Byte av fjädrar/stötdämpare och sänkning

MB
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 aug 2005 22:47
Kontakt:

Byte av fjädrar/stötdämpare och sänkning

Inlägg av MB »

Hej!

Nu är det dags att byta fjädrar och stötdämpare på alla fyra hjulen på kärran. (Turbo -88 ). De gamla är så pass dåliga att mina 15 tums fäljar (195/50) tar i skärmkanterna om man har full last och kör över gupp! Hur tror ni det funkar med dessa däck om jag inte breddar skärmkanterna och sänker 25-40 mm? Jag vill gärna kunna lasta ett par cyklar och åka 2-3 pers med packning utan att bilen storknar :P

Jag hade tänkt byta till Lesjöfors fjädrar som sänker 40 mm. (men 15 mm mindre på turbomodeller står det på autoexpertens hemsida - hur kommer det sig? Vad menas med det?)

Jag läste en tråd "Sänkningsfjädrar från Lesjöfors gick inte igenom" som dock gör mig oroad. Kanske bättre att satsa på nåt annat? Eller? några tips? Jag vill inte lägga ut mer än 2000 på en sänkningssats... Kanske nån vet vad mekonomens sats är för någonting? Den sänker 20 mm står det. Det tycker jag är lite för lite. Men den var i alla fall billig...

Tänkte köra med Biltema :roll: eller Volvo original dämpare. Tar jag Biltema så sparar jag ca 800 spänn tror jag jämfört med Volvo. Är det dumsnålt tycker ni?

Tar gärna emot förslag, bilder, tips, åsikter m.m. i denna frågan! Brukar man behöva byta lager när man byter fjäderben? Många frågetecken är det, hoppas jag kan få lite bra tips ifrån alla 480-experterna!

Tackar på förhand :D

/Micke
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

800 kr på så pass dyra saker som dämpare låter dumsnålt tycker jag.
Jag har aldrig bytt lager när jag har haft det nere, däremot rengjort dem ordentligt och tryckt i nytt fett. RENLIGHET är det viktigaste.

Jag har lesjöforsfjädrarna och är nöjd med dem, dock har jag kapat mina fram och det gillar ej svensk bil bekämpning. Vet inte hur det är med dem original. Har kört ett par tusen mil med dem och de verkar inte ha säckat mer än det lilla i början.

jag har 205/50 R16 bak och det tar i om jag har last. 195/50 R 16 räknar jag med att de ska funka. Så dina 15" är nog inga problem.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
MB
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 aug 2005 22:47
Kontakt:

Inlägg av MB »

Nu var det jobbet klart. Det blev Lesjöfors fjädrar som jag tyckte sänkte alldeles lagom mycket. Stötdämparna blev Sachs, allt inköpt på Autoexperten. Dock så hade jag först köpt Biltema dämpare, vilket visade sig vara dumsnålt mycket riktigt. Det visade sig att fästet på framdämparna inte var utformade på ett bra sätt, vilket gjorde att bulten inte kunde skruvas fast ordentligt!!! Varning för dessa stötdämapare. Köp ej! Dessutom passade inte lagerbanan i stötdämparen, det var helt fel dimensioner! Helt otroligt alltså :evil: Fjädersätena blästrade och målade jag. :D

Nu är jag i alla fall mycket nöjd, även om det klonkar lite lite från höger bak. Men det är nog bussningarna till hjälparmarna eller nåt annat.

Nu är nästa projekt att byta kamrem eftersom det har börjat låta från motorn. Se min andra tråd.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster