Turbotrycksmätaren

Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Turbotrycksmätaren

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) råkade ut för att staget till Wg-n lossnade i fredags det sitter ju en Wg-klocka med hårdare fjäder i min bil och staget till den va dåligt skarvad så den hade gängat ur, hu så trist att köra utan laddtryck :cry: Iallafall när jag kom hem och motorn kallnat så tog jag loss alltsamman och fixade till en ordentlig skarv hoppas jag, när jag sen monterat allt igen och gjorde första provturen så va det väl lite väl tufft inställt för ladd mätaren gick i botten men hu vilket drag :twisted: hem och låta motorn kallna så att man kunde ta i bitarna och justera ner trycket, fick göra om fyra gånger och det slutade med att nu laddar den tills det är ungefär 1mm kvar på det röda tidigare har jag laddat c:a 1mm in på det röda så lite mer tryck är det ju nu men är det nån av er som vet ungefär hur exakt orginalmätaren visar? Jag skulle gärna sätta in en bättre mätare men då ska den ju sitta där originalet sitter vet inte om det är möjligt då man måste ta sönder den gamla mätaren då. En lösning kan ju iofs vara att ta dom två mätarna som sitter i min numera skrotade 440glt och bygga in en bättre bredvid men det få isåfall bli ett senare projekt. Tror själv att den laddar c:a 0,95 nu kan det låta rimligt? Och en sak till vilken ljuvligt skillnad det blev när den dumpar övertrycket "ptjiiiii! HeHe,
Chrille
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

original mätarna är väldigt olika.

min är knappt inne på det röda vid o.95 bar enligt min BSR mätare. Du måste ju inte montera in en bättre mätare permanent, du kan ju göra det tillfälligt så länge bara för att veta att du inte spränger motorn. Hur fräckt det är är att spränga motorer (min kärlek för tractor pulling som tycker det ;) ) så tar de tid o kostar pengar att reparera.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Christer Nilsson
Site Admin
Inlägg: 278
Blev medlem: 19 jan 2004 23:00
Ort: Hishult
Kontakt:

Inlägg av Christer Nilsson »

Min mätare i Turbo-87:an visade helt fel. Om jag inte är fel ute ska visaren ligga precis mellan det vita och det gula området vid atmosfäriskt tryck, dvs när motorn är avstängd. Min låg en bit ner på det vita området så jag tog loss visaren och flyttade den. Jag kommer dock ändå aldrig upp till det röda området när den laddar... En annan sak jag har sett på den mätaren är att den lilla pinnen som visaren ska lägga sig mot vid undertryck(dvs längst ner till vänster) finns inte på min mätare... Konstigt..?

/CN#001
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster