Har du möjlighet att såga antingen muttern eller "skruven" på vars en sida så är det nog det lättaste.
Själva staget, kan du bara bända i sär vid ändarna, för skruven har en kula som sedan staget är tryckt på (kulled) Har du delat staget är det bara att bända loss kulhuvudet från kulan.
Sådär! Tog sin tid men till slut släppte jäveln och då var det bara att sätta på det nya staget. Se så fint det blev
När det gäller mitt tillvägagångssätt så tror jag att jag inte uttryckte mig tydligt nog då jag inte hade någon möjligt att komma åt muttern som satt bakom plåten (vilket vore det bästa). Istället blev jag tvungen att såga av stången så gott det gick så att jag sen kunde banka ut den. Blev både en del sågande och filande, men det blev klart till slut.
Nej Mogge, fram är inte alls liksidigt. Det skiljer mellan höger och vänster sida.
Hade staget sett ut som ett Z om uttrycket tillåter så skulle man kunna vända det upp och ner men så ser det inte ut. Om man förklarar det som att man har en 7 a istället som representerar staget så pekar det nedre strecket på Z rakt ut eller in beroende på vilken sida man tar staget ifrån. Sett framifrån på Z som ju då ser ut som en 7 a.
Jag blir inte ledsen om ni inte förstår föklaringen för det gör jag inte själv när jag nu efteråt läser igenom den... Men hur som helst skiljer sig höger och vänster stag fram, jag vet för jag fick åka byta på Biltema efter att de märkt höger och vänster fel...
Björn #194
480 ES -95 (f.d. museumbil)
480 ES -87 (ombygge pågår, ligger på is)
V40 2.0T -04
BMW 320d -11
P1800 S -66 (renoveras)
Oj oj oj, nu har jag väääldigt dålig uppkoppling på min dator här, kan bara se en del ord och enbart fragment av andra...
Nej, skämt åsido - jag har faktiskt inte möjlighet att tillverka dessa längre därför att jag inte kan komma åt något material längre. Vi har ju gjort en hel del omstruktureringar på min arbetsplats för ca tre år sedan och ända sedan dess är tillgången till plasten strypt. Jag jobbar enbart numera med släppmedel och industrilack.
Ha de bäst!
Björn
480 ES -95 (f.d. museumbil)
480 ES -87 (ombygge pågår, ligger på is)
V40 2.0T -04
BMW 320d -11
P1800 S -66 (renoveras)