Hur kolla om hjälpramen är skadad. Behöver mått på hjälpram

Lucky

Hur kolla om hjälpramen är skadad. Behöver mått på hjälpram

Inlägg av Lucky »

Hej!

Hade närkontakt med en trottoarkant nu i slutet av vintern. Kanade snett in i en trottoar i ca ~20km/h. Fälgen och däcket gick åt skogen. För att få en uppfattning av kraften i smällen så slogs en 4-5cm bit av fägensytterkant på volvos orginal turbo aluminiumfälg.

Sedan är frågan vad som mer har gått sönder. Det jag kan se är att bakre infästningen till länkarmen har blivit intryckt ~1cm mot hjälpramen. Förhoppnigsvis så är det inget mer som har tagit skada i hjulupphägningen. Dock är jag lite oroad över att hjälpramen kanske har blivit sne. Man kan inte se något snett med blotta ögat, men det är nog svårt att se.

Efter att ha pratat med en gammal volvomekaniker så fick jag tipset att ta måttet från en frisk hjälpram och jämför med min. Måttet skulle kunna tex vara tvärs över mellan tex infästningarna till länkarmen.

Jag har ingen bil att ta dessa mått på, så jag skulle våldsamt uppskatta om någon har eller kunde ta reda på ett mått på hjälpramen!

För om hjälpramen är rak så tror jag att de ska gå att få ordning på fästet för länkarmen med lite värme och våld. Sedan kanske en lite framvagnsinställning =)

Tack på förhand!

Magnus
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Bild

Skrev lite fel där om referenshålen.

Det skall stå "Referenshål 16mm, bakom fästet för kofångaren"

Hoppas dessa mått hjälper lite.
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Jag gjorde exakt samma sak i vintras. Länkarmen kröktes helt och hjälpramen fick sig en liten smäll, men det gick att se med blotta ögat när jag hade bilen på lyft. Inte speciellt jobbigt att byta om du bara hittar delar, billigast att hitta på skroten, där min nya kostade 2000:-. Ny org alu fälg kostar ca 200:- på skroten.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Perfekt, tror jag!?

Vilka fästen är det du menar "Fästen motorvagga/hjälpram"? Är det fästena till länkarmen eller fästen till karrossen? Jag antar att det är fästena som är till länkarmen, för det är de som jag behöver! Nu har jag bara tänkt att mäta med måtten mellan dessa fästen. Men hur är det tänkt att man ska använda referensmåtten? Jag måste ju ha en referenslinje i bilen som är rak och helt parallell med bilen för att sedan kunna mäta efter referenspunkten?

Ska hem till garaget o kolla hur det ser ut! Hoppas att den är OK, för länkarmen verkar helt intakt så det verkar inte vara en lika saftig smäll som för dig Martin. Skulle vara gött o slippa lägga 2000:- på bilen.....

Tack!
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Ka uppdatera bilden lite ikväll :)

Lägga till lite mått och det är hjälpramsfästet i chassiet jag menar.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det skulle vara grymt om du kunde få med måtten mellan de högra och vänstra fästen för länkarmen i bilden.

I och med att högersidan är intakt så tänkte jag mäta tvärs över till vänstersidan och se som måttet stämmer.
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Den va inte så farligt saftig, fälgen klara sig nog bättre än din, men det träffade precis rätt för att den skulle demolera bra.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster