Etanolkonvertering Volvo 460 -92?

Premis
Inlägg: 17
Blev medlem: 06 okt 2007 23:37
Ort: Göteborg
Kontakt:

Etanolkonvertering Volvo 460 -92?

Inlägg av Premis »

Har en gammel 460 -92'a med 25 tusen kilometer på mätaren som jag
funderar på att prova att E85 konvertera. Motorn ifråga är B18EP vill
jag minnas, alltså den franska oäktingen som letat sig ned här, funkar hur fint som helst dock. Insprutningen är mekaniskt alt. elektriskt, har inte koll på detta just nu, det är m.a.o. ingen förgasarmotor.

Vad jag förstår så behöver man öka flödet av bränsle in i motorn p.g.a. det lägre energiinnehållet och det vanligaste sättet att göra detta verkar vara att öka bränsletrycket. Men ingen regel utan undantag säkert. Ställbara BTR'er finns ju för att få tag på för runt 600 SEK har jag sett.

Vad behöver jag göra för just den här motorn egentligen?
Ställa trycket? Vad ska trycket vara? Något mer man bör tänka på som t.ex. nya tändstift, byta bränslefilter osv? Antar att den inte är helt lätt att spika sönder med tanke på att det inte är en turbomotor.

Någon som kan det här?

Tackar för svar!
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 okt 2006 18:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av DJ.fisk »

Hej!

Det är elektronisk insprutning på din motor. FENIX 3B.

Hade du tänkt få den som miljöklassad bil? Isåfall måste väl arbetet genomföras av en godkänd verkstad :roll:

Ska du köra på E85 för att det är billigare? En etanolbil drar betydligt mer bränsle så skillnaden blir försumbar.

Miljövänligare, tveksamt :roll:

Det enklaste och bästa är nog att blanda i E85 i bensinen med 10 - 40% (man får prova sig fram). Men tänk på att etanolen är aggressiv mot vissa plaster och metaller i bränslesystemet så det kan hända att t.ex. bränslepumpen havererar pga etanolen. Låt aldrig bilen stå någon längre tid med extra etanol i tanken, utan kör upp det direkt isåfall.

Mvh / Andreas
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster