Exakta värden i turbomätaren?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Sheba
Inlägg: 221
Blev medlem: 31 dec 2008 23:39
Kontakt:

Exakta värden i turbomätaren?

Inlägg av Sheba »

Hepp, jag undrar om någon av er vet exakt hur många bar som bilen laddar när den precis når det röda fältet på turbotrycksmätaren? Och visar mätaren en jämn kurva från 0'an till +1'an? Hur mycket ska bilen ladda som varm, normalt sett, i bar mätt?

Detta är information jag har nytta av lite längre fram till våren. Tack på förhand. :)
Användarvisningsbild
jimmi
Inlägg: 422
Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Exakta värden i turbomätaren?

Inlägg av jimmi »

Tror att våra bilar laddar max 0,5 bar.
Den laddar typ till 0,4 på full gas sen känner den av om bilen inte "knackar", om inte så laddar den 0,5bar.

Man kan inte lita på vad mätaren i bilen säger, bäst är att koppla slangen bak på instrumentet till en bar mätare så får du svart på vitt.
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
Användarvisningsbild
Sheba
Inlägg: 221
Blev medlem: 31 dec 2008 23:39
Kontakt:

Re: Exakta värden i turbomätaren?

Inlägg av Sheba »

Så där det röda börjar, det är 0,5? Det låter ju logiskt. Då laddar den 0,4 tills den blir varm och då börjar ladda 0,5. Men är du säker på dessa siffror? Lite trist att mätaren är lite bristfällig, men det är ju inte tanken att man ska fibbla med laddningen. Idén är att bilen ska trimmas lite smått till sommaren. Först chippning, sedan byte av delar under huven, framför allt större grenrör och större avgassystem. Finns något sånt att köpa till B18FT eller blir det till att bygga eget? Det ska inte bli någon monstertrimning, jag vill inte att motorn mår dåligt, men lite mer vet jag att den ska klara av. :)
Användarvisningsbild
jimmi
Inlägg: 422
Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Exakta värden i turbomätaren?

Inlägg av jimmi »

Vad jag vet är att den laddar max 0,5bar. men innan den laddar 0,5bar så stannar den på ett värde som jag tror är 0,4bar. Sen gör datorn en check och kollar om motorn "knackar" gör den inte det så laddar den fullt. En säkerhets grej.
Skall finnas ett trim råd här någon på forumet.
Hittade den, http://svenska480klubben.com/forum1/vie ... =26&t=2035

:)
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
Användarvisningsbild
Sheba
Inlägg: 221
Blev medlem: 31 dec 2008 23:39
Kontakt:

Re: Exakta värden i turbomätaren?

Inlägg av Sheba »

Väldigt bra tråd. Det som gör mig lite fundersam är PDF-filen som Peter Nilsson länkar till där det även finns en bild på turbomätaren där det sägs att det röda börjar på 0,75 bar. För om den bilden stämmer så laddar min bil 0,5 när den är kall och lite över 0,75 när den är varm och är redan fibblad med? Eller förändras värdet som mätaren visar efter motståndstrimningen?

Anledningen till att jag har börjat undersöka är att jag är lite fundersam på vad bilen presterar och är nyfiken på om jag kan förbättra det utan att gå för långt. För den är fasligt pigg redan nu. :)
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Re: Exakta värden i turbomätaren?

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) Jag tycker att det låter som om din bil redan är lite uppställd :twisted: Har du kollat så att det inte sitter någon "pys" eller strypventil på slangen till Wg-klockan ett av det vanligaste trimtrixen på dessa bilar. Men den kan ju vara chippad också eftersom du säger att det är pigg redan nu. Nej värdena ändras inte pga. motståndstrimmet utan den "hemmagjorda" markeringen stämmer ganska bra.
Chrille
Användarvisningsbild
Sheba
Inlägg: 221
Blev medlem: 31 dec 2008 23:39
Kontakt:

Re: Exakta värden i turbomätaren?

Inlägg av Sheba »

Var precis ute i garaget och tittade under huven på henne och det sitter ingenting på slangen från wastegateklockan. Jag har varit nyfiken eftersom bilen är förvånansvärt pigg när den är varm och framför allt laddar väldigt mycket. Det kan ju betyda att hon är chippad. Jag får dra ut chippet och kolla i helgen när jag har tid till det och se om det har gjorts någon åverkan på det. Fast även om hon är chippad så finns det lite smått som jag vill ha gjort, framför allt med avgassystemet. Dock inget för massivt. :)
318_Oscar Söderhielm
Inlägg: 64
Blev medlem: 25 sep 2005 20:12
Ort: Mjölby
Kontakt:

Re: Exakta värden i turbomätaren?

Inlägg av 318_Oscar Söderhielm »

Hej!

Ursäkta om jag kommer med en fråga som kanske inte riktigt leder till det svar som efterfrågas i tråden, men jag var bara nyfiken på om det är någon skillnad i t.ex. laddtryck mellan de fyra olika styrningarna(boxen eller automatikenhet) som enligt reservdelsboken finns(/fanns) till våra bilar, någon som vet?

MvH Oscar S
Användarvisningsbild
jimmi
Inlägg: 422
Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Exakta värden i turbomätaren?

Inlägg av jimmi »

vet att dom olika boxarna inte går att blanda. Har för mig att boxen efter 91- har en förbättrad momentkurva på turbon.
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
022. Pär Renström
Inlägg: 215
Blev medlem: 31 jan 2004 22:24
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Exakta värden i turbomätaren?

Inlägg av 022. Pär Renström »

Näe, det är lite meck med att blanda boxarna. En vinröd original går bara med en vinröd box.
En bil som har orange original går även med en lila men knappast som den ska...så nån skillnad är det mellan dom.

//Pelle
Bild

TurboVolvo även på jobbet.
Användarvisningsbild
Capt'n Crunch
Inlägg: 46
Blev medlem: 14 sep 2005 01:15
Ort: Storfors, Värmland
Kontakt:

Re: Exakta värden i turbomätaren?

Inlägg av Capt'n Crunch »

Hej
Jag köpte en separat laddtrycksmätare när jag satte i en strypventil.
Jag ville ha exakt värde på laddtrycket eftersom man inte kan lita på originalmätaren till 100%.
Jag kopplade både originalmätaren och den nyinköpta till en cykelpump och pumpade upp trycket tills nålen på den gamla stod precis i skarven mellan det oranga och röda fältet.
Den nya mätaren visade då på 0,75 bar.
Detta stämmer alltså med informationen i PDF-filen om motståndstrimmet.
Utan tryck står nålen på min originalmätare exakt på 0 bar.
Hälsningar
Jens Lumbye
FrankJScott
Inlägg: 4009
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Awesome Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Best Product Website d08cd26
FrankJScott
Inlägg: 4009
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Cool Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Recommended Product Info 71d3b1c
FrankJScott
Inlägg: 4009
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Recommended Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Excellent Product Tips d34d08c
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster