Vad är nästa steg? (trim)
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 29 aug 2011 09:20
- Kontakt:
Vad är nästa steg? (trim)
Har en 480 turbo-88 som jag trimmat lite med följande.
Borttagen ljuddämpare.
Större ic i helaluminium.
Öppet filter med direktluft och grövre slang.
Högre bränsletryck.
0.9bar laddtryck. Kopplat bort magnetventilen o ställer med pysventil.
T5 Stift.
Vad kan man göra mer?
Kanske bäst o skaffa nåt chip?
Borttagen ljuddämpare.
Större ic i helaluminium.
Öppet filter med direktluft och grövre slang.
Högre bränsletryck.
0.9bar laddtryck. Kopplat bort magnetventilen o ställer med pysventil.
T5 Stift.
Vad kan man göra mer?
Kanske bäst o skaffa nåt chip?
- jimmi
- Inlägg: 422
- Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Vad är nästa steg? (trim)
Tror nästa steg blir dyrt.. större turbo, andra spridare osv.. Eller ny motor. billigare att stripa bilen å få ner vikten
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
http://www.garaget.org/Qwert
- 211#Christer Lindström
- Inlägg: 629
- Blev medlem: 28 jan 2004 19:57
Re: Vad är nästa steg? (trim)
Hej
Blev lite nyfiken där när du skrev att du kör med T5-stift, är det alltså stift som egentligen ska sitta i en Volvo T5-någonting?
Isåfall vad är det för skillnad på dom och 480T-stiften? Är dom hårdare eller dyl. och så måste dom ju vara lika långa i gängen.
Jag har funderat och frågat lite efter andra stift till min 480T men inte fått några bra rekommendationer på dom reservdelsfirmor som jag frågat.
Det där med chips är det ju lite dåligt med till våra bilar men det är också lite beroende på vilken årsmodell och vilken box man har, men det är väl alltid bra om man kan få ett chip som mappar både sprut och ladd. En del sätter även i större spridare. Sen så sitter det ju en ganska liten turbo i original, läste någonstans om att det går att anpassa S/V40 T4 turbo så att den passar men det är en hel del mek med det. Annars så verkar det helt rätt att börja som du gjort med en större IC, sen kan man ju fixa vatteninsprut efter IC-n också vilket höjer effekten en del.
Blev lite nyfiken där när du skrev att du kör med T5-stift, är det alltså stift som egentligen ska sitta i en Volvo T5-någonting?
Isåfall vad är det för skillnad på dom och 480T-stiften? Är dom hårdare eller dyl. och så måste dom ju vara lika långa i gängen.
Jag har funderat och frågat lite efter andra stift till min 480T men inte fått några bra rekommendationer på dom reservdelsfirmor som jag frågat.
Det där med chips är det ju lite dåligt med till våra bilar men det är också lite beroende på vilken årsmodell och vilken box man har, men det är väl alltid bra om man kan få ett chip som mappar både sprut och ladd. En del sätter även i större spridare. Sen så sitter det ju en ganska liten turbo i original, läste någonstans om att det går att anpassa S/V40 T4 turbo så att den passar men det är en hel del mek med det. Annars så verkar det helt rätt att börja som du gjort med en större IC, sen kan man ju fixa vatteninsprut efter IC-n också vilket höjer effekten en del.
Chrille
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 29 aug 2011 09:20
- Kontakt:
Re: Vad är nästa steg? (trim)
Ok jobbar på bilskrot så massa spridare m.m. har jag liggandes. vad flödar orginalspridarna?
Hade 1500kr 480 t som vi strippa på allt onödigt o hade samma trim o den va en riktig killer hehe men denna ska funka lite t varddags me men kanske får räcka me detta trimmet
Va kan den ligga på i effekt nu ungefär? Kör ifrån bilar 200hk+ iaf..
Tror dom flesta stiften ifrån turbofemmorna passar, hade från 850-t5 på förra 480in och dom e lite hårdare/kallare ja
Hade 1500kr 480 t som vi strippa på allt onödigt o hade samma trim o den va en riktig killer hehe men denna ska funka lite t varddags me men kanske får räcka me detta trimmet
Va kan den ligga på i effekt nu ungefär? Kör ifrån bilar 200hk+ iaf..
Tror dom flesta stiften ifrån turbofemmorna passar, hade från 850-t5 på förra 480in och dom e lite hårdare/kallare ja
- 211#Christer Lindström
- Inlägg: 629
- Blev medlem: 28 jan 2004 19:57
Re: Vad är nästa steg? (trim)
Hej
Eftersom du har höjt laddet till 0,9 från originalets c:a 0,5 så blir det ju en ökning på ungefär 40% så kan du väl räkna på att den nu ligger någonstans mellan 160-170hk vilket är ungefär lika mycket som jag tar ur min och visst kan man åka av en hel del motorstarkare bilar bara man får hjulen att greppa i backen, sen så har ju våra bilar inte så mycket vikt att släpa på som en nyare bil heller vilket ju är till fördel.
Vilken bil har du tagit IC-n från och är den mycket större än originalet? Sen hur fixade du övergången framtill så att den övre slangen/röret får plats under huven. Du får gärna lägga upp en bild.
Ska testa stiften som du skrev om på min om du tycker att dom funkar bra.
Eftersom du har höjt laddet till 0,9 från originalets c:a 0,5 så blir det ju en ökning på ungefär 40% så kan du väl räkna på att den nu ligger någonstans mellan 160-170hk vilket är ungefär lika mycket som jag tar ur min och visst kan man åka av en hel del motorstarkare bilar bara man får hjulen att greppa i backen, sen så har ju våra bilar inte så mycket vikt att släpa på som en nyare bil heller vilket ju är till fördel.
Vilken bil har du tagit IC-n från och är den mycket större än originalet? Sen hur fixade du övergången framtill så att den övre slangen/röret får plats under huven. Du får gärna lägga upp en bild.
Ska testa stiften som du skrev om på min om du tycker att dom funkar bra.
Chrille
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 29 aug 2011 09:20
- Kontakt:
Re: Vad är nästa steg? (trim)
Ok tänkte d va nåt sånt Finns d nån annan wg som passar bra lr får man bara ta nån o modda lite, för orginalet e ju rktigt slappt o man får upp typ max 0,5bar grundtryck när den e helt ihopskruvad?
Jag har ic från en nissan quashqai tdi-09 den är i helalu o ca 1dm tjock och ca 19cm brett cellpaket och passar precis mellan dimljusen. Jag kapa hål i huven och frontplasten, ska man få d snyggt är d att modda frontplåten som gäller!
bilder: http://www.garaget.org/SuperGnaget
Jag har ic från en nissan quashqai tdi-09 den är i helalu o ca 1dm tjock och ca 19cm brett cellpaket och passar precis mellan dimljusen. Jag kapa hål i huven och frontplasten, ska man få d snyggt är d att modda frontplåten som gäller!
bilder: http://www.garaget.org/SuperGnaget
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 29 aug 2011 09:20
- Kontakt:
Re: Vad är nästa steg? (trim)
förresten, nån som vet om d e högohm lr lågohm på orginalspridarna?
- 211#Christer Lindström
- Inlägg: 629
- Blev medlem: 28 jan 2004 19:57
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 29 aug 2011 09:20
- Kontakt:
Re: Vad är nästa steg? (trim)
Ok dom från 9-5 då lr?211#Christer Lindström skrev:Har läst någonstans att Saabs gröna ska passa.
- 211#Christer Lindström
- Inlägg: 629
- Blev medlem: 28 jan 2004 19:57
Re: Vad är nästa steg? (trim)
Hej
Har du kollat den här länken som ligger under mektips:
http://www.svenska480klubben.com/forum1 ... =26&t=1452
Där står det bla. "Insprutare Ohm 16"
Har du kollat den här länken som ligger under mektips:
http://www.svenska480klubben.com/forum1 ... =26&t=1452
Där står det bla. "Insprutare Ohm 16"
Chrille
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 29 aug 2011 09:20
- Kontakt:
Re: Vad är nästa steg? (trim)
Byggde ett vatten/methanol sprut istället o d funka kanon ihop med 1,1bar laddtryck
- 211#Christer Lindström
- Inlägg: 629
- Blev medlem: 28 jan 2004 19:57
Re: Vad är nästa steg? (trim)
Hejdavid_480 skrev:Byggde ett vatten/methanol sprut istället o d funka kanon ihop med 1,1bar laddtryck
Hur gjorde du, vilka delar har du använt? Tycker det låter intressant
Du får gärna göra en beskrivning och med lite bilder så att man kan se hur det är gjort. Tror fler än jag skulle vara intresserade.
Chrille
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 29 aug 2011 09:20
- Kontakt:
Re: Vad är nästa steg? (trim)
Tog en högtrycksspolarpump från passat-97.
Spolarbehållare från opel omega-89.
Kallstartsventil från saab og900.
Tryckknapp på växelspaken som styr öppning av ventilen.
Strömbrytare till pumpen.
Sen blanda jag vatten och metahnol (RC bränsle) 50/50.
Sen e d bara o köra, trycka in knappen till pumpen innan starten på 201m så d hinner bygga upp tryck fram till ventilen.
Sen bara hålla in knappen på spaken när man får ladd på varje växel.
Går ju att göra en bättre variant med tryckgivare etc.
Ska fixa lite pics!
Spolarbehållare från opel omega-89.
Kallstartsventil från saab og900.
Tryckknapp på växelspaken som styr öppning av ventilen.
Strömbrytare till pumpen.
Sen blanda jag vatten och metahnol (RC bränsle) 50/50.
Sen e d bara o köra, trycka in knappen till pumpen innan starten på 201m så d hinner bygga upp tryck fram till ventilen.
Sen bara hålla in knappen på spaken när man får ladd på varje växel.
Går ju att göra en bättre variant med tryckgivare etc.
Ska fixa lite pics!
-
- Inlägg: 4950
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Useful Product Site
Please try Google before asking about Excellent Product Tips 5d19b17
-
- Inlägg: 4950
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Top Product Blog
Please try Google before asking about Excellent Product Guide cd263b5
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst