Måla kofångare

Robban_killen
Inlägg: 133
Blev medlem: 26 okt 2006 18:39
Ort: Falköping
Kontakt:

Måla kofångare

Inlägg av Robban_killen »

Någon som har målat sina kofångare? Fundrar på att göra min vita, som resten av bilen.
Alla tips på hur jag bästa gör detta projekt är välkommna :D
Användarvisningsbild
Sheba
Inlägg: 221
Blev medlem: 31 dec 2008 23:39
Kontakt:

Re: Måla kofångare

Inlägg av Sheba »

Att måla kofångaren med sprayburk är lite krångligt och orsakar lätt rinningar och prickigheter i lacken. Det går, men det blir en del omgångar med lack och gott om slipande före och efter lackandet innan du lägger på klarlacken. Tvåkomponents klarlack rekommenderas för ett långvarigt resultat. Om du känner någon med kompressor och färgspruta så är det guld värt.
Robban_killen
Inlägg: 133
Blev medlem: 26 okt 2006 18:39
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Måla kofångare

Inlägg av Robban_killen »

Jo då, en sådan person känner jag. Men jag har aldrig målat själv. Ska jag slipa först, prima, måla, lacka? Vill ju ha så lik färg som på bilen det bara går, så vad för färg köper jag då? Är heltnovis med lackering....Kanske skule gått fordon karosseri istället än peronbilsteknik..., Hmm :roll:
Användarvisningsbild
Sheba
Inlägg: 221
Blev medlem: 31 dec 2008 23:39
Kontakt:

Re: Måla kofångare

Inlägg av Sheba »

Slipa först, lägg på grundlack sen. Ovanpå det lägger du lager på lager av billack med rätt färgkod tills det ser bra ut. Leta efter rinningar och prickigheter i lacken och slipa ner dem och lacka över tills du blir nöjd. Och använd lite bättre lack, alltså inte Biltema. Det blir ju lite dyrare, men det kommer däremot hålla lite längre. Avsluta med klarlack. Det kommer bli hur fint som helst. Det krävs inte att man är någon expert, bara man är noggrann. Jag är långt ifrån en expert men har ändå märkt att om jag bara lägger ner en massa timmar på det så kan jag åstadkomma ganska bra resultat, faktiskt. Och min erfarenhet av lackjobb är väldigt begränsad.

Din bil ser ju ut att vara väldigt fin i lacken, så det borde inte bli någon färgskillnad med den nylackade biten i så fall. Och skulle du se någon skillnad så polera hela bilen grundligt så ska du se att skillnaden försvinner. :)
Frankén
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2008 14:52
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Måla kofångare

Inlägg av Frankén »

säger bara Mekonomens plast primer!!!!!!!! hur bra som helst när de gäller att lacka stötfångarna!!!
Volvo 480 TURBO -90 projektet skrotad
Volvo 242 -83 såld
volvo 244 turbo
volvo 244

När man väll skaffat sig en Volvo så kan man inte leva utan en :D V O L V O for life :D
Robban_killen
Inlägg: 133
Blev medlem: 26 okt 2006 18:39
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Måla kofångare

Inlägg av Robban_killen »

Så jag ska alltså
1: slipa hela kofångaren ( vattenslippapper?)
2:lägga på plastprimer
3: lägga på flera lager med den "riktiga" färgen
4: lägg på klarlack ( flera lager)

När jag gör moment 3, och jag blir tvungen att slipa och lägga på nytt där, kommer detinte bli "tjockt" med färg runt om det slipade området,? :oops:
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster