Katalysatorn rökt på en 460 SE -92

Premis
Inlägg: 17
Blev medlem: 06 okt 2007 23:37
Ort: Göteborg
Kontakt:

Katalysatorn rökt på en 460 SE -92

Inlägg av Premis »

Hej

Har en 460 SE -92 med avgasproblem. Ett jobbigt metalliskt skramlande började nyligen och efter att haft uppe bilen på lyft och bankat så har jag identifierat felet, katalysatorn skralmar. Något har lossat i den och slamrar runt som en metallkula när man gasar vilket låter otrevligt. Antar att den sett sin sista stund och behöver bytas.

Har även ett hål precis på mittersta upp upphängningen mot karossen och ett hål strax innan slutdämparen på kröken, detta får väl klara sig med tillfälliga lagningar med pasta eller bandage.

Men katalysatorn, hur löser jag det problemet? En ny kat. kostar väl ungefär lika mycket som bilen är värd? Syresonden sitter ju även i katten och man kan ju fråga sig om det finns något hopp om att få ur den hel? Dessutom är fästena till katalysatorn bestående av 95% rost, men dom kanske är lätta att lossa?

Jag behöver tips och support på hur jag får liv i skrället igen.

Såg t.ex. att biltema har universalkatalysatorer för 700kr ungefär, frågan är då vad man gör med syresonden, och om katalysatorn verkligen passar ...?

Irriterande fel hur som helst, men det vore tråkigt att skrota en f.ö. 100% fungerande nybesiktigad SE bara för detta ...
Användarvisningsbild
jimmi
Inlägg: 422
Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av jimmi »

tog precis av min katalysator där var det fastrostade bultar så jag kapade av dom men vinkelslipen. shoff shoff..
det jobbiga är ju om du ska ta en på skroten, då får du höra om dom har en liggandes som dom har tagit av.
Eller på bildelsbasen.se då skickar dom hem den.

undrar om dom där universal kattarna har så att det passar med lambda sonden osv. kan ju inte vara samma på alla bilar. eller?

men skrota den inte..


/jimmi
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
Premis
Inlägg: 17
Blev medlem: 06 okt 2007 23:37
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Premis »

ok!

Kollade lite till, priserna på bildelsbasen ligger på runt 1500 kr plus frakt och då hittade jag nya "pirat" modellanpassade för 1700 kr ungefär på annat ställe .. så det är änna riktiga rövarpriser skrotarna tar för katten.

Kap får jag ju självklart köpa mig en isåfall, inga problem.

Halvsats på biltema kostade tydligen 999kr. Men katten är lite för dyr än så länge ..

Huvudproblemet är om man kan få bort lambdasonden. Har den suttit där i 25.000 mil så är den väl fastrostad bortom räddning eller hur brukar dom vara? Lite segt att åka på >1000kr för en ny lambda också.
Användarvisningsbild
jimmi
Inlägg: 422
Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av jimmi »

släng en "köpes katalysator" här på klubben under "köpes" tycker det har varit ofta som folk hittar det dom söker där.



// jimmi
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
225. Per Johnsson
Inlägg: 46
Blev medlem: 07 apr 2004 17:56
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av 225. Per Johnsson »

Hej,
Även om det skramlar i katalysatorn innebär det inte automatiskt att den inte fungerar, jag har haft detta fel, även om det var på en Renault Laguna, men katalysatorn funkade trots skramlet.

Men om du vill byta så har jag troligen en som passar (inkl lamda), jag har en från 480 turbo -88. Jag måste kolla skicket på den.
I Vadis programet är det samma katalysator för 480 turbon och 460 SE (har kollat för motor B18EP).

Jag ska åka till Göteborg till helgen 19-20/7, då fixar sig även transporten i så fall.

Mejla om du är intresserad.

Per Johnsson
Hellre snabbt än i tid!
392 Rickard
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 apr 2008 10:50
Kontakt:

Inlägg av 392 Rickard »

Gå in på dena sidan en skrot i Mönsterås men dom har endel nya grejer bl denna katalysator universal.
http://www.signalenab.se/shop/visabild. ... 6&sida3=10
Silvergrå Volvo 480 1987
Premis
Inlägg: 17
Blev medlem: 06 okt 2007 23:37
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Premis »

Hej

Per, tack för förslaget, tyvärr passar det inte nu då vi är iväg den helgen men håller möjligheten öppen :).

Nu har den gått och blivit ännu sämre iaf, skramlar gör den fortfarande men det verkar som att den har blivit riktigt igensatt. Gjorde ett körförsök idag och lyckades bara få upp bilen i 80km/h då den helt enkelt inte orkade mer, lät förstoppad så att säga. Jag drar slutsatsen att något har satts igen p.g.a. den trasiga katalysatorn. Har även hittat två hål på avgassystemet nu.

Kan tillägga att bilen precis blev stulen och vi fick tillbaka den efter en vecka, dom hade bara kört 2 mil men man kan ju köra sönder saker på kortare sträcka om man vill.

Har fått tag på en som hjälper mig att byta katalysatorn och svetsa övriga hål, bara jag är säker på att det är katten som orsakar problemen.
225. Per Johnsson
Inlägg: 46
Blev medlem: 07 apr 2004 17:56
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av 225. Per Johnsson »

Jag har kollat på den katalysator jag har, den är i ok skick, inget som skramlar, lite ytrost, och med lamda sond på.

500 kr så är den din.

Jag är i Göteborg till måndag 21/7, mejla om du är intresserad, jag tar med katalysatorn i så fall.
:D
Per Johnsson
Hellre snabbt än i tid!
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster