Larmdiod upgraderad

Skriv svar
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Larmdiod upgraderad

Inlägg av DJ.fisk »

Enklaste stylingen :D

Jag bytte den röda diffusa lysdioden till larmet, mot en högintensiv blå. Haarree jäääääälaaar vilken skillnad :shock:
Det är rent obehagligt att kolla in i bilen genom bakrutan 8) . Syns bättre från alla andra håll också.

Bästa av allt, hur lätt som helst. Bara benda loss plattan, dra ut kabeln å koppla loss kontakten 20 cm längre in, knippsa av kabeln ca 7cm från diodplattan, tvinna på en ny 5mm diod med motstånd, isolera och koppla in.

Kostnad: 3kr.
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Drar inte en blå diod mer ström? Vet inte hur kinkig utgången är som driver LEDen men det finns risk att bränna den. Liten förvisso :)
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Jo den drar säkert mer ström! typ en tusendel!

Skämtar men det är säkert inga problem! CEM har rejäla komponenter i sig.

Simma lugnt pojkar! :lol:
Senast redigerad av 1 Mogge, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av DJ.fisk »

boostofta skrev:Drar inte en blå diod mer ström? Vet inte hur kinkig utgången är som driver LEDen men det finns risk att bränna den. Liten förvisso :)
Nja, det tror jag inte, har inte tänkt på det men finns det ingen säkring imellan?

20 mA ligger den blå på iaf. De röda svaga jag kollade på C.O. ligger på 30 mA. Däremot klarar blåa dioder en högre spänning, 3V mot 2V för röda. Enligt mina beräkningar jag nu gjort drog den röda diodkretsen, vid 20 mA, 235 mA inkl motstånd. Blåa kretsen 229 mA inkl motstånd. Så jag känner mig trygg att fortsätta, men tack för omtanken 8)

Edit: fattar inte hur jag har tänkt här ovan? Går det 20mA genom LED:en går det också 20mA i hela kretsen. Kretsen drar 20mA x 12V = 0,24W oavsett spänningsfallet över LED:en så drar kretsen fortfarande 0,24W så länge det är 20mA. Och för att få 20mA i kretsen med en blå led (med 3 V spänningsfall) så ska motståndet vara 470 Ohm vid 12 V.
Senast redigerad av 3 DJ.fisk, redigerad totalt 2 gång.
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

jo de e klart CEM är lite rejälare än dagens moduler, man blir väl för insnöad på de nya haha
Vet folk som gjort så med datorer bara och de har blitt mindre bra :D
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter Svensson
Inlägg: 12
Blev medlem: 23 jan 2006 22:58
Kontakt:

Inlägg av Peter Svensson »

Ja, fy faaan sicken skillnad. Har nu bytt ja me, busenkelt, snabbt och billigt. Fast jag gjorde det lite enklare, lödde bort den röda dioden och satte dit en blå högintensiv på samma ställe, och slapp därmed att knipsa och tvinna mm. Total arbetstid ca tre minuter.
Den diod jag hittade hade 2000 mcd i styrka, men har beställt en på 8000mcd, vad tror ni, funkar det?
Hellre pystrimma än pyspunka....
Volvo 480 Turbo -92 (finbilen)
Jeep Cherokee -90 (slitåslängbilen)
Renault Megane -00 (familjebilen)
Paul.Martinsson
Inlägg: 52
Blev medlem: 22 jan 2007 10:16
Kontakt:

Inlägg av Paul.Martinsson »

härligt det låter.

men jag då som inte har någon lampa alls?
går det att ordna på någe vis?

Bilder på erat nya bygge?

MVH Paul
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av DJ.fisk »

Peter Svensson skrev:Ja, fy faaan sicken skillnad. Har nu bytt ja me, busenkelt, snabbt och billigt. Fast jag gjorde det lite enklare, lödde bort den röda dioden och satte dit en blå högintensiv på samma ställe, och slapp därmed att knipsa och tvinna mm. Total arbetstid ca tre minuter.
Den diod jag hittade hade 2000 mcd i styrka, men har beställt en på 8000mcd, vad tror ni, funkar det?
Ja, så kan man också göra. Motståndet som sitter där är på 560 Ohm så den blå lysdioden med ett spänningsfall på ca 3 V (mot ca 2 V för röda) får bara 16 mA. Ska den blå få 20 mA ska motståndet vara på 470 Ohm men skillnaden i ljusstyrka mellan 16 och 20 mA är försumbar.

Det ska inte vara någon fara man bränner något. Orginalkretsen med motstånd drar 12 V x 20 mA skillnaden är bara att det ligger ett spänningsfall på 9 V över motståndet och 3 v över lysdioden på kretsen med blå diod (mot 10 V över motståndet och 2 V över lysdioden på röda orginal). Så se bara till att inte överstiga 20 mA.

När styrkan anges i mcd är skillnaden i "styrka" oftast bara att den starkare har en vassare strålningsvinkel, men det behöver inte vara så. Pröva gärna 8000 mcd-modellen men överstig inte 20 mA i kretsen.

Kuriosa: En rolig grej är att larmdioden lyser med fast sken om larmet gått igång.

men jag då som inte har någon lampa alls?
går det att ordna på någe vis?
Visst! Det finns enkla byggsatser att köpa som känner av spänningsskillnaden mellan igång resp. avstängd motor. När motorn är avstängd blinkar lysdioden. Sedan finns det blinkdioder som alltid blinkar när de får ström, så då styr man den med en strömbrytare.

Mvh / Andreas
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Useful Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Recommended Product Site 9b171d3
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

New Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about High Rated Product Site b1c9ce1
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster