de började ryka om dom :twisted:

Monterade sedan startmotorn OBS! Om man inte kopplar ifrån batteriet uppstår det lätt en del gnistor :oops: Den här gången drog jag skruvarna och muttern till strömkabeln :wink: Gick bra att starta förbränningsmotorn, men konstigt nog dog den och sedan var den svår och få igång och när jag väl fått igång den gick den dåligt :? -visade sig att jag hade soppatorsk 8) Nu funkar det som det ska och det är ett jäla riv i startmotorn :D
Användarvisningsbild
jimmi
Inlägg: 422
Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: död bil

Inlägg av jimmi »

:mrgreen: Super. sopptorsk är lika förargligt varje gång :wink:
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
turbo 57
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 sep 2011 21:27
Kontakt:

bilen startar inte alltid?

Inlägg av turbo 57 »

jag har en 480 turbo 1988 som går som en dröm om...den startar ,kan funka bra en vecka eller två sen vägrar den starta motorn drar runt men bilen går ej i gång.ibland är det nått som tickar när bilen står och när den går igång så börjar lysena blinka och torkarna gå av sig själv?????Vad tror ni kan det vara cem?
Användarvisningsbild
Carsten
Inlägg: 68
Blev medlem: 30 jun 2008 08:40
Ort: Småland
Kontakt:

Re: död bil

Inlägg av Carsten »

Dålig jord, tror jag!
Gör rent minussidan på batteriet och alla anslutningar hela vägen ner till startmotorn, gör också rent inne i skärmen där alla de bruna sladdarna samlas.
-------------------------------------------
För tillfället utan 480, sorgligt nog!
http://www.480parts.com
http://www.dyhrs.se/blogg
-------------------------------------------
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about High Rated Product Blog 1c9ce18
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Rated Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about High Rated Product Website b3d34d0
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Useful Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Excellent Product Blog 19b171d
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst