Reläproblem, bes. 5/2...

zorromaster
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 jan 2011 13:12
Kontakt:

Reläproblem, bes. 5/2...

Inlägg av zorromaster »

Vid montering av dörrhögtalare inträffade följande; larmet gick när bilen startades, efter ommontering av detaljer gick det att starta utan aktivering av larmet, men nu utan signalhorn och med likstelhet i popupfunktionen. Inte heller efter manuell
"pop-up" fanns ljus i grodögonen. Säkringar hela, men utbytta - återstår väl reläbyte. Bilen är en 480ES -89 utan reläschema i boxen, men ett Hellarelä är märkt "popuprelay" vilket väl bör bytas. Det finns inte längre som reservdel hos volvo, så jakten inleds här och nu, någon som vet? Indikatorlampan till dimljus lyser konstant utan påslagen tändning, relä pos. F togs bort och indikatorlampan släcktes.. ?? Om någon på detta förträffliga forum har ngn ide med vilket relä man skulle kunna ersätta Hellas, samt berätta för en novis de olika reläernas funktion o placering i "the black box".
I övrigt går bilen som en...volvo 480ES; trivs bäst utan färddator, innerbelysning och störande musik.

Hälsningar från Helsingborg, vid havet
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Reläproblem, bes. 5/2...

Inlägg av DJ.fisk »

Hej!

Inte för att jag är någon bilelexpert.. Det låter lite konstigt att alla dessa fel som uppstod när du monterade högtalare. Tror inte det är något fel på popup reläet, men du kan ta ut det, ta isär det och prova det med t.ex ett ficklampsbatteri eller annan svag ström upp till 12 V. Det finns ett kopplingsschema på reläet. På min bil kan jag tända hel-/halvljus även om jag tagit ut reläet.

Du kanske har kommit åt CEM:en när du monterade högtalare i förardörren? CEM:en sitter strax innanför dörren bakom sidoblinkerslampan ungefär. Ungefär bakom väderkvarnen i min avatar :)
zorromaster
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 jan 2011 13:12
Kontakt:

Re: Reläproblem, bes. 5/2...

Inlägg av zorromaster »

Efter en kall kväll under motorhuven kan jag bada strålkastarljus ien! Tog in reläboxens inkråm i stugvärmen över natten, rengjorde anslutningar och kom fram till att grön sladd matar strålkastarmotorn, vilken kopplad till batteriet visade sig fungera. Lämnade "ögonen" uppe, satte tillbaka allt (nåja, så många skruvar behövs nog inte...), slog på tändningen och det lyste så vackert. Radion spelar och till och med mitt ansikte ser vackert ut i den dämpade kupébelysningen, när jag fascinerat studerar färddatorns gröna stapel. Återstårför bara för en fattig att skaffa ett signalhorn från Biltema och muta någon mera begåvad person för att komma tillrätta med paralysen i grodögonen. Nästa steg blir att sänka tomgången, sedan att åtgärda rosten....men det tar vi efter besiktningen. Hela våren är orörd!
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Cool Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about New Product Info 1c9ce18
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Rated Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Great Product Website 263b7_5
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Updated Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about New Product Blog b3_595d
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster