Vevhusventillation på turbo
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 30 dec 2009 12:33
- Kontakt:
Vevhusventillation på turbo
Min 480T 88a fick anmärkning på besiktningen på oljeläckage, och tycker den trycker ut mer och mer olja med tiden.
Tänkte att det kan vara vettigt att kolla om vevhusventillationen behöver rengöras innan man börjar byta packningar och packboxar.
Men hur gör man egentligen det på en 480T? Det finns en stor burk på frontsidan av motorn (nära 1 och 2ans tändstift) som jag gissar är en oljefälla. Är det denna man främst ska rengöra? Går det, är det svårt, hur gör man? Förstår att man bör kolla slangarna till och från denna burk också, men är det ytterligare slangar som hör till vevhusventillationen?
Tänkte att det kan vara vettigt att kolla om vevhusventillationen behöver rengöras innan man börjar byta packningar och packboxar.
Men hur gör man egentligen det på en 480T? Det finns en stor burk på frontsidan av motorn (nära 1 och 2ans tändstift) som jag gissar är en oljefälla. Är det denna man främst ska rengöra? Går det, är det svårt, hur gör man? Förstår att man bör kolla slangarna till och från denna burk också, men är det ytterligare slangar som hör till vevhusventillationen?
- 211#Christer Lindström
- Inlägg: 629
- Blev medlem: 28 jan 2004 19:57
Re: Vevhusventillation på turbo
Hej
Ja du får ta loss alla slangar först och du får du vara väldigt försiktig med dom smala som sitter på vakumklockan eftersom plasten ofta är väldigt skör i vakumklockan och lätt går av, detta hände mej i våras när jag rengjorde min oljefälla, hade dock turen att hitta en hel på skroten (hittade två trasiga också). När du tagit bort slangarna så är det bara att dra rakt uppåt så kommer den översta delen att vara ganska lätt att ta bort. Rengör den på insidan och ev. slangar om det är kladd i dom. Har du tillgång till tryckluft så kan du blåsa försiktigt ner i den del som sitter kvar i motorn men inte för hårt och lyft på oljepåfyllningslocket först så att det inte blir för högt tryck, då kan du ju också höra och känna om luften går igenom.
Ja du får ta loss alla slangar först och du får du vara väldigt försiktig med dom smala som sitter på vakumklockan eftersom plasten ofta är väldigt skör i vakumklockan och lätt går av, detta hände mej i våras när jag rengjorde min oljefälla, hade dock turen att hitta en hel på skroten (hittade två trasiga också). När du tagit bort slangarna så är det bara att dra rakt uppåt så kommer den översta delen att vara ganska lätt att ta bort. Rengör den på insidan och ev. slangar om det är kladd i dom. Har du tillgång till tryckluft så kan du blåsa försiktigt ner i den del som sitter kvar i motorn men inte för hårt och lyft på oljepåfyllningslocket först så att det inte blir för högt tryck, då kan du ju också höra och känna om luften går igenom.
Chrille
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 30 dec 2009 12:33
- Kontakt:
Re: Vevhusventillation på turbo
Tack Christer, perfekt!
En fråga:
"vara väldigt försiktig med dom smala som sitter på vakumklockan eftersom plasten ofta är väldigt skör i vakumklockan och lätt går av"
Menar du de slangar som går in i behållaren från ovansidan? eller är det slangar som sitter inuti behållaren du pratar om?
mvh Mikael
En fråga:
"vara väldigt försiktig med dom smala som sitter på vakumklockan eftersom plasten ofta är väldigt skör i vakumklockan och lätt går av"
Menar du de slangar som går in i behållaren från ovansidan? eller är det slangar som sitter inuti behållaren du pratar om?
mvh Mikael
- 211#Christer Lindström
- Inlägg: 629
- Blev medlem: 28 jan 2004 19:57
Re: Vevhusventillation på turbo
Hej
Lägger med en bild så blir det tydligare. Det är dom där plastnipplarna på klockan jag menar som kan vara sköra.
Lägger med en bild så blir det tydligare. Det är dom där plastnipplarna på klockan jag menar som kan vara sköra.
Chrille
- jimmi
- Inlägg: 422
- Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Vevhusventillation på turbo
ja en sån har man bytt... var inte billig , typ 5-600 har jag för mig.. men min backventil i den var helt slut så hade olja över allt..
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
http://www.garaget.org/Qwert
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 30 dec 2009 12:33
- Kontakt:
Re: Vevhusventillation på turbo
Tack för bilden Christer!
Tog loss klockan utan att ha sönder nipplarna, och tvättade med bromsrengöring och blåste ur med luft. Var inte så oljig, så tror inte det är något problem med ventilationen. Hade inte tillgång till luft så att jag kunde blåsa ner i delen som satt kvar i motorn, men kanske gör det en annan gång.
mvh Mikael
Tog loss klockan utan att ha sönder nipplarna, och tvättade med bromsrengöring och blåste ur med luft. Var inte så oljig, så tror inte det är något problem med ventilationen. Hade inte tillgång till luft så att jag kunde blåsa ner i delen som satt kvar i motorn, men kanske gör det en annan gång.
mvh Mikael
-
- Inlägg: 6003
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Awesome Product Website
Please try Google before asking about New Product Blog 8b3d34d
-
- Inlägg: 6003
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
High Rated Product Site
Please try Google before asking about Excellent Product Website d19b171
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst