Bakbroms/handbroms

MB
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 aug 2005 22:47
Kontakt:

Bakbroms/handbroms

Inlägg av MB »

Hej!

Problemen hopar sig på min 480. Ibland är man bara på väg att ge upp. Men det gäller att härda ut när felen kommer..

För ca 1,5 år sedan lämnade jag in bilen för att fixa bromsarna bak. Byta bromsok, skivor, belägg och vajrar till handbromsen. Köpte begagnade mycket fina, och till synes nästan nya, bromsok.

Efter endast 1 år började höger handbroms att kärva då det kom in vatten i vajerhöljet. Damasken hade spruckit. Snacka om dålig kvalitet. När man drog i handbromsen så rörde sig endast vajern på vänster sida, den andra rörde sig inte pga att wiren hade fastnat i sitt hölje.

Häromdagen bytte jag i alla fall vajer och justerade självsjuteringsmekanismen samt vajern på undersidan av bilen. Men nu vill inte högra armen åka tillbaka efter att man har dragit åt handromsen. Det krävs att man tar en skruvmejsel och bänder den tillbaka.

Verkstadskillen ville ha 5000 för att fixa detta. Han ville byta bägge bromsoken eftersom att han menade att det var något inuti oket som hade gått sönder. Och att den andra handbromsarmen också glappade, så det var lika bra att byta den också. Tycker det låter konstigt eftersom att självjusteringen fungerar alldeles utmärkt. Vad tycker ni?! Kan det löna sig att bara försöka motionera armen lite eller byta fjädern som ska dra armen tillbaka? Känner mig inte så jättesugen på att lägga ut 5000 när jag ganska nyligen fått bromsarna renoverade! :evil: Dessutom tänkte jag låta få skärmkanterna svetsade, vilket kräver en del pengar och jobb!

Tacksam för lite tips!
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Ang självjusteringen. Om man inte pressar tillbaka kolven och denna går trögt så kan självjusteringsdelen i kolven separera (en låsring som poppar ur sitt läge) Något som kan ha hänt?

Kärvande arm beror inte sällan på att armen krupit upp och tätningen inte tätar=fukt och smuts hittar ner i lagringen. Om oken varit renoverade undrar jag om någon dragit ut armarna utan att ta bort tätbrickan (22mm) och inte fått tillbaka låsringen som håller armen i läge.

Båda saker är åtgärdbara. Framför allt om armarna inte sitter på plats kan man borra/banka ur den sk frostpluggen (tätbricka) och komma åt låsringen utifrån. Kolla där armen går in, i andra änden sitter brickan.

Mvh Jonas
MB
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 aug 2005 22:47
Kontakt:

Inlägg av MB »

Tackar för snabbt svar!

Självjusteringen fungerar bra, så jag tror inte att det är den som är trasig.

Har lite svårt att förstå ditt svar. Men jag tror det går ut på att knacka ut brickan som sitter på motsatt sida där armens axel går in i oket. Sedan fästa låsringen på axeln om den är lös.

Om den inte är lös gäller det att göra rent och smörja så att armen kan gå tillbaka till sitt ursprungsläge? Går det att köpa en ny tätning då, annars lär ju problemet återkomma?!
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Brickan eller "frostpluggen" är av expandertyp och trycks fast i hålet, så den är inte helt enkel att få ut. En ny måste oftast införskaffas.

Du får inte ut axeln ur hålet då det sitter en länk in till bromsokets centralskruv. Utan du får snällt trycka tillbaka det, annars får du dela hela oket.

Av någon anledning så är biltemas satser (om dom nu finns kvar) kompletta till oken. Sörj gärna med lämpligt fett när duy trycker tillbaka axeln. Den yttre delen är ju inte i kontakt med hydrauldelen på oket.

Om du tittar in på EU klubbens hemsida finns det reservdelskatalog för nedladdnign (Se under donates) vis nr 11, plugg finns det sk locket/pluggen. Tyvärr visas inte oket helt med alla delar. (katalogsida 426, obs ej PDF sida!)

Mvh Jonas
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Excellent Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Product Site e18b3d3
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster