Problemen hopar sig på min 480. Ibland är man bara på väg att ge upp. Men det gäller att härda ut när felen kommer..
För ca 1,5 år sedan lämnade jag in bilen för att fixa bromsarna bak. Byta bromsok, skivor, belägg och vajrar till handbromsen. Köpte begagnade mycket fina, och till synes nästan nya, bromsok.
Efter endast 1 år började höger handbroms att kärva då det kom in vatten i vajerhöljet. Damasken hade spruckit. Snacka om dålig kvalitet. När man drog i handbromsen så rörde sig endast vajern på vänster sida, den andra rörde sig inte pga att wiren hade fastnat i sitt hölje.
Häromdagen bytte jag i alla fall vajer och justerade självsjuteringsmekanismen samt vajern på undersidan av bilen. Men nu vill inte högra armen åka tillbaka efter att man har dragit åt handromsen. Det krävs att man tar en skruvmejsel och bänder den tillbaka.
Verkstadskillen ville ha 5000 för att fixa detta. Han ville byta bägge bromsoken eftersom att han menade att det var något inuti oket som hade gått sönder. Och att den andra handbromsarmen också glappade, så det var lika bra att byta den också. Tycker det låter konstigt eftersom att självjusteringen fungerar alldeles utmärkt. Vad tycker ni?! Kan det löna sig att bara försöka motionera armen lite eller byta fjädern som ska dra armen tillbaka? Känner mig inte så jättesugen på att lägga ut 5000 när jag ganska nyligen fått bromsarna renoverade!
Tacksam för lite tips!