Sidopositionsljus fram

Skriv svar
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Sidopositionsljus fram

Inlägg av DJ.fisk »

Hej !

Jag har satt i lysdioder i reflexen fram :idea: :idea: :idea: :idea: Där finns ett uttag (kanske för lampa till USA-marknaden?) som passar perfekt. Liknar en blandning av V70:s främre och bakre positionsljus :D Snyggt tycker jag, vad tycker ni?

Det går också att sätta en 5mm lysdiod i "röret" som håller blinkerslyktan.

:!: Se på bilder på min profil :!:


Vart är lämpligt att koppla in dem i bil? Vill att de ska lysa med både parkeringsljus och varselljus.


Mvh/Andreas
Pellefant
Inlägg: 55
Blev medlem: 09 okt 2006 20:23
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Pellefant »

Läckert!

Passar ju bra där på sidan där det ändå inte sitter nån lampa.
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Jag hade gjort så här.

koppla dem till både varsel OCH parkeringsljus, då får du den funktionen du vill ha. Men du måste lägga en vanlig diod i serie med båda inkopplingarna, annars kommer strömmen att smita förbi och du kommer att få både p-ljus o varselljus att lysa samtidigt.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av DJ.fisk »

Pellefant skrev:Läckert!

Passar ju bra där på sidan där det ändå inte sitter nån lampa.
Tack! Jag e väldigt nöjd själv :D
Jag hade gjort så här.

koppla dem till både varsel OCH parkeringsljus, då får du den funktionen du vill ha. Men du måste lägga en vanlig diod i serie med båda inkopplingarna, annars kommer strömmen att smita förbi och du kommer att få både p-ljus o varselljus att lysa samtidigt.
Japp, det är så jag har tänkt. Dock själ dioden 1V och jag ligger precis på gränsen nu. Kanske räcker det att sätta en diod till varselljuset då det bara lyser när motorn går och spänningen är högre? Då kommer parkeringsljuset lysa när varselljuset är tänt men varselljuset kommer inte lysa när parkljuset är tänt (tänker jag rätt nu?).

Det var annars väldigt lätta att montera dioderna i reflexen, passar perfekt i 5mm hål. Dock var det lite lurigt att borra och jag gled iväg lite från punkterna. 650W slagborrmaskin rekomenderar jag således inte :wink:


Mvh /Andreas
Henrik Halvorsen
Inlägg: 66
Blev medlem: 28 jan 2004 23:59
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Henrik Halvorsen »

1V och på gränsen, hur är det kopplat?

//Halvorsen
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

om du minskar motståndet så ska du väl kunna ha en diod till?

Du måste ha en diod samtidigt, annars kommer båda trådarna att brinna i lampan i ett läge och då blir det för varmt så lampan bränner ut i förtid.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Lite kort och förenklat kan man säga att varje lysdiod ska ha knappt 2 volt över sig. På bilden finns det en motstånd i serie. Tag o mät med en voltmeter på varje ben på lysdioderna.

Eller så gör man en blandning för att få rätt spänning.

Troligen skulle två eller fyra parallellkopplade lysdioder få upp spänningen igen om man vill sätta in en diod.

+>Lysdiod.......>
XXXXXXXXXXXX..........Lysdiod.............lysdiod.............Jord
+>Lysdiod.......>

Mvh Jonas
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av DJ.fisk »

Hej!

Dessa lysdioder (art 90-583 kjell&Company) behöver 2,8V för att lysa men max 3,4V. Jag har kopplat dem i serie med ett 470 ohms motstånd.
2,8 x 4 = 11,2V + diod 1,1V (art 90028 K&C) = 12,3V -bör klara sig 8)

Jo, det är klart, en möjlighet är att koppla dem parallellt två å två men då blir det mer komplicerat och jag får lägga på mer motstånd.

Jag undrar om det har så stor betydelse om park ljuset lyser tillsammans med varselljuset skillnaden mellan 21W och 25W är inte så stor och lampor är billiga. Men går det att undvika är det ju det bästa. Ska börja med att koppla in det till enbart parkljuset tills jag fått fatt i dioder.

Mvh / Andreas
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Utgå från 14 volt när du beräknar.

Mvh Jonas
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av DJ.fisk »

Mogge skrev:Hej!

Utgå från 14 volt när du beräknar.

Mvh Jonas
Japp, jag har utgått från 12,6V och 14,4V när jag beräknat, avstängd motor resp. motorn igång.

Har monterat dem på bilen nu enbart kopplade till varselljusen. De lyser dock ganska svagt och snett uppåt. Det har stor betydelse hur lysdioden riktas vid montering då spridningsvinkeln är så liten. Har inte sett dem i mörker än då det är bristvara så här års 8)

Provade att köra enbart 1 lysdiod på 12V och den lös betydligt starkare vilket jag inte riktigt förstår då det ska vara strömmen som styr hur starkt den lyser? Frågan är hur länge de håller om man går över angiven spänning?

Vi hörs/Andreas
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av DJ.fisk »

Hej!

Har nu förstått att jag har för mycket motstånd, det motståndet jag använder är för en lysdiod och 12V.
Med högre spänning 14,6 V och dioder mot backström verkar det bli lagom (räknat och kollat styrkan i ljuset) med tre 470 Ohms motstånd parallellkopplade = 157 Ohm.

Andreas
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av DJ.fisk »

boostofta skrev:om du minskar motståndet så ska du väl kunna ha en diod till?

Du måste ha en diod samtidigt, annars kommer båda trådarna att brinna i lampan i ett läge och då blir det för varmt så lampan bränner ut i förtid.
Det behövs inga dioder alls faktiskt. Kopplade lysdioderna till enbart parkeringsljuset och då lyser de alltid. Parkeringsljuset fortsätter faktiskt lysa när varselljuset tänds :!: Samma sak med baklamperna, både 5W tråden och 21W tråden lyser samtidigt vid bromsning.

Här är förövrigt en suveränt enkel sida där lämpligt motstånd för lysdioder räknas fram: http://led.linear1.org/led.wiz
använd punkt för att skriva decimaler.

Mvh / Andreas
AudiRS6
Inlägg: 31
Blev medlem: 23 jun 2008 23:57
Ort: Bromma
Kontakt:

Inlägg av AudiRS6 »

Har du kvar bilderna? Vill gärna se hur det ser ut men hittar dem inte just nu!

MVH
Marcus
MVH

Marcus

Peugeot Speedfight II
Mercedes E320 Cab -96
Audi Allroad 3.0TDI -07
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av DJ.fisk »

AudiRS6 skrev:Har du kvar bilderna? Vill gärna se hur det ser ut men hittar dem inte just nu!

MVH
Marcus
Japp, garaget funkar inte längre. Men lägger in några bilder här (har fler).
Jag använde vita 5mm lysdioder men det är bättre att använda gula lysdioder där allt genererat ljus går igenom den gula reflexen så eldar man inte för kråkorna och så blir det inte såhär citrongult (vita lysdioder består till ca 60% av blått ljus, 20% av gult och 20% andra färger). Det passar också bättre att seriekoppla 4 gula för de har lägre spänningsfall än vita. De vita på bilderna får endast 2mA!



Seriekopplat 4 st.
Bild

Bild

Bild

Bild

En GUL lysdiod i bakre reflexen
Bild

På bilen
Bild

Har provat detta, -funkar mycket bra med en stark diod t.ex 2-chip gul. "this is the way to" go så att säga 8) OK, de e freda och några öl har slunkit ner, får väl editera på måndag :oops:
Bild
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Awesome Product Site 08cd263
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Cool Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Updated Product Website 3d34d08
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Recommended Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Best Product Blog c9ce18b
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Updated Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Product Blog 19b171d
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Rated Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Recommended Product Info d08cd26
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster