Bensinpumps problem

Kenneth
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 okt 2011 22:54
Kontakt:

Bensinpumps problem

Inlägg av Kenneth »

Min bensinpump startar inte när jag vrider om startnyckeln i tändningslåset, bilen har varit avställd en längre tid, med jämna mellanrum har jag startat och kört den, helt plötsligt startade den inte och det var då jag upptäckte att bensinpumpen ej tickade.
Den skall gå någon sek varje gång nyckeln i tändlåset vrids till tändläget, jag har kollat reläet som sitter innanför handskfacket, det klickar när jag lägger spänning på det och bensinpumpen tickar igång när jag byglar över strömmen i reläkontakten.
Har läst igenom Haynes gör-det-själv handbok utan resultat, vet någon om det finns något ytterligare relä eller annan styrenhet som skall ge spänning under ett par sek för att bygga upp bensintrycket innan start.
Finns det någon som kan lösa problemet??
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Re: Bensinpumps problem

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Det sitter väl två reläer under handskfacket ett till motorstyrningen och ett till soppapumpen.
Chrille
Kenneth
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 okt 2011 22:54
Kontakt:

Re: Bensinpumps problem

Inlägg av Kenneth »

Jo du har alldelans rätt det finns två identiska reläer med en säkring till vardera. Jag har tagit bort båda och kopplat en lampa på tillslagskontakten därefter har jag belastat dragsidan och för båda reläerna lyste lampan då måste det väl vara funktionsdugliga reläer.
Kan det vara styrenheten (ECU:n) som spökar eller kan det finnas någon tryckkontakt som spökar och signalerar att bränsletrycket är tillräckligt???
Kenneth
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Bensinpumps problem

Inlägg av Mogge »

Hej!

Startar bilen om du sluter relät för bränslepumpen? Inte ovanligt att pumpen ger upp med div fel.

Om pumpen inte startar så kontrollera det andra relät OCH har du gnista på bilen? (Sätt i ett löst stift i en tändkabel)

Mvh Jonas
Kenneth
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 okt 2011 22:54
Kontakt:

Re: Bensinpumps problem

Inlägg av Kenneth »

Jonas
Jag har inte testat att starta motorn och samtidigt tvångsmata pumpen, pumpen tickar igång när jag byglar den i reläsockeln så något problem med den verkar det inte vara.
Båda reläerna hela och bensinpumpen hel men ingen styrsignal som drar reläet - från vad kommer denna strömpuls som skall dra reläet i ca 3 sek för att pumpa fram bränslet innan start.
Jag skall prova ifall det finns gnista och därefter med att tvångsmata bensinpumpen och och göra ett försök att starta motorn, det är en bra test för att ringa in problemet.
Behöver ladda ett batteri innan jag kan göra ett försök - tar någon dag återkommer med resultatet.
Kenneth
FrankJScott
Inlägg: 4009
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Excellent Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about High Rated Product Info 3d34d08
FrankJScott
Inlägg: 4009
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

High Rated Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Rated Product Blog cd263b8
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster