Ställa in halvljus

Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Ställa in halvljus

Inlägg av DJ.fisk »

Hej!

Fick nedslag på besiktningen för att halvljuset var för lågt. Hade bytt till vinterdäck och de är olika stora och jag hade satt de tjockare bak. Skiftar jag hjul blir det kanske för högt istället plus att det är jobbigt. Så jag tänkte justera upp ljuset lite. Jag har hittat en bra vägg med plant golv rät vinkel. Där körde jag fram ända intill och markerade på väggen var halvljuset träffade, sedan backade jag bak 10 meter och då ska ljusbilden sjunka mellan 5 till 25 cm. Min sjönk ända ner till golvet.

Jag vill nu justera höjden utan att sabba inställningen i sidled. Det ska finnas två skruvar i lampan men om de fungerar som på fjärrljusen måste bägge skruvarna skruvas för att justera höjden (fast på fjärrljusen är det i sidled). Eller är det så att en skruv är höjden och en skruv är sidled?

/Andreas
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ställa in halvljus

Inlägg av DJ.fisk »

Hej!

Jag fuskade lite och använde en proffesionell ljusinställningsapparat som jag lyckades få tillgång till. Jag kan meddela att det finns två skruvar att ställa halvljuset med. Den ena i övre hörnet är för inställning i sidled, den andra i nedre hörnet är för höjden. På samma sida som höjdinställningsskruven finns i övre hörnet något som liknar en skruv men är en räfflad pinne som inte går att justera, den håller fast lampan i sidled på den sidan. Således ändras inte inställningen i sidled när höjden justeras.

Det var kul att använda en ljusinställningapparat och känna lite hur det känns att vara på den onda sidan(bilprövningssidan) :twisted:


Mvh
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

High Rated Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about High Rated Product Blog 18b3d34
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

New Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Great Product Guide 3b5_595
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Great Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Great Product Website d34d08c
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster