Läget på bromsoken

Hoffster
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 maj 2004 17:38
Ort: Ydre och Stockholm
Kontakt:

Läget på bromsoken

Inlägg av Hoffster »

Hej!

Måste få en sak stärkt innan jag bokar tid hos bilprovningen -så jag inte måste åka dit två gånger...

Jag bytte bromsklossar fram förra sommaren (inte jag, men Volvo) och när jag tog fram bilen ur vinterdvalan förra veckan åkte jag direkt till macken och fyllde på luft i däcken och upptäckte en sak. Mina fälgar är lite speciella och ventilen pekar snett inåt (mot bilen) istället för utåt som är det normala.

När jag skruvade av ventilhatten upptäckte jag att den inte var rund längre utan nedslipad på den sidan som var inåt. Efter en koll såg jag att ventilhatten faktiskt tar emot bromsarna varje hjulsnurr och har därför slipats ned något. Inte mot skivan alltså utan mot oket (heter det så?)

Det är alltså ingen fara, enda skadan är ju som sagt den lilla plasthatten som inte är rund längre, men det jag vill kontrollera med er är om bromsarna ser ut som de ska. Jag har ingen erfarenhet av, och har aldrig mekat med, just bromsarna och har därför dålig koll på hur de ska se ut. Jag tycker att det låter rimligt att de hamnar längre ut när nya, tjocka, klossar är monterade och att de därmed, iom att mina fälgar inte är original, tar i ventilen. Är det så? Eller ska oken vara i samma läge oberoende av hur slitna klossarna är? Isåfall har ju Volvo gjort något fel och får ta en titt på sitt klossbyte innan jag åker till bilprovningen.

Hoppas ni hänger med på vad jag menar! Tack så länge!
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Läget på bromsoken

Inlägg av Mogge »

Hej!

Du har redan klurat ut det själv. Bromsoken kommer längre ut då beläggen fyller ut mer.
Som sagt så läter det lite skumt, men är helt troligt.

Jag tror inte du behöver vara orollig för att verkstaden gjort fel, om allt inte varit på plats så skulle du märkt något vid körning.

Mvh Jonas
Hoffster
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 maj 2004 17:38
Ort: Ydre och Stockholm
Kontakt:

Re: Läget på bromsoken

Inlägg av Hoffster »

Tack! Då känner jag mig lugnare. Det beter sig ju helt normalt, så då är det nog okej. Tack och bock!
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Awesome Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Product Website b171d3b
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Great Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Useful Product Guide c9ce18b
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

New Product Guide

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Top Product Blog d19b171
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Best Product Info

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Great Product Guide cd263b0
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster