Antirostbehandling av stötdämpare eller ej?

Skriv svar
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Antirostbehandling av stötdämpare eller ej?

Inlägg av MartinP »

Tjena allesammans!

Har äntligen fått tag på stötdämparna från biltema (efter 2 månaders vänte tid) och har tänkt att montera de så fort som möjligt, men funderar på att göra en antirostbehandling på de med underredsmassa. Har gjort så på resten av all fjädring och det funkar hur bra som helst. Läste dock nyligen att dämparna är en av flera grejer man ska skydda när man antirostbehandlar. Man ska alltså INTE antirostbehandla de. Är detta sant?

Tack på förhand!

MartinP
480ES -87
122. Jonas Andersson
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 feb 2004 16:43
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av 122. Jonas Andersson »

Det är nog inte lönt att rostskydda dom dämparna då dom kommer att vara bytta innan dom börjat rosta. Är det något man inte ska köpa på Biltema är det just stötdämpare. Oljedämparna kan hålla några år om man har tur, men gasdämparna är det värre med.

MOnterade ett par såna på en 99:a banracer för skojs skull, dom var ju billiga så det var ju värt ett test. Den ena dämparen gick sönder direkt när bilen rulla över tröskeln ur garaget!

Bak är det ju snabbt bytt, men fram bör du tänka över om du verkligen vill ta risken att montera ner benen mer än en gång. :wink:
Saab 900 SET Coupé -95
460 Turbo -90 "T-Gul" SÅLD
480 Turbo -91B "T-Vit" SÅLD
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Tack för tipset. Det var just bakre dämparna jag bytte och det var olje varianten. Varför jag nämnde antirost behandling överhuvudtaget är ju för att de jag drog ut idag så ut på det här sättet, men jag antar att det är den förra ägaren som slarvat nått så in i h*lvete :P. Ne, men det var ju inget oväntat då jag var medveten om de när jag köpte bilen.
Bild
Än så länge har de nya fungerat klockrent.
480ES -87
019 Johan Bertilsson
Inlägg: 37
Blev medlem: 29 jan 2004 19:49
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Inlägg av 019 Johan Bertilsson »

De har ju 2 års garanti på Biltema iaf, så de borde inte va så dåliga, då hade de inte sålt dem gissar jag. Reklamationer kostar pengar...

Förr hade de även rallydämpare, min bror köpte såna till sin rallybil (SAAB V4) i slutet av 80-talet och körde tävling med dem i några år, sen flyttade jag över dem till min vanliga V4 och körde några år till, funkade kanon. Men det kanske var annan kvalitét på rallydämparna än de vanliga, och det är ju ett antal år sen dessutom. Men de funkade fint iaf...
/Johan
480 ES -87
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Tack för infon Johan! Det ska nog inte vara några problem, hoppas jag.. Det enda som återstår att göra är vänta o se.
480ES -87
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Alla stötdämpare ser ut så efter några år. plåtkåpan är tunn o gjord i skitplåt oavsett fabrikat, den är väldigt utsatt för stensprut salt o fukt. klart det rostar 8)
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Bra :) då vet jag inte är den enda som fått äran att se sånt.
480ES -87
122. Jonas Andersson
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 feb 2004 16:43
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av 122. Jonas Andersson »

Jag satte Bilstein på min röda bak. Kostade 600 styck och var stenhårda. Där va skyddet naturligtvis gjort i plast som inte rostar. :wink:

Grejen med Biltema är att de köper delar från olika tillverkare, ibland har de bra grejer i lager och ibland inte.

Exempelvis kan du köpa bromsskivor tillerkade av Brembo på biltema om du har tur.

Biltema har blivit bättre, men som sagt vissa saker bör man köpa på andra ställen om man vill va säker på att få ordentliga grejer.

Jag skulle aldrig sätta Biltemas dämpare på min 900, men på en vinterbil eller en slit å slängbil spelar det ju ingen större roll. :wink:

Hoppas dom håller bra på din!
Saab 900 SET Coupé -95
460 Turbo -90 "T-Gul" SÅLD
480 Turbo -91B "T-Vit" SÅLD
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Återstår att se som sagt. Håller de inte, då vet jag det till nästa gång :) Man lär sig med tiden, inte sant?
480ES -87
122. Jonas Andersson
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 feb 2004 16:43
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av 122. Jonas Andersson »

MartinP skrev:Återstår att se som sagt. Håller de inte, då vet jag det till nästa gång :) Man lär sig med tiden, inte sant?
Absolut... och man får ju köpa det som ens plånbok tillåter. :wink:
Saab 900 SET Coupé -95
460 Turbo -90 "T-Gul" SÅLD
480 Turbo -91B "T-Vit" SÅLD
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Precis :)
480ES -87
Hampus
Inlägg: 32
Blev medlem: 13 jan 2008 01:04
Kontakt:

Inlägg av Hampus »

Hej!
Funderar på att byta dämpare till minm bil, coh läste denna tråden.
Hur har biltemas dämpare hållt sig?

/mvh hampus
-Volvo 480 ES
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Inlägg om rost, rostskydda på men akta så det inte kommer massa på kolvstången, om massan stelnar på kolvstången så kan tätningen skadas.

/Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Hur har biltemas dämpare hållt sig?
Fortfarande som nya, förutsatt att du tvättar de :P

När vi ändå snackar rostskydd, hur f*n gör tillverkarna så att en del bromsskivor inte rostar? Mina fick en bru beläggning efter 2-3 dagar medan man ser bilar som kör runt med knall silvriga skivor.
480ES -87
Hallon
Inlägg: 40
Blev medlem: 04 jun 2007 21:27
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av Hallon »

Hurdana är dämparna, styva/mjuka?
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Vad menar du med brun beläggning? Jag tolkar det som rost på skivans bromsyta?

Steg ett är att belägget måste antingen vara nytt eller slipat så det får en plan utan mot skivan. Belägget måste sitta i ett väl rengjort ok så den ligger an jämt mot skivan. (styrpinnarna måste glida lätt mm)

Får man beläggning ändå så tyder det på fukt, då är det bara att köra och lägga foten lätt på bromsen och slipa bort beläggningarna.

Innan man monterar ex biltems skivor brukar jag spruta kanter och nav med zinkspray, så förlänger man tiden tills kanten rostar och fortsätter rosta in på skivan (vissa fab har detta rostskydd på sina skivor) I detta fallet kan jag inte rek biltemas zink, den innehåller för lite zink (men blir fin om man lägger utanpå första zinklagret)

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Vad menar du med brun beläggning? Jag tolkar det som rost på skivans bromsyta?
Jo, precis det var det jag menade. Då vet jag vad jag ska titta på när jag löst mitt befintliga problem med motorn. :)
480ES -87
FrankJScott
Inlägg: 4009
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Excellent Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Updated Product Info 3b1c9ce
FrankJScott
Inlägg: 4009
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Top Rated Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Rated Product Website b1c9ce1
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster