Renovering av varselljus.

Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Renovering av varselljus.

Inlägg av DJ.fisk »

Hej!
Kan rekomedera att göra en uppsnyggning av varselljuset, -det är lätt!

Börja med att ta av "glaset" från varsel-blinklampan genom att skära, såga, bryta eller bäst är en multislip. Plasten i "glaset" är ganska skör så ta det försiktigt.

Limma aluminiumfolie eller presentpapper (detta använde jag, väldigt blankt men kanske tål värme sämre? Inga problem när jag hade glödlampa iaf) i reflektorn med silicon. Gör rent glaset och klarlacka det på bägge sidor. Limma tillbaka det på lamphuset med silicon.


Ingen vacker syn
Bild



Nu blank igen :D
Bild


Orenoverad
Bild

Renoverad 8)
Bild
Senast redigerad av 1 DJ.fisk, redigerad totalt 15 gånger.
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Snyggt!!

Ser lagom ut, jag kan tycka att dioder e på gränsen till för modenrt på 480, men vill ändå ha bort de tråk gula ljuset, detta var ju perfekt :)
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Hallon
Inlägg: 40
Blev medlem: 04 jun 2007 21:27
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av Hallon »

Går det att fixa reflektorerna i Fjärrljusen på samma sätt också? :D
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av DJ.fisk »

boostofta skrev:Snyggt!!

Ser lagom ut, jag kan tycka att dioder e på gränsen till för modenrt på 480, men vill ändå ha bort de tråk gula ljuset, detta var ju perfekt :)
Tack! Ja, ljuset blev betydligt vitare. Skojade till det lite och vände presentpappret så den gröna, men lika blanka, sidan är utåt på de små "hyllorna" i reflektorn. Det går att ana på bilderna. Det har dock ingen betydelse för ljuset. Men om man vill kan man använda någon annan färg på de stora ytorna i reflektorn och påverka ljusets färg. Bladguld :?: :roll: :lol:
Går det att fixa reflektorerna i Fjärrljusen på samma sätt också?
Nja, det vet jag inte. Det har ju reflektorer av plåt och högre effekt på glödlampan 55W. Om de är rostiga kan man prova att polera dem med autosol eller liknande. Men du kan ju pröva med aluminiumfolie? Annars skulle jag nog satsa på att hitta några fräschare lampor på skroten.

Mvh / Andreas
Sellgren
Inlägg: 491
Blev medlem: 11 maj 2004 13:40
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Renovering av varselljus.

Inlägg av Sellgren »

Var försiktig med att polera reflektorer då det händer att det som man trodde var blank metallyta i själva verket bara är kromfärg. Det finns kromfärg på burk att köpa om man vill renovera reflektorer. Blir dock inte lika blankt som krom, jag har iallafall aldrig lyckats lägga så tunna lager som det står att man ska göra på burken för att få fram krom-looken. Men det finns sån färg iallafall.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst