Sporadiska startproblem

MB
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 aug 2005 22:47
Kontakt:

Sporadiska startproblem

Inlägg av MB »

Hej hej.

Jag har en fråga om ett startproblem på min -88 turbo som uppkom nu senast på däckverstan när jag just hade hämtat mina nya fina däck! Typiskt eftersom verkstadskillen var så intresserad av 480:n och frågade massa saker, och jag sa att: ja den är så fin och går så bra! Sedan när jag skulle åka iväg så startade den inte! :x

Det har hänt ett par tre gånger förut också. Men väldigt sällan. Problemet yttrar sig genom att startmotorn går runt och låter helt normalt. Men motorn går inte igång. Det har hänt ett par gånger vid kall och fuktig väderlek efter flera kalla nätter när den stått oanvänd, och nu senast med mycket varm motor och flera start och stopp innan.

Alla gånger har det tillslut gått att starta efter att envist ha försökt om och om igen. Med en del väntan mellan försöken. :roll: Ett par gånger efter att startmotorn har fått jobba säkert 10 sekunder. Nu senast startade den klockrent när jag bad verkstadskillen på däckfirman att använda startgas. Detta har dock inte fungerat förut.

Jag har noterat att temperaturmätaren för kylvätska har något slags glapp eller att den hakar upp sig. När jag kör har den analoga mätaren som jag har lagt av under ett par sekunder för att sedan stabilisera sig igen. Senaste gången det var problem att starta, med varm motor, så var också mätaren i botten. Jag vet inte om det kan ha något samband, den givaren går väl endast till instrumentet, och inte till insprutningen?! Och dessutom är den utbytt för mindre än ett år sedan.

Jag kan också nämna att det har hänt ett par gånger att startmotorn har varit väldigt trött, och knappt orkat dra runt motorn. Men det verkar vara ett sporadiskt fel det också. Det fungerar alltid efter ett visst antal försök. Vet inte om det kan ha något samband? Det verkar konstigt.

Motorn är servad och går f.ö. mycket bra. Tändstift, rotor, fördelare bytt för mindre än 1000 mil sedan. Jag har inte upplevt något problem med bränslepumpen under körning.

Eftersom det är ett sporadiskt fel så tycker jag att det är svårt att felsöka, dessutom så händer det ju inte så ofta, så jag har klarat mig hittills. Men snart står man väl där igen!

Det blev ett långt inlägg, men det är väl lika bra att lägga alla kort på bordet! Är det någon som har en idé om var man kan börja! Eller någon fundering, tips, eller haft liknande problem?

Hälsningar Micke
Mogge
Inlägg: 1285
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Låter som ett tändproblem. Tag och rengör fördelarlock eller byt. Som du säger så kommer problemen vid kallt och fuktigt och det låter som överslag i tändningen.

Mvh Jonas
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst