Popups lever eget liv

Skriv svar
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Popups lever eget liv

Inlägg av MartinP »

Hej allesammans!

Nu är jag tillbaka med ett nytt problem som jag nämnde i min föregående tråd. Det gäller nämligen min popups. De slutade för ungefär 2 veckor sedan att fungera helt och hållet och det går inte att få upp de för fem öre. Drar man upp de för hand så lägger de ned sig om man fäller ned de, men går inte att få upp sen igen med hjälp av motorerna. Tvingar jag upp de manuellt i uppfällt läge och slår på ljusen så händer ingenting. Vad jag vet är att ljusen inte går på om de känner av att strålkastarna är fullt uppfällda samt om motorhuvsbrytaren inte är nedtryckt. Kan varken bekräfta att den ena eller den andra fungerar, men jag vet att motorhuvsbrytaren hittils aldrig strulat. Har sedan jag köpta denna 480 alltid haft någon strul med popupsen. Om de inte vägrat gå ned när jag dragit till affären så har de vägrat gå upp när jag sedan velat det. Föreställ er att ni slår om brytaren i nedfällt läge, men att popupsen står kvar. Ni låser bilen och går därifrån. När du är 10m ifrån bilen så hör du att de fälls ned. Man blir ju lite .. :? Dessutom så har jag alltid haft så att den högra popupen då och då dubbel manövrerat när de båda varit på väg upp, alltså att den går upp-ned-upp när den egentligen ska gå upp. Det ser ungefär ut som att den blinkar till någon framför bilen och det kan i sig vara en kul effekt, men jag skulle helst vilja bli av med den.

Någon som vet vad det kan vara? Än så länge har jag inte bytt några som helst delar och jag vet att en uttagning och återinsättning av reläet hjälpt mig förut vid något enstaka fall. Kan det vara reläet som dött?

Tackar som alltid!

MartinP 8)
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Martin!

I motorerna finns det kontakter för upp resp nedfällning. Dessa kontakter har en förmåga att rosta sönder (fukt i motorerna)

I motorutrymmet finns det kontakter till motorerna. ta bort en kontakt i taget och se om du får någon skillnad. Dvs hissa och manövrera en pupup i taget.

Kontakten är rund och vit.

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Tjena Mogge!

Jag antar att du menar de som sitter i vardera ände av den främre delen. En sitter till höger om batteriet och den andra till vänster om spolarvätskebehållaren i mitt fall. Båda är nämligen vita, men jag ser ingen kontakt det. Det enda som finns är en möjlighet att snurra på de för att manuellt fälla upp ljusen. Kan man alltså dra bort dessa? Vill inte skada någonting bara så du får ursäkta om jag ställer upprepande frågor.
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Jag tror du tänker på vreden för att manuellt fälla upp lamporna. kontakterna sitter en bit där ifrån, runda ca 3-4 cm i diameter och 7-8 cm långa, vita i plast. Man får trycka in hakarna för att kunna sära på dom.

Tror det är 5 ledningar i varje kontakt.

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Tjena Mogge!

Lyckades var tvungen att gå ner till 480n för att se vad det var som menades med kontakterna och hittade de genast :). Dock så såg jag till min förvånan att den högra kontakten var helt sprucken och hade, istället för att ersättas, blivit ihop tryckt med hjälp av buntband :shock:. Nedre delen av kontakten har tydligen vid något tillfälle förlängesen (med annan ägare) lossnat och istället för att ersätta den så har denna lata ägare tagit en genväg. Hursomhelst så tog jag och lossade båda dessa kablar på respektive popup och provade att koppla in de en och en samt med båda urkopplade, men det gav ingen som helst skillnad. De varken lyste eller fälldes upp. Jag märkte även att så fort jag återanslöt kontakterna så stängdes popupsen (under förutsättning att batteriet var inkopplat) och vägrade sedan fällas upp. Vad kan det vara? :?
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

OBS! HADE DU HUVKONTAKTEN INTRYKT VID TESTET???? (stoppa en skruvmejsel i hålet)

Har du möjlighet att mäta spänning så kan du mäta på den gröna sladden, finns det spänning här så ska popupen gå upp! INTE=kassa motorer

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Yes, jag hade den intryckt. När ska spänningen finnas på den gröna sladden?

Har varit nere igen och testat ännu mer för att kunna lokalisera felet och jag vet inte om detta för oss något närmare, men jag har upptäckt följande:

Försöker jag fälla upp strålkastarna manuellt när ljusomkopplaren är i "nedfällt läge" så känner jag hur motorerna gör motstånd, de åker igång så fort ljusen fällts upp till ett visst läge och stänger ner strålkastarna. Dessutom så "blinkar" (åker upp-ned) den motsatta strålkastaren om jag försöker tvinga upp en strålkastare på "nedfällt läge". Alltså betyder det att motorerna har vad som krävs för att fälla upp ljusen.
För att fälla upp de manuellt så måste jag ställa om ljusomkopplaren till uppfällt läge. När de väl fällts upp maximalt så fungerar inte halvljuset, men konstigt nog så fungerar hel ljuset :? Dock så aktiveras helljuset på fjärrstrålkastarna samtidigt vilket gör att jag får helljus från både popupsen samt fjärrstrålkastarna om jag håller in helljus läget. Ställer jag omkopplaren på nedfällt läge så åker de ned och vägrar sen gå upp om jag inte gör det manuellt igen.
Finns det något särskilt krav som måste uppfyllas för att halvljuset ska gå på som inte krävs för helljusen? Motorerna verkar i alla fall vara ok då de uppenbarligen har möjlighet att både fälla upp och ned ljusen. Det skulle dock vara trevligt om de kunde göra det på beställning.
Kan det kanske vara reläet som är trasigt?
480ES -87
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Oj, nu får jag nog hem o titta i schemat!

Men ljusomkopplaren måste vara aktiv för att de ska gå upp, ström på grön.

Går dom inte upp av sig själv (späning på grön) så låter det som att motorernas kontaktsatser inte är bra.

Ljuset får jag titta på i schemat.

Mvh Jonas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Jag har meckat vidare som vanligt och faktiskt lyckats att få halvljusen att lysa under en omständighet och det är om man tvingar på kopplingen mellan pin 30 och 87 i relä 3.01, vilket är kallat "Pop-Up Relay" om man tittar på det. Problemet är att detta inte går att köra med till besiktningen eftersom lamporna lyser hela tiden om man inte gå och drar ut förbikopplingen och så kan vi ju inte ha det. Jag har nu demonterat båda strålkastare för att titta närmare på de och upptäckt till min förvåning att den förre ägaren återigen slarvat på två punkter:

Strålkastarspolarna är ihopkopplade med vätskebehållaren via en slang som är skarvad med hjälp av en T-koppling. En utgång går till vänster strålkastare och en till höger. När jag öppnade allt så ramlade denna T-koppling i bitar och jag såg då att han istället för att ersätta en trasig t-koppling, limmat ihop den. :?: Hur tänker människor egentligen frågar jag mig själv. Det är ju inte så att T-kopplingar kostar en förmögenhet direkt.

Justerskruvarna för strålkastarna är helt borta vilket gör att det inte går att justera ljuset. Inga problem, det står 3st 480s på skroten ½ km ifrån mig, men fortfarande. Att han klarat sig utan dessa på besiktningen är ett stort frågetecken.

När jag väl tänkte titta på motorerna till strålkastarna så upptäckte jag de är hel täckta med någon form av lim eller massa! :shock: Är detta normalt eller är det igen den förre ägaren som varit ute på upptäcksfärd? För att kunna utesluta att det är sensorn (de som säger till när strålkastaren är i uppfällt läge och slår om reläet så att de börjar lysa) på motorn som spelar spratt i mitt fall så måste jag ju kunna titta på motorn.

Jag bifogar även en del av schemat där jag markerat just dessa "sensorer".

Bild

Vad säger ni om detta?
480ES -87
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Fixat ! :D Det visade sig vara något så enkelt som att säkring nr 6 gått (längst upp på bilden). Som ni ser så är den ansvariga för spänningen till sensorerna på popup motorerna och utan den funkar vare sig ljuset eller motorerna. Att den brann upp berodde på att munstycket som ansluter de fem kablarna till popupen var trasigt och därmed glappade (jag nämnde detta i inlägget ovan). Jag ersatte munstycket med ett "fräscht" från skroten som jag lödde dit och nu funkar det hur bra som helst :D. Både motorerna och ljusen fungerar. Dock så får jag samma "blink" fenomen ibland som förut. Det får bli att lösa efter besiktningen.
Angående justerskruvarna så var det bara jag som inte visste att de satt så långt in. Hålen på ramen var tomma så jag tog det som att justerskruvarna fattades, vilket inte var fallet. Nu återstår bara själv justeringen av ljuset. Hur ska ljuset se ut om jag ställer mig mittemot en väg?
480ES -87
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av DJ.fisk »

Attans, nu är inte jag heller förskonad :?

Min högra plopp-upp lampa tar mellan 1min till 1dygn att gå ner. Den går upp på mellan 1s till 1min.

Saker jag kollat:

*Gasdämparna: Bra, fasta och kärvar ej, ej rostiga
*Reläet: Funkar när jag provar det utanför bil har även gjort rent kontaktytorna och anslutningarna.
* Vita kontakten vid lampan och jordning: Ser fräscht ut och jag har även sprayat 5-56 där.
* Elmotorn: Funkar bra då lampan går upp?

Vad ska jag kolla nu? Hittar inte sensorarna som Martin P visar på schemat här uppe.

TPF / Andreas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Det är inget konstigt att du inte gör det. De är gömda bakom massan som sitter på motorn. Man måste byta motorn för att fixa det. Har du kollat att huv sensorn inte jävlas med dig? Det är alltså den som ska bryta när du stängt huven för att göra det möjligt att fälla upp lamporna. Trots att jag ovan skrev att mitt problem var löst så dök problemet fortfarande upp efter några dagar och det visade sig vara just denna sensor så jag gjorde som så att jag helt kopplade ut den genom att förbikoppla den. Har aldrig förstått varför den där sensorn sitter där överhuvudtaget..
480ES -87
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av DJ.fisk »

MartinP skrev:Det är inget konstigt att du inte gör det. De är gömda bakom massan som sitter på motorn. Man måste byta motorn för att fixa det. Har du kollat att huv sensorn inte jävlas med dig? Det är alltså den som ska bryta när du stängt huven för att göra det möjligt att fälla upp lamporna. Trots att jag ovan skrev att mitt problem var löst så dök problemet fortfarande upp efter några dagar och det visade sig vara just denna sensor så jag gjorde som så att jag helt kopplade ut den genom att förbikoppla den. Har aldrig förstått varför den där sensorn sitter där överhuvudtaget..
Hej!
OK, jag borde kolla huvsensorn. Den fungerar för den vänstra lampan så det är nog inget fel på själva sensorn men det kanske är dålig kontakt till kabeln som går från sensorn till högra lampan?

En till grej är att; om högra lampan gått ner halvvägs eller mer och jag sätter på ljuset igen, då går den högra lampan ner helt samtidigt som den vänstra går upp (efter några sekunder går den högra upp också). Genom att snabbt sätta på juset och stänga av det igen kan jag "fuska" ner högra lampan, -men bara om den gått ca halvvägs eller mer ner???

Ha :D
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Olika hastigheter beror vanligvis på kärvning, antingen i gasdämparen eller att motorn är rostig invändligt.

Mvh Jonas
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av DJ.fisk »

Hej!

Nu har jag skruvat isär mekanismen för pop up lamporna och även motorerna. Det var en hel del ärg och rost därinne, trots (eller tack vare?) tjocka sjok av tätmassa. Fukt kommer troligen in via axeln och är sedan instängt.

Motorerna är bra med mycket kvar av kolen. Men ena snäckhjulet i nylon har så urgröpta kuggar att de är lövtunna på ca 1/3 av hjulet. Tänkte prova att fylla i något spackel mellan kuggarna och sedan fila till dem. Någon som har något "spackel" att rekomendera, epoxi, polyester eller kanske PU-lim?

En av dioderna lossnade vid isärtagningen och går inte att löda tillbaka. E de någon som vet hur mycket ström som passerar genom dem?

Bilder kommer snart..

Allt gott / Andreas
MartinP
Inlägg: 595
Blev medlem: 08 jul 2006 18:22
Ort: Stockholm, Kista
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Vette fan om du kan spackla till kuggarna..Det kommer slitas ut blixtsnabbt känns det som. Det bästa är om du byter ut kuggarna, vilket är ganska svårt så du åker på ett byte av hela motorn.
480ES -87
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster