Prob. med färddator.

Skriv svar
Micke
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 aug 2004 00:41
Ort: Vingåker
Kontakt:

Prob. med färddator.

Inlägg av Micke »

Hej alla kunniga!!!

Min färddator lyser det i men alla värden är som bortblåsta, även bränslemängden, spelar ingen roll hur jag än vrider på reglaget till färddatorn...inga siffror eller bokstäver alls....???
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Skulle våga påstå att du har glapp i den någonstans.
Kolla så alla lödningar är OK på kretskortet till Kombi instrumentet.
Om det är ok så är det dags att öppna kombit och se hur anslutningarna till färddatorn ser ut, glapp, dåliglödning. Sist och tyvärr ganska vanligt är det konduktiva gummit mellan färddatorns display (själva glasskivan) och kretskortet.
Detta innehåller så kallade grafitledare som för över signalerna från kretskortet till displayen. Efterhand som bilen blir gammal blir även gummit gammalt. Och gammalt gummi är inte bra, det lär man sig från 15årsåldern. Det torkar/ krymper och då blir det glapp kontakt.
Tyvärr vet jag inte var man skulle kunna få tag på nytt gummi. Så har du detta felet så är det tyvärr byte som gäller.
Finns en del trix, men jag har provat alla och det funkar från ett par minuter till ett par veckor. Man blir väldigt snabb på att byta kombi (tror jag fixade allt på under 35min när man var på topp 8) ) men det slutade bara med att jag hade av det så många gånger att hastighetsmätare oxå började strula :cry:

Men nu ska vi inte vara negativa, hoppas på en dålig lödning, var snäll och be enliten bön innan du börjar så kan det gå
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Micke
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 aug 2004 00:41
Ort: Vingåker
Kontakt:

Prob. med färddator.

Inlägg av Micke »

Jo jag kan tillägga att hast.mätaren redan krånglar, det funkar lite när den själv vill...t.ex när man kör i ett gupp.
Men går det inte att byta själva färddatorn i instr.panelen?

Ska kolla upp lödningar först, är hast.mätaren driven av vajer eller är det ngt elektroniskt?
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Det är elektronisk hastighetsgivare i alla 480s. Men kom på att när jag hade det problemet med färddatorn som du beskriver så monterade jag ut hela instrumentet, kollade lödningar, provade med ett annat instrument men inga siffror visade sig. Jag hade ingen stereo i bilen förtillfället då så när jag drog fram kablarna till stereon för att kolla hur tidigare ägare kopplat så lossnade två kablar som är tvungna att sitta ihop för att man ska få just siffror i färddatorn. kommer inte riktigt ihåg vilka dock :roll:
Jag utgår från att du redan kollat alla säkringarna med.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
020, Esko Antikainen
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
Ort: Esko
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Under min aktiva tid jobbade jag med elektronikservice med bl.a rep av datorer, skrivare etc. När vi reparerade t.ex knappsatser för skrivare fanns det en "liten burk med ngt" som man penslade på knappsatserna och allt blev ok. Har själv använt detta medel och reparerat ett flertal fjärrkontroller till TV etc.
Jag ska forska och prata med mina gamla arbetskamrater och se om jag hittar vad undermedlet hette.
Kan kanske var användarbart för åldrade kontakter, gummilster med kontaktproblem (jag har inte provat på på gummilister). Jag återkommer med info när jag kollat.
Esko
Micke
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 aug 2004 00:41
Ort: Vingåker
Kontakt:

Prob. med färddator.

Inlägg av Micke »

Har idag haft isär hela instr. och kollat alla kontakter och dylikt, fick igång färddatorn....men den lyser väldigt svagt, hast.mätaren funkar med nu.
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Det vanligaste felet är kontaktfel mellan kretskort och instrument. Som sagt så räcker det i princip att skruva i sär det. Men kan passa på att bocka in stiften lite (på hondelarna)

Hastighetsmätarens signal är väldigt "fin" och det brukar vara oxid i kontakten till instrumentet, jag fick problem med en av mina när jag sprutat kontaktspray i kontakterna, så klen är denna signalen!

Det sitter en halogenlampa till färddatorn, den kostar en dryg hundring på volvo. Det går säkert att sätta en vanlig men hur bra den lyser har jag inte testat.

Mvh Jonas
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

En vanlig lampa lyser piss rent ut sagt, tyvärr behövs den inte så billiga Halogen lampan för att orka lysa upp displyen.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Micke
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 aug 2004 00:41
Ort: Vingåker
Kontakt:

Prob. med färddator.

Inlägg av Micke »

Oki, då ska jag testa med att byta den, ska kolla om den som sitter i är trasig först..... :)
020, Esko Antikainen
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
Ort: Esko
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Hej igen!
Nu har jag tagit reda på vad vi använde för att reparera knappsatser mm.
Medlet tillverkas av Chemtronics och säljs bl.av av ELFA med katalognummer 80-867-61, pris kr 160:-.
Jag är inte säker på att detta medel är lämligt för denna typ av reparation.
Efter påpensling får man en ledande yta. Det är således viktigt att INTE få medlet på isolerade delar (risk för överledning). En gummilist kanske blir oelastisk efter behandling?. Tyvärr fanns inget medel kvar så jag kan inte prova.
Om någon mot förmodan skulle prova så rekomenderar jag att testa på en lös bit gummilist innan för att se hur det blir.
Esko
Boxen
Inlägg: 5
Blev medlem: 07 aug 2010 22:16
Kontakt:

Re: Prob. med färddator.

Inlägg av Boxen »

Ids inte skapa en ny tråd om färddatorn lånar lite den här.
Köpte min första 480 för en tid sedan. Var nöjd med den i ca 2 mil sen blev färddatorn oläslig blev bara konstiga krumelurer på displayen. Nästa dag funkade den helt normalt men blev oläslig på nytt efter det har den inte kommit tillbaka. Har haft isär den och lödit om visa punkter bakom den gula kontakten. Men det hjälpe inte, är det så att problemet ligger i konduktivgummit om den inte visar hela sifror. Då blir man väll att köpa en "ny" display är det då någon skillnad från vilket år displayen kommer ifrån.
Hur är det med oljetryckslampan nog skall väll den lysa när man slår på tändningen. Om den inte gör det var kan felet vara då.

Knappen på mittkonsolen är den för frammlamporna som är längst mot mitten
Patrik L
Inlägg: 27
Blev medlem: 21 nov 2009 14:42
Ort: Frändefors
Kontakt:

Re: Prob. med färddator.

Inlägg av Patrik L »

Boxen skrev: Knappen på mittkonsolen är den för frammlamporna som är längst mot mitten

Det stämmer mycket bra, det är fjärrljusen, som även agerar ljustuta när du blinkar med helljuset, detta eftersom det inte är effektivt nog att fälla upp popuplysena - blinka med elljuset - och sedan ner igen. Det är väl mest då när du inte kör med dem uppe med havljus påslaget vill säga - för min del är de för tillfället endast "-Up" :P


Ledsen att jag inte kan svara på dina andra frågor - det skulle nog bara bli spekulationer eftersom jag inte vet, det brukar sällan vara bra:P Bäst att ngn annan besvarar dem:)
http://www.garaget.org/Equeryah
480 Turbo -90
480 ES -87 Vit (Reservdelsbilen och eventuell senare projektbil)
Hoffster
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 maj 2004 17:38
Ort: Ydre och Stockholm
Kontakt:

Re: Prob. med färddator.

Inlägg av Hoffster »

Hej

Orkar inte riktigt för tillfället läsa genom alla svar så någon kanske redan har skrivit detta. Jag hade problem med hastighetsmätaren som lade av då och då för några år sedan och jag plockade bort instrumenthuset och tittade på kontakterna. De såg jättefina ut med jag gav dem lite 5-56 ändå och så funkade det några dagar och sedan började det igen. Hur som helst, det som löste mitt problem för gott som jag verkligen tycker ni ska testa vid alla instrumentproblem:

Ingredienser:
-Vanligt hyffsat fint sandpapper.
-Tandpetare eller tändstickor.
-Tålamod

Gör såhär:
Gjorde en lagom stor bit sandpapper som virades runt tändstickan (ta bort svavlet först... eller använd andra änden...)
Sitt sedan ner och med stort tålamod sandpappra alla kontakter på instrumenthuset så långt ner och så noggrant ni kan. Det ÄR tunt lager oxid där trots att det inte syns.
Sätt ihop.
Voila, allt funkar! Min har gått i två eller tre år nu sedan jag gjorde detta utan några som helst problem!
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
Användarvisningsbild
Lönnberg
Inlägg: 36
Blev medlem: 12 dec 2009 20:35
Kontakt:

Re: Prob. med färddator.

Inlägg av Lönnberg »

Detta skall testas, tack för tipset.
Volvo 480 Turbo -88
Volvo 480 Turbo -89
Volvo V50 T5 -07
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

High Rated Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Best Product Guide b0_595d
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Rated Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Recommended Product Tips b1c9ce1
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Awesome Product Guide 9ce18b3
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst