Någon som vet ?

Skriv svar
blazt
Kontakt:

Någon som vet ?

Inlägg av blazt »

Tjenna

har nu köpt mig en volvo 480 turbo, har ett problem bara jag vet inget om den.
men den går rätt bra och han jag köpte den av säger att den e trimmad.

de jag vet :
den kommer ifrån skene och innan de från gbg och att den e breddad bak i plåt och att de ska va en finne som har trimmat den,
fick polaren ( han jag köpte den av ) till att skriva de han visste om bilen ( http://www.garaget.org/?car=116144 )

skulle gränna vilja veta mer och kanske få mer bilder på den innan breddning med mera

här e en bild ( hoppas den funkar )
Bild
Bild
Användarvisningsbild
jimmi
Kontakt:

Re: Någon som vet ?

Inlägg av jimmi »

Hej!

Har ingen information men kan bara minnas att jag har sett bilder på den tidigare någonstans. Kommer ihåg frånten och den breddade baken då det inte är original. '
Hur har det blivit 230hk i den. Räcker det med ny turbo? Klart så kan den kanske pressa på mer men klarar resten det , man måste väll byta typ allt, styrning till tändning, bensin trycket , insprutarna, största avgasröret.. osv ..
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
blazt
Kontakt:

Inlägg av blazt »

okej.

nja jag vet ej. hoppas att de e gjort en massa grejor men men, ska ta in den och kolla på hur mycket jobb de är att lägga i en T5:a
är rätt sugen på de. gillar inte riktigt den motorn som sitter i
Användarvisningsbild
Sheba
Kontakt:

Inlägg av Sheba »

Har svårt att tro att han har lyckats skrämma upp den i 230 hästkrafter bara sådär. Har den bänkats och finns det papper på det? Om så är fallet så är jag nyfiken på din bil. :)

Som sagt så krävs det mycket mer än bara ett turbobyte för att lägga på 110 hästar på en bil. Har du möjligheter att ta lite bilder i bra kvalitet från motorrummet och på avgassystemet? Och jag vill se hur den där turbon ser ut. ;) Då lär isf bilen också vara chippad, är plomberingen bruten till ECU'n? (Jag vet inte om man kan programmera om chippet på 480 via OBD-porten, men misstänker att man måste byta chippet den "manuella vägen"). Har du papper på det? Verkar konstigt att bilen är trimmad och det inte finns dokumentation på det som gjorts om så är fallet.

Visst, det går ju. Chippning som ger ca 30 hästar till, större turbo som ökar det värdet markant, eventuellt nytt insprutssystem(vet inte vad 480'ns pallar) med nya bränslepumpar, nya grenrör och större avgassystem, nytt luftfilter med kall luftväg in och större insug, sportkatalysator(eller ingen alls i detta fallet?), nytt tändsystem, ny portad topp, ny intercooler, ny oljekylare, osv osv osv... Men hur mycket klarar motorn? Jag har inte speciellt stor koll på 480 så jag ska inte låtsas som det heller, men att öka en 1.7 liters motor från 120 till 230 hästar är absolut inte omöjligt, men inte utan att det syns. ;) Däremot vet jag som sagt inte vad B18FT är kapabel till. Men om man ser till B230 (iofs Volvos egen motor) så finns det ju folk som skrämt upp dem i 500-600 hästar, men den är mer trimvänlig än en B18.

Ska du besiktiga bilen snart? Inte orolig för problem att få igenom den? ;)
Användarvisningsbild
Sheba
Kontakt:

Inlägg av Sheba »

blazt skrev:okej.

nja jag vet ej. hoppas att de e gjort en massa grejor men men, ska ta in den och kolla på hur mycket jobb de är att lägga i en T5:a
är rätt sugen på de. gillar inte riktigt den motorn som sitter i
Blir nog problem att få in en T5'a där, men en T4'a kan nog gå med lite vilja. Men då hamnar du på ca 200 hästar och måste således trimma upp den för att komma upp i de 230 hästar som sägs sitta i den idag.
blazt
Kontakt:

Inlägg av blazt »

ja du jag kan ta lite bilder :) ska bara få in den i värmen först :) :)

okej. så du tror att det blir för trångt med T5 ?

joo ett chip e de men vet ej vilket. har dock lånnat ut den boxen ( efter som min bil inte ville starta ) så där bara.

jag har inga papper på att de ska va mer hästar eller vad som e gjort. jag köpte den för 3500, tänkte att de e ju nästan bara fälgarna värda.

han jag köpte den av innan han gav ca 14 000
så jag tycker att något bordde de ju va gjort :D
Användarvisningsbild
Sheba
Kontakt:

Inlägg av Sheba »

Jag är ganska övertygad om att det blir för trångt för en T5'a. Men som sagt så tror jag att en T4'a med en hel del vilja ska kunna gå att få ner där, men jag kan inte svära på det. Jag är en hyfsat nybliven 480-fantast, så nu är det mest gissningar och inte någon expertis som ligger bakom mina inlägg. Det bästa är ju om du har möjlighet att mäta upp det eller höra efter med någon som är mer insatt, t.ex på europeiska 480-forumet, men räkna med en hel del jobb och ett och annat problem att lösa på vägen.

3500:- verkar vara ett kap. Bilen i sig verkar vara i fint skick och skulle bilen inte rulla så skulle du ju kunna genomföra ett motorbyte men ändå inte hamna över en alltför hög prisbild. :)

Vad är det som är fel på den? Startar den inte?
Användarvisningsbild
jimmi
Kontakt:

Inlägg av jimmi »

Jag har fått en turbo box "fixad" av en kille i England. Pelle i klubben kör med en sådan box och dom skall leverera ca 160-170hk. Har inte kopplat in min då jag inte använder den bilen.
Jag har ett chipp från Turbo center på 0,95bar och det skall leverera ca 200hk. Skall monteras så fort jag kan ta ut bilen från vinterförvaringen och den genomgått en jätte service.

Och då har man bara ökat laddtrycket, och bränsletrycket men efter det så blir det ju svårare och då får man göra allt som Sheba skrev och det är ju dyrt.

Finns en kille på klubben och på Garaget som har en 480 med lambo dörrar och han trycker i en BMW motor... kolla in den på Garaget. Där har man en bra start som man kan bygga på.
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
Användarvisningsbild
Sheba
Kontakt:

Inlägg av Sheba »

jimmi skrev:Finns en kille på klubben och på Garaget som har en 480 med lambo dörrar och han trycker i en BMW motor... kolla in den på Garaget. Där har man en bra start som man kan bygga på.
Har sett den. Den är för övrigt jäkligt fräck.
022. Pär Renström
Kontakt:

Inlägg av 022. Pär Renström »

jimmi skrev:Jag har fått en turbo box "fixad" av en kille i England. Pelle i klubben kör med en sådan box och dom skall leverera ca 160-170hk. Har inte kopplat in min då jag inte använder den bilen.
Jag har ett chipp från Turbo center på 0,95bar och det skall leverera ca 200hk. Skall monteras så fort jag kan ta ut bilen från vinterförvaringen och den genomgått en jätte service.

Och då har man bara ökat laddtrycket, och bränsletrycket men efter det så blir det ju svårare och då får man göra allt som Sheba skrev och det är ju dyrt.

Finns en kille på klubben och på Garaget som har en 480 med lambo dörrar och han trycker i en BMW motor... kolla in den på Garaget. Där har man en bra start som man kan bygga på.
Stämmer fint det...jag kör med Richard Pruens modifierade box. För min del är det fullt tillräckligt, tillsammans med 2,5" avgas från kat och öppet luftfilter så sparkar det på rätt så bra. :)

Jag hade en TC-box men sålde ju den till en viss skåning som enligt uppgift blev rätt nöjd. :twisted:

//Pelle
Bild

TurboVolvo även på jobbet.
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :D Såg den där på blocket för något år sen då den fanns i götet, kommer ihåg att det stod att det sitter en Mitsuturbo i den från en T4 tror jag så dom har väl fått bygga om grenrör och sånt. Tror nog att det går att trycka ur en 230pållar ur motorn bara man har kunskapen och tålamodet framförallt, det är tids och tålamodskrävande att porta kanaler och alla andra grejor som måste fixas. Största problemet är väl att växellådorna inte brukar hålla.
Chrille
Skriv svar