Varför vill inte min älskling starta

Boxen
Inlägg: 5
Blev medlem: 07 aug 2010 22:16
Kontakt:

Varför vill inte min älskling starta

Inlägg av Boxen »

Min 480ES från tidigt 1987 med en B18E motor har vägrat starta ibland (och ibland också dött under färd), det har hållit på under ett halvt år först mera sällan och efterhand fler och fler gånger. Första gångerna lät jag den stå ett par dagar och så startade den. Senare fick man börja hålla den stora stöpseln i "rätt läge"som kommer fast i styrboxen, för att den skulle starta Men dan före julafton hjälpte det inte mera och nu har den förblivit död. :cry:
När jag vrider på strömmen och skall stara klickar bara det reläet som inte går till bränslepumpen under handskfacket. Kopplar förbi bränslepumpsreläet, pumpen far igång och motorn snurrar men startar ändå inte. Det kommer också ström till boxen.

Kan felet ändå vara in i styrboxen, har en RENIX styrbox med en nummer S100803102f har sökt boxar på bildelsbasen men alla 87:ans boxar har nummer S100803101 ibland en bokstav ibland inte måste det vara exakt rätt sifferserie för att funka i min bil.

Skulle också behöva ett elshema till bilen har bara ett till en 1989:ans B18E motor.
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Varför vill inte min älskling starta

Inlägg av Mogge »

Hej!

Jag brukar kolla föst så det finns gnista på bilen, det är ju lätt då man tar ett löst tändstift och sätter på en av kablarna. Då får man en bra avgränsning, tändsystem eller insprutning.
Insprutningen får sin signal att börja spruta från tändsystemet.

Har du gnista?

Kolla gärna även kolet i fördelaren som kan slitas.

Elsystem hittar du på 480 EU klubben, under donates och downloads på deras startsida, längre ner.

Med vänliga hälsningar
Jonas
Boxen
Inlägg: 5
Blev medlem: 07 aug 2010 22:16
Kontakt:

Re: Varför vill inte min älskling starta

Inlägg av Boxen »

Har äntligen haft tid att kolla på bilen. Det kommer nog gnista till tändstiftet, men fast jag kopplar så att bränslepumpen far igång så startar motorn ändå inte.
Det är väl så att insprutarna inte öppnar sig för det ser tort ut i förbränningsrummet efter att motorn har snurrat.
Betyder det att signalen från tändmodulen brister någonstans på väg till styrboxen eller inuti styrboxen och därför far det inte ström vidare till reläet som skall sätta igång bränslepumpen och spridarna????

Eller hur funkar det??
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Varför vill inte min älskling starta

Inlägg av Mogge »

Hej Igen!

Är det inte lite för kallt för felsökning? :oops:

Vad är det för motortyp, B18 E eller F? Det sikljer nämligen på modellerna. Så ska jag fördjupa mig lite i det.
//Jonas
Boxen
Inlägg: 5
Blev medlem: 07 aug 2010 22:16
Kontakt:

Re: Varför vill inte min älskling starta

Inlägg av Boxen »

Ute ja, men i garaget är det varmt. Motorn är en B18E .
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Varför vill inte min älskling starta

Inlägg av Mogge »

Hej!

Felsökning är att utesluta.

Om gnista finns så fungerar impulsgivare och denna ger signal till insprutningsstyrdonet och sedan till tändmodulen.

Steg 1 är åndå alltid, kolla bränsletryck. Jag har stött på många pumpar som kan ge alla möjliga fel. Om bilen inte startar så lossa anslutningen på bränsleröret och då ska det spruta till. Det säkra sättet är ändå att koppla in en tryckmätare mellan karossen och bränsleröret och gör ett T stycke där.

Om dessa kriterier är uppfyllda så ligger troligen felet i det elektriska. Kontrollera så jorden är hel, det sitter en jordpunkt på ena lyftörat. Se till så de jordsladdarna är hela och sitter korrekt.

Håll koll på bränslepumpen när motorn dör, strartar pumpen upp? Om man kör på starten någon sekund och släpper så brukar pumpen höras.

Mvh Jonas
Boxen
Inlägg: 5
Blev medlem: 07 aug 2010 22:16
Kontakt:

Re: Varför vill inte min älskling starta

Inlägg av Boxen »

Fick igång min älskling förra veckan, köpte en begagnad styrbox från Sverige (Den nya hade inte exakt samma sifferkod sista siffran var en 1) Kopplade fast den i bilen vred runt nyckeln och den hoppade igång.
FrankJScott
Inlägg: 4009
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Best Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Updated Product Blog 71d3b1c
FrankJScott
Inlägg: 4009
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Updated Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Great Product Website 171d3b1
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster