Drar åt höger ?

Bernte
Kontakt:

Drar åt höger ?

Inlägg av Bernte »

Verkstäderna verkar inte veta vad det är för fel har bytt hjullager höger fram men hjälpte inte. Det senaste förslaget är fel på servon vilken jag inte tycker känns konstig. HJÄLP !
MVH Bernt
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Bernt!

Har du testat att skifta hjulen? Så kan du utesluta dessa.

Mvh Jonas
Bernte
Kontakt:

Inlägg av Bernte »

Hej Jonas !
Ja, jag har bytt, har också kollat så de är balanserade.
Dan.P
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Har dem gjort en 4-hjulsmätning?
Har dem kollat den i en mätjigg?
122. Jonas Andersson
Kontakt:

Inlägg av 122. Jonas Andersson »

Dan.P skrev:Har dem gjort en 4-hjulsmätning?
Går endast att ändra inställningen på framhjulen, bakhjulen går inte att ändra, så en framhjulsinställning borde lösa problemet.

Alternativt har bilen varit krockad och blivit dåligt riktad... då är det i princip kört...
Saab 900 SET Coupé -95
460 Turbo -90 "T-Gul" SÅLD
480 Turbo -91B "T-Vit" SÅLD
Dan.P
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

122. Jonas Andersson skrev:
Dan.P skrev:Har dem gjort en 4-hjulsmätning?
Går endast att ändra inställningen på framhjulen, bakhjulen går inte att ändra, så en framhjulsinställning borde lösa problemet.

Alternativt har bilen varit krockad och blivit dåligt riktad... då är det i princip kört...
Det kan ju vara skadade/bytta komponenter i bakvagnen, då finns det nog ingen mekaniker som upptäcker det med en framvagnsinställning.

På vissa modeller är höger fäste för reaktionsstag och bärarm något excentriska.
Plus att alla detaljer skall dras fast med tyngden vilandes på bakvagnen för att undvika fel vinklar.
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Bernt!

Det var en kille på gamla forumet som hade samma problem. Tolkar jag det rätt om ditt fel kommit efter hand? Dvs bilen har inte varit inlämnad för riktining.
Jag har för mig att det var dåliga bussningar i länkarmen, volvo hade haft bilen inne två ggr för framvagnsinställning men hade inte kontrollerat framvagnens kondition. 3:e gången hittade dom felet.

Jag tycker inte heller du ska betala verkstaden mer än en gång om dom hittar fel som fanns från början.

Som sagt, fram med bräckjärnet och gå över dina bussningar. Lyft ett hjul, vicka kl 3+9, då känner du på styrlederna, kl 6 +12 så känner du på hjullagerna.

Mvh Jonas
Gäst

Drar åt höger

Inlägg av Gäst »

Stort TACK till alla er som svarat!

Lämnar in bilen 7/5-04 då skall de byta servon och göra en framvagnsinställning, jag kommer att skicka med era svar och hoppas att de kan hjälpa dem.

Tack änn en gång, återkommer om resultatet.

Mvh Bernt
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Bernt!

Måste få göra ett inhopp! Jag förstår inte varför du ska byta servot, vilken del är det du ska byta då? Pump eller kuggstången?

Jag kan inte se kopplingen mellan att bilen drar och fel på servostyrningen!

Mvh Jonas
Skriv svar