Fel på bromsar 2or i besiktningen.

astonius_VI
Kontakt:

Fel på bromsar 2or i besiktningen.

Inlägg av astonius_VI »

Detta gäller min Vinterbil.En Volvo 460Gle 1991a.Besiktade bilen idag o fick 2a på att bromspedalen sjunker??.Vad kan detta va??.Så fick jag en 2a på handbromsen den tar knappt alls.Är det nån som vet om dessa fel hänger ihop el om det är vanligt att bromspedalen sjunker o vad det kan va för fel.Bilen har nya belägg så jag tycker det låter lite märkligt.Tacksam för hjälp då bromsar inte är mitt gebit.
Sommarbil-Volvo 480ES -1987 ett evigt projekt.Vinterbil-Volvo 460 Gle 1991 ett evigt krångel,
Robban

Inlägg av Robban »

Eftersom ingen svarat ännu så är det väl fritt fram för mig att dela med mig av en gissning... att bromspedalen sjunker kan nog bero på att bromsarna behöver luftas, kan hänga ihop med dålig handbroms bak också, har du bra fotbroms bak? trummor eller skivor bak? kollat vajern så den spänner tillräckligt? ... kan vara värt att kolla upp iallafall om du inte får nåt bättre svar.

MVH
Robban.
Martin
Kontakt:

Inlägg av Martin »

jag skulle också satsa på luftning..
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Om bromspedalen sjunker kan det bero på lite olika saker.

1 Försvinner det bromsvätska?

JA
Du kan ha läckage på en slang, bromsok/cylinder eller ut från huvudcylindern.

NEJ
Om pedalen sjunker beror det oftast på att du har inre läckage mellan kretsarna, ett ovanligare fel är att det läckaget som uppstått rinner in i bromsservot.

Handbromsen beror på vad för typ du har.

Skivor
Vanliga fel, dåliga handbromsvajrar eller kolvarna rostat fast i oken.

Trummor
Självjustering trasig, dåliga vajrar.

Mvh Jonas
astonius_VI
Kontakt:

Inlägg av astonius_VI »

Har skivor bak både för färd o handbroms,bromsarna bak tog bra dock lite svaga i besiktningen.Handbromsvajern är hel jag har spännt den allt som går o handbromsen tar nu men ytterst lite.Finns det någonstans att justera handbromsen förutom på vajern??.På oket kanske??.Bromspedalen sjunker inte längre rättade sig efter jag kört ca 100mil.Bilen hade stått i 6månader när jag köpte den så det var väl något som kärvade.
Sommarbil-Volvo 480ES -1987 ett evigt projekt.Vinterbil-Volvo 460 Gle 1991 ett evigt krångel,
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Handbromsen är lite speciell på dessa modeller. Först bör man göra en grundjustering på vajrarna.

Vajrarna ska gå tillbaka hela vägen, och hävarmen på oket ska gå till sitt anslag. Om det kärvar, ta bort vajern och kontrollera vad som kärvar.

Justering av själva okdelen görs via en plugg på oket. Antingen insex eller sexkant på senare modeller. Innanför sitter sedan en skruv att ansätta kolvens justeringsanordning med. Viktigt är att om man vill justera tillbaka så måste man trycka/se till att kolven följer med in så inte justeringsanordningen släpper från kolven. Självjusteringen ska gå lätt, möjligen med lite motstånd. Tar det stopp så är troligen kolven fastrostad.
Om kolven rostat fast måste man dela oket och rengöra. Lite bilder finns på http://volvo480.kicks-ass.net/servlet/u ... cle&id=317

När man ansatt kolven så långt det går och skivan ändå roterar fritt, trampa och dra i handbromsen så ev sista justering görs. Sen är allt klart. Om handbromsen ändå tar långt upp så flexar troligen någon vajer=byte.

Hoppas det gav något!

Mvh Jonas
Skriv svar