ej480 men 440 elfel hjäälp!!

480micke
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 apr 2010 21:49
Kontakt:

ej480 men 440 elfel hjäälp!!

Inlägg av 480micke »

jag är fullt medveten om att detta är ett 480 forum....
men då 440 är byggt på samma plattform,så kanske problemet har uppstått även på 480 modellen......
det ligger nämligen till såhär:

Jag har fått ärva en 440 -183 GL 1990 manuel vxl (ej dragkrok,elhissar,taklucka,fasen knappt radio...)
bilen besiktigades förra året ,ingen anmärkning...MEN!! sen har den stått still i ett år......
rivit isär bromsar o smörjt .... börjar funka hyffsat.... MEN..... elsystemet????
mycket konstiga saker är det?????
laddningslampan lyser,trots nytt batteri+ att den laddar ok?? 13-14 v (batteri ca 12.3 v avstängd motor)
startar man bilen med lampomkopplare i läge 0 ,fungerar det mesta.. men inte hel ljus,
slår man om till (eller från ?) helljus,stannar kupéfläkten,vindrutetorkare,spolningen (lampor,vindruta)men hel ljus tänds inte..

samtliga lampor,inklusive nr skylltsbelysning,innebelysning,jaa tillochmed belysningen till ringen runt startlåset funkar!!
(jaa då förstås inte helljus,men om man kopplar direkt till batteriet fungerar även dom....)

vrider man om lampomkopplare till läge "halvljus" är det = som att slå på tändningen,dvs är motorn igång kan jag
ta ut tändningsnyckeln utan att motorn stannar.... samt att när vredet är i halv ljus funkar inte kupé fläkt.v-tork osv..
hel ljus har jag aldrig fått att ens att blinka till.....

jag har kollat jordningen till batteri/kaross/motor, plockat ur alla lampor,rengjort satt tillbaka....
samma med säkringarna....
även plockade bort kåpan runt ratten,plastskyddet ovanför pedalstället,lossade säkringshållaren ,lossade hållaren till instrumentbrädan,släppte ner säkringshållaren,drog ur dom stora kontakterna (vit,blå,röd,gul tror jag det va)
drog isär ,sprejade 5-56 i alla anslutningar jag hittade......
kollade efter brända/skadade kablar utan resultat

prövat att koppla ur samtliga lampor , men ingen ändring

kuriosa!! när jag plockar ur säkring nr:10 höger bakbelysning,nummerplåtsbelysning, då fungerar inte lampomkopplaren som "tändningsnyckel" men ...... hel ljuset funkar inte....

jag börjar få ont om uppslag om vart felet är....

finns det någon som har nåt förslag??? eller som stött på fenomenet tidigare kanske i en 480???
som sagt var,förra året funka allt perfekt ..... men nu...... iprén hjälper snart inte....
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Re: ej480 men 440 elfel hjäälp!!

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Det sitter en elektronikbox som styr många av bilens elfunktioner såsom lyse, blinkers, centrallås och en massa mer, den sitter till vänster upp under instrumentbrädan vid A-stolpen, lite bökig att komma åt och dra ner. Vad du kan göra är att rengöra multikontakten där och boxens kontaktstycken då det kan ha blivit oxid där.
Ett litet tips i felsökandet och har du tur så funkar det :mrgreen:
Chrille
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Useful Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Great Product Guide ce18b3d
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster