Svårstartad

Dan

Svårstartad

Inlägg av Dan »

Hej !

Jag har en 480 -88 som är mycket svår att starta. När den väl hoppar igång så får man vara väldigt försiktig på gasen. Gasar man för mycket så dör den, även när bilen blivit varm.
Är det någon som vet vad det kan vara för fel ?

Tack på förhand !
Dan
jonas

Inlägg av jonas »

Hej!

Det kan vara lite olika saker. Som tempgivare, luftmassamätare, bränslepump.

Tyvärr så finns det ingen standardlösning, har du tillgång till verktyg och kan mäta spänning?

Mvh Jonas

Ps, vilken typ har du? ES eller Turbo.
Dan

Svårstartad

Inlägg av Dan »

Hej Jonas !

Jag har en 480 ES !
Nej, jag har inget jag kan mäta med.
Jag vet inte vad jag ska mäta heller.
Hade inte någon gnista på bilen först men efter att ha lånat givaren som sitter vid svänghjulet av en kompis så startade bilen och gick perfekt.
Men när jag fick den nya givaren som jag köpte på volvo så gick inte bilen bra. Men jag har ju en bra gnista när jag skruvar ur ena stiftet.
Temgivaren har jag prövat och bytt men det blev inte bättre.
Vet nu därför inte vad jag ska göra !!!

mvh
Dan
Jonas

Inlägg av Jonas »

Hej!

Det låter ju nästan som du fått fel givare eller den inte blivit monterad ordentligt. Du sade att bilen gick bra med din kompis givare och borde därför gå bra med den nya.

Kan du testa med din kompis givare igen?

Mvh Jonas
Dan Levin

Svårstartad

Inlägg av Dan Levin »

Hej igen !

Nu är jag igång med min 480 igen efter att ha legat på is ett tag.

Men jag har fortfarande problem med att den är mycket svårstartad när den är kall. Inga som helst problem när den blivit varm, då går den jättefint. Men när den stått ett tag och man ska starta så är den väldigt trög att få igång.
Tacksam för alla tips...

mvh
Dan Levin
Ingo
Inlägg: 64
Blev medlem: 17 feb 2004 00:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

svårstartad

Inlägg av Ingo »

Vet inte om det kan vara det fel jag först tänkte på, men kanske...,för kompisar har haft felet på andra insprutningsvolvobilar och symptomen är liknande.Bränsletrycket,backventilen kan börja läcka och då måste man alltid ta om för att bilen ska starta.alltså ett startförsök bilen död,nästa startförsök så startar bilen för att då har bränslet kommit fram.Nu är det ju elpumpar så jag fattar inte riktigt logiken själv.eljest är det ju fel på kallstarten,och det kanske inte är givaren utan i själva tillskottsventilen(vet inte om det är korrekt benämning) problemet sitter.
Dan Levin

Svårstartad

Inlägg av Dan Levin »

NU Äntligen har vi fått liv i 480.
Efter att ha bytt luftmassemätaren, lamdasonden och flera tempgivare så verkar det som om han fungerar.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster