Behöver hjälp med bromsar/ABS !

real
Kontakt:

Behöver hjälp med bromsar/ABS !

Inlägg av real »

Jag har i helgen bytt de bakre bromsrören då SBP hade synpunkter på dessa. Efter detta får jag ingen ordning på bromsarna.

Jag har luftat ett tiotal gånger både fram och bak, på lite olika sätt, både det gamla hederliga trampandet, och via ett trycksatt system men inget hjälper. Jag har även provat att slå på tändningen i ca 10 sek för att aktivera ABS-pumpen (som det står i Haynes-manualen) då jag luftat där bak. Ingen skillnad. Det kommer bara olja ur luftningsnipplarna, men ingen luft mera. Första gångerna kom det givetvis en massa luft.

Ingen gång har systemet blivit tomt på olja, inte heller då jag plockade ner rören.

Bromsar jag med motorn avstängd så är pedalen stum.

När jag startar så lyser ABS+(!) ett par sekunder för att sedan slockna, precis som vanligt. Bromsar jag hårt och långsamt då, så är det svampigt och pedalen sjunker ner till golvet, vilket skulle tyda på luft i systemet. Om jag däremot trampar till snabbt, dock inte alls lika hårt, så tänder sig både ABS+(!) för att sedan slockna om jag släpper upp pedalen. Samma händer om jag pumpar med pedalen, då tänder sig ABS+(!). Pedalen går även att trycka ner mot golvet och känns svampig vid dessa tillfällen.

Jag tog ut bilen på en tur bort till en grusväg i närheten och provade om ABS:en fungerade och när jag tvärnitar så är pedalen stum samt att ABS:en slår igång och bilen stannar utan att hjulen låser sig. Detta provade jag ett flertal gånger och ingen gång då lyser några varningslampor.

Vid normal körning märks inga fel på bromsarna.

Det enda som jag pillat på är de bakre bromsrören, inget annat.
Vad kan det vara ???

Kom på att jag även justerade handbromsen lite under tiden, om det nu har någon betydelse.
Användarvisningsbild
Björn #194
Kontakt:

Inlägg av Björn #194 »

Du behöver fömodligen vacuumsuga systemet - vanligt att man gör det på ABS bromsar som är svåra att avlufta.

Finns nog utrustning för det att koppla på kompressorslangen på typ Biltema, bör ju följa med någon slags instruktion också!

Björn #194

PS. kanske har du redan löst detta då det var ett tag sedan du skrev inlägget.
480 ES -95 (f.d. museumbil)
480 ES -87 (ombygge pågår, ligger på is)
V40 2.0T -04
BMW 320d -11
P1800 S -66 (renoveras)
real
Kontakt:

Inlägg av real »

Björn #194 skrev:Du behöver fömodligen vacuumsuga systemet - vanligt att man gör det på ABS bromsar som är svåra att avlufta.

Finns nog utrustning för det att koppla på kompressorslangen på typ Biltema, bör ju följa med någon slags instruktion också!

Björn #194

PS. kanske har du redan löst detta då det var ett tag sedan du skrev inlägget.
Problemet kvarstår. Det är nästan så jag lämnar in den...

Har letat efter ett sådant verktyg, men hittar inget. Några tips ?
Var isåfall ska man vacuumsuga ?
Frankén
Kontakt:

Inlägg av Frankén »

Deta skulle nog fungera, från biltema

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82772

öppna bromsvätskebehållarens lock lägg den åt sidan, fylla bromsvätskebehållaren, sätta slangen från pumpen på en av nipplarna på bromsoken, sen öppna nipplen (ha slanden på då), sen bara pumpa ut bromsvätskan, sen när luftbubblorna har slutat komma i slangen så är det bara att skruva åt nipplen igen,klart!! :D ett tips om man vill vara säker på att inte tjuv luft kommer in i slangen vid nipplen, så brukar jag ta på fet runt på nipplen för att förhindra att tjuv luft ska smita in :D

synd att pumpen kostar så mycket bara :)

hoppas att du förstår vad jag menar :) 8)

//Danne
Volvo 480 TURBO -90 projektet skrotad
Volvo 242 -83 såld
volvo 244 turbo
volvo 244

När man väll skaffat sig en Volvo så kan man inte leva utan en :D V O L V O for life :D
real
Kontakt:

Inlägg av real »

Vad är skillnaden att vakuumsuga jämfört med att pressa in olja via ett trycksatt system ?

Jag provade hos svågerns verkstad att pressa in olja via behållaren men ingen skillnad...
Frankén
Kontakt:

Inlägg av Frankén »

de är typ samma sak, båda ska fungera lika bra. (ena pressar du ut vätskan den andra suger du ut vätskan)

de va konstigt, är det så att det inte kommer nå bromsvätska när du öppnar nipplen på bromsoket??????

kanske är om nipplarna har blivit tätta av skit eller något, en sak man kan testa är att skruva loss hela nipplen för att se om det kommer någon bromsvätska :)
Volvo 242 -83 såld
volvo 244 turbo
volvo 244

När man väll skaffat sig en Volvo så kan man inte leva utan en :D V O L V O for life :D
real
Kontakt:

Inlägg av real »

Frankén skrev:de är typ samma sak, båda ska fungera lika bra. (ena pressar du ut vätskan den andra suger du ut vätskan)

de va konstigt, är det så att det inte kommer nå bromsvätska när du öppnar nipplen på bromsoket??????

kanske är om nipplarna har blivit tätta av skit eller något, en sak man kan testa är att skruva loss hela nipplen för att se om det kommer någon bromsvätska :)
Olja kommer det i alla nipplarna, men ingen luft...
real
Kontakt:

Inlägg av real »

Nu är problemet löst ! Skriver ner det så kunskapsbanken här fylls på.

Det var fel på det svarta lilla tryck-kärlet, som ser ut som en handgranat, alldeles bredvid bromsvätskebehållaren.

Min ABS-pump surrade och gick varje gång jag bromsade samt att pumpen surrade till med jämna mellanrum då bilen stod på tomgång. Enligt bilmekanikern (en kompis) så skall ABS-pumpen få upp trycket och denna behållare skall hålla trycket under några inbromsningar, för att sedan trigga ABS-pumpen som skall jobba lite igen osv. ABS-pumpen skall med andra ord bara behöva gå ibland, och inte hela tiden som i mitt fall. Uppenbarligen var det punktering på denna, så en beg. dito införskaffades och sedan försvann felet och bilen blev godkänd på besiktningen.
Frankén
Kontakt:

Inlägg av Frankén »

Kul att du hittade felet, själv så skulle jag nog inte kommit på det, kanske om jag hade de felet på bil (fast jag har inte ABS) :twisted:

//Danne
Volvo 242 -83 såld
volvo 244 turbo
volvo 244

Skriv svar