Byte a styrväxel, hur?

beercan2007
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 nov 2008 16:57
Ort: Falkeberg
Kontakt:

Byte a styrväxel, hur?

Inlägg av beercan2007 »

Hej alla,

Jag är ny i detta forum men inte som 480 ägare. Jag har idag en 480 ES (B18E) -87:a som behöver ny styrväxel. Min fråga är, hur byter man denna, och då menar jag inte skruvar loss den men mer fokus på luftnig av servo m.m. efter bytet?

Någon som renoverat styrväxel eller bytt den och som kanske kan hjälpa med lite tips?

Tacksam!!!! :D
____________________________
Volvo 480ES -87
Honda CR-V -06
VW Transporter -85
Potiac Firebird -69
susanne 374
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 okt 2007 17:41
Ort: Svenljunga
Kontakt:

Inlägg av susanne 374 »

Hej beercan!

Jag har skrotat några 480 och när vi demonterade styrväxelar så tog vi med servopump och behållare utan att dela slangarna någonstans.
Då slipper man allt oljespill och det fungerar direkt när du monterar tillbaka den nya.
Har en komplett liggande om du behöver.

Mvh
Sus
Frankén
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2008 14:52
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Frankén »

tja

jag har bytt ett par styrväxlar inte på 480 men på volvo xc70, jag skiter i om man tappar ut all styrväxelolja, ska endå luftast när man e klar :twisted:


Luftningen går till så att, när allt är monterat klart allt, så fyller man med servo olja i behållaren och men skruva inte på locket en, sen startar man bilen och styr max åt höger och vänster några gånger så alla luft bubblor försvinner (lättast om någon annan tittar ner i behållaren och säger till när de inte kommer några luft bubblor, sen känner man på styrningen när de är klart går jämnt och fint)
, man kan behöva fylla på sen när luftningen är klar, sen är de bara skruva på locket till behållaren. klart!:D

lycka till!! :D 8)


//Danne :D
Volvo 480 TURBO -90 projektet skrotad
Volvo 242 -83 såld
volvo 244 turbo
volvo 244

När man väll skaffat sig en Volvo så kan man inte leva utan en :D V O L V O for life :D
beercan2007
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 nov 2008 16:57
Ort: Falkeberg
Kontakt:

Tack för tipsen men nu har jag ett nytt problem........

Inlägg av beercan2007 »

Jag har fått loss det mesta nu en får inte loss ansutningarna = de 2 metallrören som ansluter mot styrväxlen. Några tips på hr man får loss "fast rostade" rörhel**** annars klipper jag dem och får försöka köpa nytt. :evil:
____________________________
Volvo 480ES -87
Honda CR-V -06
VW Transporter -85
Potiac Firebird -69
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

New Product Tips

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Cool Product Site d263b1_
FrankJScott
Inlägg: 4056
Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
Kontakt:

Best Product Site

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Excellent Product Tips d19b171
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster