Tips om bakaxel

020, Esko Antikainen
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
Ort: Esko
Kontakt:

Tips om bakaxel

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Reparation av fäste för reaktionsstag vid bakaxel.

Häromdagen fick jag ett ”klonk” från vänster bakhjul.
Kontroll visade att reaktionsstagets fäste vid karossen ( balken) lossnat.
Det hängde helt löst.
Först trodde jag att det var sönderrostat, men en närmare inspektion visade att det var en utmattningsskada. De undre fästena var helt intakta, ingen rost men brott. Däremot var det övre fästet helt borta. Jag antar att detta var en rostskada ( jämförde med det andra bakhjulet och där fanns någon slags fäste) och jag tror att det är detta som orsakat utmattningsskadan.
Det övre fästet är helt omöjligt att komma åt för att svetsa.

Lösningen på problemet blev följande:
Jag borrade två hål i överkant på fästet och för att orientera fästets placering borrade jag ett litet hål i durkplåten (där jag förväntade mig att det borde sitta) från bagageutrymmet och hade då en orienteringspunkt. Det visade sig att det inte skulle vara några problem med genomgående skruv och mutter. Överkant på fästet skiljer sig ca 10mm från durkplåten så det blev en extra mutter mellan fästet och durkplåten som var helt ”frisk”.
De undre fästena svetsade jag och inga problem, ingen rost.

Tyvärr inga bilder för ni vet ju hur det ser ut när man ligger under och svetsar. Jag blev tvungen att byta bägge gummibussningarna för staget. Jag måste ha staget fritt för att kunna pressa i de nya bussningarna.
Utan tillgång till gassvets för att få loss rostade skruvar mm är det nog omöjligt att göra denna reparation.
Själva reparationen tog 8 timmar men det var mycket mätande, passande och kontroll.
Esko

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster