Har svårt att tro att han har lyckats skrämma upp den i 230 hästkrafter bara sådär. Har den bänkats och finns det papper på det? Om så är fallet så är jag nyfiken på din bil.
Som sagt så krävs det mycket mer än bara ett turbobyte för att lägga på 110 hästar på en bil. Har du möjligheter att ta lite bilder i bra kvalitet från motorrummet och på avgassystemet? Och jag vill se hur den där turbon ser ut.

Då lär isf bilen också vara chippad, är plomberingen bruten till ECU'n? (Jag vet inte om man kan programmera om chippet på 480 via OBD-porten, men misstänker att man måste byta chippet den "manuella vägen"). Har du papper på det? Verkar konstigt att bilen är trimmad och det inte finns dokumentation på det som gjorts om så är fallet.
Visst, det går ju. Chippning som ger ca 30 hästar till, större turbo som ökar det värdet markant, eventuellt nytt insprutssystem(vet inte vad 480'ns pallar) med nya bränslepumpar, nya grenrör och större avgassystem, nytt luftfilter med kall luftväg in och större insug, sportkatalysator(eller ingen alls i detta fallet?), nytt tändsystem, ny portad topp, ny intercooler, ny oljekylare, osv osv osv... Men hur mycket klarar motorn? Jag har inte speciellt stor koll på 480 så jag ska inte låtsas som det heller, men att öka en 1.7 liters motor från 120 till 230 hästar är absolut inte omöjligt, men inte utan att det syns.

Däremot vet jag som sagt inte vad B18FT är kapabel till. Men om man ser till B230 (iofs Volvos egen motor) så finns det ju folk som skrämt upp dem i 500-600 hästar, men den är mer trimvänlig än en B18.
Ska du besiktiga bilen snart? Inte orolig för problem att få igenom den?