EGR ventilen får motorn att nästintill dö vid tomgång

Skriv svar
MartinP
Kontakt:

EGR ventilen får motorn att nästintill dö vid tomgång

Inlägg av MartinP »

Hej igen allihopa,

Har i princip sedan jag köpt 480n inte kunnat använda EGRen då den får motorn att gå VÄLDIGT dåligt. Om den inte dör så hostar den och går väldigt ojämnt på tomgång, men så fort jag drar bort vacuum slangen från modulatorventilen så börjar den gå normalt igen.
Har provat med att både byta samt undersöka modulatorventilen för att se om den kanske inte varit dålig utan resultat. Har öppnat EGRen och även rengjort där utan att det hjälpt någonting. Felet kvarstår och jag blir tvingad att köra utan EGR vilket leder till minskad effektivitet.

Någon som vet vad felet kan vara?

MartinP
480ES -87
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Bortkopplad EGR leder bara till ökade utsläpp av kvävedioxid.

Om egr:n går in då du kopplar på slangen så innebär det att någonting kopplar in den felaktigt. Den ska bara aktiveras på höga temperaturer (alltså kärning med mycket gas=hög temperatur)

Sök felet i styrningen, följ luftslangarna och vad det är som släpper på vakumet. (ex vakumtemperaturventilen som jag tror sitter under ett kylrör framtill på motorn)

Mvh Jonas
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Bortkopplad EGR leder bara till ökade utsläpp av kvävedioxid.
Jasså? Men EGRen medför sänkt förbränningstemperatur och detta borde i sin tur innebär ökad effektivitet då en mindre mängd energi går till spillo i form av värme.
Sök felet i styrningen, följ luftslangarna och vad det är som släpper på vakumet. (ex vakumtemperaturventilen som jag tror sitter under ett kylrör framtill på motorn)
Intressant ska definitivt kolla upp denna ventil när jag ändå är under bilen imorgon och grejar med motorkudden. Minns du hur den ser ut och på vilken sidan av kylaren den sitter?
480ES -87
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

EGR leder tillbaka avgaser för att sänka syrehalten, men det är samma mängd insprutat bränsle. = effektförlust! Men nu handlar det om små mängder.

Har rådfrågat verkstadshandboken och det finns ingen termostatventil om du har E motorn. Då är det regulatorn som reglerar. Men är denna ansluten til någon elledning?

Plugga slanagen och kör utan EGR inkopplad så länge! Du skitar ner naturen men bilen går bättre.

Mvh Jonas
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Har rådfrågat verkstadshandboken och det finns ingen termostatventil om du har E motorn. Då är det regulatorn som reglerar. Men är denna ansluten til någon elledning?

Plugga slanagen och kör utan EGR inkopplad så länge! Du skitar ner naturen men bilen går bättre.
Jag har kört utan EGR ett bra tag nu, men jag tänkte att det kanske var dags att göra någonting åt saken. Tanken är ju att allt i bilen ska fungera. Kan det vara så att modulatorventilen får felaktiga signaler från datorn? Det kommer ett konstant vacuum till modulatorventilen (vilket det ska göra) och modulatorventilen är dum nog att öppna hela tiden (vilket den inte ska göra), vilket resulterar i en katastrofal tomgång.
480ES -87
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Har inte hittat någon bra funktionsbeskrivning på regulatorn men den ska vara stängd under 60 grader iaf. :oops:

Tyvärr: Någon som har Data konstruktion funktionsboken på denna motor?

/Jonas
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Har inte hittat någon bra funktionsbeskrivning på regulatorn men den ska vara stängd under 60 grader iaf. Embarassed
Ok, men då måste ju vara datorn så ger den en felaktig instruktion, eller hur? Jag menar, jag har bytt modulatorventilen utan någon som helst förändring. Finns det något mer som skulle kunna vara orsaken?
Provade förresten koppla in vacuumledningen till modulatorventilen och jag hann inte ens koppla in den helt förrän motorn dog i princip. Den gick ner till VÄLDIGT låga varv och jag trodde att den hade dött så jag drog omedelbart utan vacuumledningen och vips! Motorn var vid liv igen.

Sen tänkte jag på det där med EGRens effekt Jonas och kan inte släppa att det du säger skiljer sig så mycket ifrån det jag läst på wikipedia. Någon måste ha gjort en stort fel när de skrev det, men du kan väl ta och kika på det för att se vart mina argument kommer ifrån http://en.wikipedia.org/wiki/Egr
480ES -87
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Reduced specific heat ratio. A lean intake charge has a higher specific heat ratio than an EGR mixture. A reduction of specific heat ratio reduces the amount of energy that can be extracted by the piston.

Svaret?

/Jonas
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Men det är ju bara en av effekterna och
Lowered peak combustion temperatures not only reduces NOx formation, it also reduces the loss of thermal energy to combustion chamber surfaces, leaving more available for conversion to mechanical work during the expansion stroke.
är en annan effekt, eller hur?
480ES -87
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Jo mekaniskt arbete till kompressionseffekt.
Skriv svar