Bromspedalen sjunker

Skriv svar
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Bromspedalen sjunker

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) som jag skrev tidigare i en fråga så har jag fått problem med min frus 440 :cry: jag trodde att det var luft i systemet men nu börjar jag att tvivla, det hela började med att jag bytte klossar fram, innan så funkade bromsarna helt perfekt men klossarna var mycket slitna, efter bytet så blev pedalen väldiggt mjuk och sladdrig och vill gärna sjunka nästan i botten när man trycker hårt på den, men bara när tändningen är på, bilen är en -92 och har ABS, idag när jag kollade så är pedalen helt stum med avstängd tändning men så fort jag sätter på den så sjunker den och känns degig, till saken hör att den elektriska "pumpen" vid ABS-enheten aldrig slår ifrån och varningslampan för bromsfel lyser hela tiden :shock: det verkar alltså som om den inte får upp något tryck, fråga :?: var kan felet sitta var ska jag börja har ingen större erfarenhet av att meka med ABS-system men det kan väl inte vara så invecklat att man inte rår på det själv, eftersom pedalen inte sjunker med avstängd tändning så har jag fått för mej att själva huvudcylindern är ok men att det är nåt med pumpen :?: när jag kollade bromsoljan så var burken nästan full vilket den inte varit förr, men det kan ju iofs bero på att jag har tryckt tillbaka båda kolvarna i oken vid bromsklossbytet, finns det några backventiler i själva ABS-systemet som kan ha blivit otäta eller vad :cry: nån som har stött på detta problem nån gång eller som har bra koll på det där med ABS, att lämna in på verkstad för felsökning och reparation kan ju säkert bli skitdyrt :x så det vore ju bra om jag kunde fixa till det själv. Blir väldigt tacksam om nån kan je mej ett svar så att jag vet var jag ska börja leta.

mvh

Chrille
020, Esko Antikainen
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
Ort: Esko
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Hej!
Jag har tidigare i min bilmekarkarriär råkat ut för samma problem som du har nu. Dock ej med ABS system. Det visade sig då att det fortfarande fanns luft i hydralsystemet. En KOMPLETT luftning av systemet var mirakelmedicinen.
Att ABS lampan lyser tyder på att det är obalans ( troligen luft någonstans).
Försök med en komplett luftning av hydralsystemet (kolla verkstadshandboken!). Billigare än att lämna in bilen.
Esko
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

eller kolla felkoderna.......
då får du reda på varför ABS lampan lyser.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :D ja ni, volvo 400-serien är ena lustiga bilar :? idag så hade "felet" självläkt :shock: (peppar peppar) men det är ju inte första gången som det inträffar på nån av mina 400-bilar, det är bara att hoppas på att det håller i sej :lol: så tack för era goda tips mina vänner :D ha det

mvh

Chrille
020, Esko Antikainen
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
Ort: Esko
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Gratulerar Chrille!
Enklare kan det inte vara.
Däremot måste jag erkänna att jag inte hade en enda tanke på att läsa av felkoderna. Man börjar väl bli gammal och har en "omodern" bil (ES87).
I bilsammanhang har det aldrig varit aktuellt för min del. Däremot i jobbet var detta en självklar åtgärd. Vi får skylla på åldersdemens.
Esko. :lol:
tryggve eriksson
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 aug 2006 22:57
Kontakt:

Inlägg av tryggve eriksson »

Hallå Chrille.
Jag känner igen problemet och brottas med det just nu igen. Jag har tidgare renoverat huvudbromscylindern och efter det har jag inte lyckats lufta ur systemet ordentligt trots mekhandbok. Vet faktiskt inte hur man skall bära sig åt. Det finns luftfickor kvar. Fick du helt ordning på din eller återkom problemet. :?
480 GT -95
Oviken Jämtland
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström
Inlägg: 629
Blev medlem: 28 jan 2004 19:57

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) jo problemet löste sej, jag tror att det berodde på att det var alldeles fullt med bromsvätska i behållaren efter bromsklossbytet så att den luft som "luftar ur sej själv" inte kunde ta vägen nån stans för när jag tömt den till övre nivåmärket så knakade det i systemet ett tag efter start, ungefär som om en massa luftbubblor pressades upp i burken varningslampan slocknade och den elektriska pumpen i abs-systemet stannade när trycket hade gått upp :shock: så det verkar som den självluftat en del, en liten plusgrej är att abs-bromsarna som inte funkat riktig på två år nu också verkar bra :lol: Om du har abs på din bil så är det ju ett speciellt sätt att lufta ur i dom bakre bromsoken medans framoken är enligt gammal hederlig modell men det står ju i Haynesboken :wink: Hoppas att det löser sej

mvh

Chrille
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Great Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Recommended Product Blog 9ce18b3
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Useful Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Useful Product Site d263b1_
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Awesome Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Useful Product Website 9b171d3
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster