Generatorproblem
-
- Site Admin
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 19 jan 2004 23:00
- Ort: Hishult
- Kontakt:
Generatorproblem
I går dog min blå ES när jag skulle köra hem från Götet (Museumets dag).
Inte konstigt alls visade det sig. Kolen på laddningsregulatorn höll sig nöd och näppe med näsan över vattnet...
Det ena hade fortfarande kontakt med släpringen men det andra körde med ljusbågsmetoden ... och det har nog funkat ett tag för det var ganska sotigt ...!
Naturligtvis fanns det på hyllan på herr Geddas reservdelslager och efter byte och flintastek gick allting så mycket bättre på vägen hem
Inte konstigt alls visade det sig. Kolen på laddningsregulatorn höll sig nöd och näppe med näsan över vattnet...
Det ena hade fortfarande kontakt med släpringen men det andra körde med ljusbågsmetoden ... och det har nog funkat ett tag för det var ganska sotigt ...!
Naturligtvis fanns det på hyllan på herr Geddas reservdelslager och efter byte och flintastek gick allting så mycket bättre på vägen hem
Volvo 480 ES...........1986..vit
Volvo 480 Turbo.......1987..röd
Volvo 480 ES aut......1994..cypressgrön met
Volvo 480 ES...........1994..pariserblå met
Volvo 480 Turbo aut.1994..svart met
Volvo 66 DL Kombi...1978..orange
Volvo 343 DL...........1980..gul
Volvo 440 SE ..........1996..röd
Volvo 480 Turbo.......1987..röd
Volvo 480 ES aut......1994..cypressgrön met
Volvo 480 ES...........1994..pariserblå met
Volvo 480 Turbo aut.1994..svart met
Volvo 66 DL Kombi...1978..orange
Volvo 343 DL...........1980..gul
Volvo 440 SE ..........1996..röd
- jimmi
- Inlägg: 422
- Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Generatorproblem
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
http://www.garaget.org/Qwert
- Sheba
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 31 dec 2008 23:39
- Kontakt:
Re: Generatorproblem
Alltid skönt när det är ett enkelt standardfel.
-
- Site Admin
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 19 jan 2004 23:00
- Ort: Hishult
- Kontakt:
Re: Generatorproblem
Köpte ett nytt på Mekonomen för 349 pix.
Längden på kolen var ca. 12mm.
Förslitningen är således 2300 mil/mm kol!
Längden på kolen var ca. 12mm.
Förslitningen är således 2300 mil/mm kol!
Volvo 480 ES...........1986..vit
Volvo 480 Turbo.......1987..röd
Volvo 480 ES aut......1994..cypressgrön met
Volvo 480 ES...........1994..pariserblå met
Volvo 480 Turbo aut.1994..svart met
Volvo 66 DL Kombi...1978..orange
Volvo 343 DL...........1980..gul
Volvo 440 SE ..........1996..röd
Volvo 480 Turbo.......1987..röd
Volvo 480 ES aut......1994..cypressgrön met
Volvo 480 ES...........1994..pariserblå met
Volvo 480 Turbo aut.1994..svart met
Volvo 66 DL Kombi...1978..orange
Volvo 343 DL...........1980..gul
Volvo 440 SE ..........1996..röd
- jimmi
- Inlägg: 422
- Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
-
- Site Admin
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 19 jan 2004 23:00
- Ort: Hishult
- Kontakt:
Re: Generatorproblem
Fortsätter på denna tråden...
Nu är det min 440 som dog på väg in till Halmstad pga ingen laddning.
Jag minns inte om laddningslampan lyste sist när det var kolen...
Det som händer nu är att när man slår på tändningen lyser inte laddnings-, broms- och spolarvätskelamporna.
Om jag läser 1990 års schema rätt ska det finnas en säkring som matar strömmen till dessa indikeringslampor.
Borde ju vara så även på en -96 men var i allsindar sitter den säkringen?
Samtidigt så har jag 12V ut på den tunna sladden med flatstift som sitter på generatorn när tändningen är till men motorn avstängd.
Konstigt...
Generatorn som jag bytte för ca. 3 år sedan borde ju vara frisk!
Nu är det min 440 som dog på väg in till Halmstad pga ingen laddning.
Jag minns inte om laddningslampan lyste sist när det var kolen...
Det som händer nu är att när man slår på tändningen lyser inte laddnings-, broms- och spolarvätskelamporna.
Om jag läser 1990 års schema rätt ska det finnas en säkring som matar strömmen till dessa indikeringslampor.
Borde ju vara så även på en -96 men var i allsindar sitter den säkringen?
Samtidigt så har jag 12V ut på den tunna sladden med flatstift som sitter på generatorn när tändningen är till men motorn avstängd.
Konstigt...
Generatorn som jag bytte för ca. 3 år sedan borde ju vara frisk!
Volvo 480 ES...........1986..vit
Volvo 480 Turbo.......1987..röd
Volvo 480 ES aut......1994..cypressgrön met
Volvo 480 ES...........1994..pariserblå met
Volvo 480 Turbo aut.1994..svart met
Volvo 66 DL Kombi...1978..orange
Volvo 343 DL...........1980..gul
Volvo 440 SE ..........1996..röd
Volvo 480 Turbo.......1987..röd
Volvo 480 ES aut......1994..cypressgrön met
Volvo 480 ES...........1994..pariserblå met
Volvo 480 Turbo aut.1994..svart met
Volvo 66 DL Kombi...1978..orange
Volvo 343 DL...........1980..gul
Volvo 440 SE ..........1996..röd
-
- Site Admin
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 19 jan 2004 23:00
- Ort: Hishult
- Kontakt:
Re: Generatorproblem
Kolen var slut.
Det var anledningen till att inte de tre lamporna fick någon jord.
Beställt ny laddningsregulator.
Det var anledningen till att inte de tre lamporna fick någon jord.
Beställt ny laddningsregulator.
Volvo 480 ES...........1986..vit
Volvo 480 Turbo.......1987..röd
Volvo 480 ES aut......1994..cypressgrön met
Volvo 480 ES...........1994..pariserblå met
Volvo 480 Turbo aut.1994..svart met
Volvo 66 DL Kombi...1978..orange
Volvo 343 DL...........1980..gul
Volvo 440 SE ..........1996..röd
Volvo 480 Turbo.......1987..röd
Volvo 480 ES aut......1994..cypressgrön met
Volvo 480 ES...........1994..pariserblå met
Volvo 480 Turbo aut.1994..svart met
Volvo 66 DL Kombi...1978..orange
Volvo 343 DL...........1980..gul
Volvo 440 SE ..........1996..röd
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Generatorproblem
Hej Christer!
Det är en klassiker. Kolen slut, du märker inget förrän det är för sent.
Det är som kolet i fördelarlocket, bilen går att starta kall men varm så dör den.
//Jonas
Det är en klassiker. Kolen slut, du märker inget förrän det är för sent.
Det är som kolet i fördelarlocket, bilen går att starta kall men varm så dör den.
//Jonas
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst