el problem

Skriv svar
turbo 57
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 sep 2011 21:27
Kontakt:

el problem

Inlägg av turbo 57 »

har en turbo som går bra men ibland slutar blinkersen att fungera och efter en stund kan den funka igen? Sen ibland vill den ej starta..... motor drar runt men går ej igån men om man bogserar den så startar den på en gång eller väntar nån timme då är det bara att dra på starten och bilen startar..... är det nån som vet vad det är för fel på pärlan :D
020, Esko Antikainen
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
Ort: Esko
Kontakt:

Re: el problem

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Hej!
Blinkersproblemet har jag tyvärr inget tips på.

Angående startproblemet så hade jag exakt samma symptom på min ES87 för många år sedan.
Efter mycket letande så visade det sig att det var ett temperaturberoende avbrott i tändlägesgivaren. När motorn väl var i gång så fungerade den helt normalt trots avbrottet i tändlägesgivarens spole.
Men vid start av varm motor,när startmotorn drog runt så sjönk systemspänningen och pulsen från tändlägesgivaren "räckte inte till".
Vid start medelst bogsering, eller när motorn var kall ( inget avbrott i tändlägesgivaren) så startade den så snällt.
Avbrottet var lätt att påvisa med en multimeter. men det tog en stund innan jag hittade felet.
Efter byte av givaren har jag inte haft några som helst startproblem.

Esko
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Re: el problem

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Ang. blinkers problemet så har du kollat reläet? Annars kan det ju också sitta i spaken, testa om varningsblinkersen fungerar som den ska, om den gör det så tycker jag att du ska börja med att kolla vid spaken och dess kontaktdon, sen så är det ju tyvärr väldigt vanligt med oxid i alla kontaktstycken på dessa bilar. Gör rent med riktig elektroniksprej, CRC har en som heter "EL-MEK CLEAN" som jag vet är bra dom har även andra liknande som är bra, använd inte vanlig universalsprej eftersom den inte funkar lika bra.
Chrille
turbo 57
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 sep 2011 21:27
Kontakt:

Re: el problem

Inlägg av turbo 57 »

tack för bägge svaren .vart sitter tändlägesgivaren och var den dyr finns den att köpa ny än?
och ang blinkersen så funkar ena sidan då det bråkar men andra sidan hel död? så tror inte på reläet men ska kolla spaken.
turbo 57
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 sep 2011 21:27
Kontakt:

Re: el problem

Inlägg av turbo 57 »

glömde skriva att ibland tickar det som fan till vänster vid förarplatsen kan det vara databoxen ?? och sen lever den ett eget liv i bland börjar torkarna gå och ljusen blinkaoch spruta vatten på framljusen fast bilen står .inte ofta men det händer .???
020, Esko Antikainen
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
Ort: Esko
Kontakt:

Re: el problem

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Tändlägesgivaren:
Den sitter på uppkanten av svänghjulskåpan mot svänghjulet.
År 1993 kostade den kr 346:- och till en ES87:a är reservdelsnumret hos Volvo 3436119.
Jag vet inte om delen är annorlunda på en turbo.
Esko
*Brådhis*
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 aug 2006 07:30
Ort: Upplands Väsby
Kontakt:

Re: el problem

Inlägg av *Brådhis* »

Jag hade strul med min blinkers och då var det jordfel i ena bakljuset som gjorde att jag inte kunde blinka samtidigt som jag bromsade...

//Brådhis
turbo 57
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 sep 2011 21:27
Kontakt:

Re: el problem

Inlägg av turbo 57 »

jaha nu har vi regn här och då startar ju inte bilen igen undra om det är fukt som spökar? när drömm bilen ej vill starta .
Christer Nilsson
Site Admin
Inlägg: 278
Blev medlem: 19 jan 2004 23:00
Ort: Hishult
Kontakt:

Re: el problem

Inlägg av Christer Nilsson »

Låter som ett jordfel... Kolla jordanslutningar vid batteri mot kaross, motor, vid CEM:en etc. Du skulle kanske kolla så att det inte har kommit in vatten vid CEM:en. Har för mig att jag hört om detta någon gång. Den sitter bakom sidopanelen till vänster om benen när du sitter bakom ratten. Det finns även jordanslutningar ovanför CEM:en som inte är så lätta att komma åt. Det är ju knepigt när inte felen är specifika och dessutom bara händer ibland...
Volvo 480 ES...........1986..vit
Volvo 480 Turbo.......1987..röd
Volvo 480 ES aut......1994..cypressgrön met
Volvo 480 ES...........1994..pariserblå met
Volvo 480 Turbo aut.1994..svart met
Volvo 66 DL Kombi...1978..orange
Volvo 343 DL...........1980..gul
Volvo 440 SE ..........1996..röd
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Best Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Recommended Product Info 263b6_5
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about New Product Site 5d19b17
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Awesome Product Blog

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Awesome Product Tips 9b171d3
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Best Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about New Product Info 71d3b1c
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Great Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Excellent Product Guide 5d19b17
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster