Spänningsfall vid bromsning och knasigt backlyse

422 Bjorn Bohme
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 jun 2015 11:18
Kontakt:

Spänningsfall vid bromsning och knasigt backlyse

Inlägg av 422 Bjorn Bohme »

Har en 480 Turbo -88 som jag uppmärksammat ett par fel på. Ja, jag vet, jordning och åter jordning, ville dock se om någon har lite mer specifik information om just dessa fenomen.

När man trycker på bromsen så dimmas instrumentbelysningen och voltmätaren samt oljetrycksmätarens nålar backar ett par millimeter åt vänster, släpper man bromsen hoppar de tillbaka till utgångsläget och instrumentbelysningen får tillbaka sitt fulla sken. Detta händer vare sig motorn är igång eller inte, så fort tändningen är på alltså. Kopplade in en voltmätare i cigguttaget för att se om spänningen sjönk och det gjorde den med runt 0,3-0,4 volt för att sedan återvända till utgångsspänningen när man släpper bromsen.

Ibland när man startar bilen kan backljuset vara på tills man kört en bit, kan inte säga om det slocknar första gången man bromsar. Har även hört från personer som kört bakom att backljuset kan hoppa igång under körning (kanske bromsning också). Då backljuset har en brytare i växellådan måste jag anta att backljuset får spänning från någon annan krets när det hoppar igång förutom när man faktiskt lägger i backen eller att brytaren är trasig. Om backljuset lyser vid start räcker det att lägga i och ur backen, då slocknar ljuset. Backlyset kan lysa även om man inte använt backen innan bilen stängdes av sist, så jag vet inte hur troligt det är att brytaren är trasig i lådan.

Är nyfiken på era svar!

Mvh Björn
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Spänningsfall vid bromsning och knasigt backlyse

Inlägg av Mogge »

Hej Björn!

Det låter som du säger, jordfel. Vanligast är vänster bak i kofferten, sitter det en central jordpunkt.

Följer du länken hittar du elschema på nätet. Sidan 6 (8 i dokumentet)
Här hittar du massa (jord) punkter.
http://volvo480.myds.me/v480eu/download ... chemes.pdf

//Jonas
422 Bjorn Bohme
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 jun 2015 11:18
Kontakt:

Re: Spänningsfall vid bromsning och knasigt backlyse

Inlägg av 422 Bjorn Bohme »

Ska undersöka detta i helgen då jag har bilen i garaget. Hade inte mailavisering på, ursäkta det sena svaret.

Mvh Björn
422 Bjorn Bohme
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 jun 2015 11:18
Kontakt:

Re: Spänningsfall vid bromsning och knasigt backlyse

Inlägg av 422 Bjorn Bohme »

Har kollat jordpunkten vänster bak i bagageutrymmet och gjort en ny jordkabel från batteri till chassi. Kontrollenheten för trasig lampa som sitter vänster bak har jag också plockat bort ur ekvationen. Spänningen dippar fortfarande vid bromsning och när backen läggs i. De två relevanta dokumenten som beskriver backljus och resten av den bakre belysning hittar ni under länken som bilder. Inte hittat något samband än på varför båda systemen orsakar ett spänningsfall.

Ska undersöka om länken fungerar imorgon.

https://armarium.synology.me:443/photo/ ... 7665727365

Mvh Björn
FrankJScott
Inlägg: 4009
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

New Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Best Product Tips 34d08cd
FrankJScott
Inlägg: 4009
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

New Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about High Rated Product Tips ce18b3d
FrankJScott
Inlägg: 4009
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

High Rated Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Useful Product Site 1d3b1c9
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster