Hejsan!
Nu står min volvo 480 es från -87 stilla igen.
Bilen går orent bluddrar och känns helt efektlös. Går förmodligen inte på alla cylindrar.
Bytt tändstifft, fördelare, rotor, sojällägeskontakt, bensinpump och i morgon ska nya tändkablar på.
Någon som kan tänka sig veta vad det är?
kan det vara tändspole? eller sitter felet i insprutningen?
Pratat med volvo men de har ydligen inte kvar någon utrustning för att gå in och felsöka.
Finns det någon annan verkstad i stockholms området som kan tänka sig ha det?
Någon som kanske kan rekomendera någon bra mek i stockholm som kan en del om denna bil. är ju inte så många som sysslar med den..
tracksam för all hjälp.
Mvh Richard
Orent, bluddrar och efektlöst. Verkstad?
-
yo84
- Inlägg: 149
- Blev medlem: 03 apr 2004 11:05
- Kontakt:
-
Mogge
- Inlägg: 1283
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Hej!
Jag skulle mäta i insprutningen!
Ett enkelt sätt är att kolla om du har bränsletryck är att testa om du har flöde, tag bort returslangen och starta, se vilken mängd du får på 30 sek. Tag gärna en titt på www.480center.com /topics
Har du tittat på tändstiften? Om någon insprutare läcker eller ger ojämn mängd kanske man kan se skillnaden mellan stiften.
En liten fråga, går bilen alltid lika? Kall varm, tomgång, gaspådrag?
Mvh Jonas
Jag skulle mäta i insprutningen!
Ett enkelt sätt är att kolla om du har bränsletryck är att testa om du har flöde, tag bort returslangen och starta, se vilken mängd du får på 30 sek. Tag gärna en titt på www.480center.com /topics
Har du tittat på tändstiften? Om någon insprutare läcker eller ger ojämn mängd kanske man kan se skillnaden mellan stiften.
En liten fråga, går bilen alltid lika? Kall varm, tomgång, gaspådrag?
Mvh Jonas
-
Richard
Så nu har jag varit ute och försökt pula lite med bilen..
Fattar noll just nu..
skulle mäta mängde soppa under en halv minut och vred på tändningen.. det sprutar till sedan händer det inte så mycket..
startar bilen och låter den gå på tomgång, å då så rinner det ut soppa från regulatorn.
samtidigt som vindrutetorkarna går för fullt och går inte att stänga av.. ibland så sprutar strålkastesprutan till fastän lycktorna är nerfälda.. stänger av och låser bilen och lamporna fram lyser fortfarnade..
slutar med att jag ger upp och skruvar loss batteripolen..
har stått i regn nu och kanske har något med fukt att göra.. vad gör man?? tacksam för all hjälp.. känn sjust nu ganska så hopplöst..
mvh richard
Fattar noll just nu..
skulle mäta mängde soppa under en halv minut och vred på tändningen.. det sprutar till sedan händer det inte så mycket..
startar bilen och låter den gå på tomgång, å då så rinner det ut soppa från regulatorn.
samtidigt som vindrutetorkarna går för fullt och går inte att stänga av.. ibland så sprutar strålkastesprutan till fastän lycktorna är nerfälda.. stänger av och låser bilen och lamporna fram lyser fortfarnade..
slutar med att jag ger upp och skruvar loss batteripolen..
har stått i regn nu och kanske har något med fukt att göra.. vad gör man?? tacksam för all hjälp.. känn sjust nu ganska så hopplöst..
mvh richard
-
Mogge
- Inlägg: 1283
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Hej Richard!
Soppan ska komma när motorn är igång, ibland så kör vissa modeller på soppapumpen när man slår på tändningen (en kort stund) Så tomgång är ett krav.
Vad det gäller dina elektriska fel så tyder de på CEM, centralelektrisk modul. En svart låda som sitter under instrumentbrädan längst till vänster. Det finns en annan kille som har samma problem, du kan kanske kolla med honom om han hittat sitt fel (här på sidan)
Mvh Jonas
Soppan ska komma när motorn är igång, ibland så kör vissa modeller på soppapumpen när man slår på tändningen (en kort stund) Så tomgång är ett krav.
Vad det gäller dina elektriska fel så tyder de på CEM, centralelektrisk modul. En svart låda som sitter under instrumentbrädan längst till vänster. Det finns en annan kille som har samma problem, du kan kanske kolla med honom om han hittat sitt fel (här på sidan)
Mvh Jonas
-
Richard
Så nu har jag åter igen vart ute och försökt förstå mig på bilen.
Gjorde åter ett nytt försök med att mäta mängden soppa och efter 30 sek så hade det ungefär runnit ut 1 liter, vilket jag förstår är normalt.
kan jag utesluta fel på bensinpump och tryck regulator då?
prövade å blås i returledningen, och det verkade inte heller vara något stopp i den tillbaka till tanken.
Bytte även tändkablar idag. Men felet verkar fortfarande kvarstå.
Jag antar att detta felet inte har något med flimret av lampor och vinderutetorlarna att göra, så då kan jag väl utesluta CEM boxen och lämna detta problem till senare..
Så är det någon nu som vet vad som kan tänkas vara felet?
Tänkte försöka att göra ett kompritionstest för att se så det inte är fel på någon cylinder.
Eller kan felet sitta in själva insprutningen.. tänkte även ta loss tändstifften och se så att det kommer gnistor hos allihop..
Kan man på något sätt mäta tändningen? om det är något fel med den?
Tacksam om någon kan hjälpa mig vidare!
Mvh Richard
Gjorde åter ett nytt försök med att mäta mängden soppa och efter 30 sek så hade det ungefär runnit ut 1 liter, vilket jag förstår är normalt.
kan jag utesluta fel på bensinpump och tryck regulator då?
prövade å blås i returledningen, och det verkade inte heller vara något stopp i den tillbaka till tanken.
Bytte även tändkablar idag. Men felet verkar fortfarande kvarstå.
Jag antar att detta felet inte har något med flimret av lampor och vinderutetorlarna att göra, så då kan jag väl utesluta CEM boxen och lämna detta problem till senare..
Så är det någon nu som vet vad som kan tänkas vara felet?
Tänkte försöka att göra ett kompritionstest för att se så det inte är fel på någon cylinder.
Eller kan felet sitta in själva insprutningen.. tänkte även ta loss tändstifften och se så att det kommer gnistor hos allihop..
Kan man på något sätt mäta tändningen? om det är något fel med den?
Tacksam om någon kan hjälpa mig vidare!
Mvh Richard
-
mtunberg@hotmail.com
orkeslös mm
Har du fått dessa felen samtidigt, kan ju i så fall vara så att det är en gemensam nämnare som ställer till det, kanske fel i laddningen eller så, för hög / låg matning från generatorn, bör vara ca 14v när motorn är igång och ca 12v avstängd.... Om den är för hög kan den ju ha "slagit ut" CEM och då givetvis lika gärna Tändenheten mm mm
good luck
mvh Mikael Tunberg
good luck
mvh Mikael Tunberg
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster