Potentiometer med 3 öron.

hjd
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 jun 2007 22:41
Ort: Malung
Kontakt:

Potentiometer med 3 öron.

Inlägg av hjd »

Detta är alltså en fråga om motstånds trimningen..
Köpte idag en pot på 47Kohm som jag satt dit och varit ut och testat med men jag verkar inte kunna få ett jämnt värde, ena stunden laddar den 0,7 och andra pikar den på 1,0-1,1 för att sen komma tillbaka på 0.6 eller liknande. Hel skumt..
Nu undrar jag ju om jag har lött potten fel kanske?
Har som sagt 3 öron på den och jag läste på nått forum att ena kant och mitten ska vara samman lödda och andra kanten ut för att få det som et variabelt motstånd.. Kan detta stämma eller är det jag som gjort galet?
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

de allra flesta potentiometrar fungerar så som du beskriver det.

Anledningen till att du får så varierande laddtryck är troligtvis att du har en för "grov" potentiometer, att det är svårt att finjustera.

mät mellan de två pinnar du använt när du tycker att den är ganska bra.

meddela resultatet här tack :)
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
hjd
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 jun 2007 22:41
Ort: Malung
Kontakt:

Inlägg av hjd »

Ställer jag potentiometers i botten så håller sig trycket mellan 2-3/4 av det gula men den bludrar och konstrar sig i alla fall, ställer jag upp den något så kan jag få den att gå något bättre men efter en stund så verkar det bli lika hur jag än gör.
Vidare går bilen jätte ryckigt vid "normal" körning, att åka i kö eller liknande är hysteriskt jobbigt, känns mer som man hoppar fram än åker :/

Grejer jag bytt:
Tändkablar (inkl den till fördelarlocket)
Stift
Rotor
Fördelarlock
Luft filter

Vad bör jag kolla mer? Nått förslag om vad som kan vara knas?
hjd
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 jun 2007 22:41
Ort: Malung
Kontakt:

Inlägg av hjd »

Klippte av ena kabeln till potentiometern nu och nu går bilen bra utan hack och doningar när jag ger full gas, dock laddar han ju bara till det halva på gula delen av skalan..
Till saken kanske bör tilläggas att potten jag använder bara nådde till 31,4KOhm, den är dock specad till 47KOhm? Kan det ha någonting att göra med mina symptom?
Bilen går fortfarande ryckigt vid "normal" körning och att hålla fullt överallt är inte så uppskattat så tips mottages tacksamt :)
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst