Diff-broms.

Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Diff-broms.

Inlägg av Dan.P »

volvoracing skrev:Hur fungerar det med diff på framhjulsdrivna bilar. Med alla trimm som vi fått sen Forumet startade så åker nog alla omkring i 160++ HK bilar som igentligen inte drivmässigt kan hantera krafterna.

Kan man byta ut 480 växellådan mot något annat? Eller kan man modefiera den nuvarande..?
TACKSAM för svar!
Växellådan är ju som bekant den svagaste länken på 480n(inredningen inte inräknad :) ), steffanson rekommenderade inte ett effektuttag över 155Hkr även så fullgasacc på 1ans växel med chip. Bästa lådan skall tydligen vara M59.

Vill man byta låda eller diff, 480n har en relativt hårt ställd diff, så måste man titta på Renaults prylar.
Priset jag fick för en begad 6växlad sekventiell låda ~25000:- billigt billigt skynda fynda.....
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: jaha

Inlägg av Dan.P »

volvoracing skrev:Ett klart bevis på att man är rätt så nere i trimm-träsket var när jag precis läst föregående inlägg och funnit att det finns en skventiell låda fast för 25 000 - så istället för att slå bort tanken - funderar man istället hur man skulle kunna komma över sådana pengar... HALLÅÅÅ! :roll:

Renault lådor samt Toppar. vart ska det sluta. Från vilken Renault ska man ta lådan OCH TOPPEN?

MVH VolvoRacing
Hehe.....känner igen det där "träsket" :rolleyes: men då handlade det om bilstereo :D

Prylar från Renault, alla med 1,7 1,8 o 2,0 liters motorn typ R19, Clio, av exempelvis 1995 årsmodell.

1995 tar jag som ett exempel för att R19 Chamade, R19 16v o Clio 16v hade likadan motor som i 400an.
Så 1995 är ett bra utgångsår att börja med om du förstår vad jag menar.

Sen så hade R5 GTE o R5 Turbo samma motor som i 480ES/480T.
sqalo
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 apr 2004 00:21
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av sqalo »

Tjena

Jag undrar huruvida den där sekventiella lådan passar rakt av på en 480.
Finns för övrigt en tysk som monterat X40-låda på en 480. Bör alltså vara M56-lådan. M59 vore ju att föredra då den ha diffbroms.
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Min M55 låda har inga problem med mina "160++hk". Kopplingen gav med sig, men enligt volvo ska det inte vara några problem med en frisk koppling. Fick också reda på att blocket i grunden är ett dieselblock, så det tål mycket vrid!
sqalo
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 apr 2004 00:21
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av sqalo »

Fint Martin

Kul att höra om blocket, skall bli kul att se vad bitarna pallar för, är väl inte nån som dödat en motor än, eller? Kanske någon som vet hur det går för gubbarna ute i europa hur det går med trimningen?

Har en kraftigare tryckplatta liggandes som blir fin o ha, org. TP och lamell håller ju inte jättelänge när man trimmar.'

Vad hur du gjort för att få upp effekten förresten?
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Då var den nya kopplingen på plats, niema problema som polackerna säger. Har inget problem med vridet på 4:an som den hade innan. Har planer på att bromsa min i sommar bara för nyfikenhets skull, för jag har inte lagt många kronor på själva trimmet, bara original delar. squalo du kan läsa mer om trimmen i andra trådar under trim här.

Angående fullgas acc på 1:an med över 155 hk så skulle jag säga att det inte är så stora problem, för du har inte så fantastiskt grepp. Sen belastas växellådan med mer vrid längre stunder i högre växlar, så det borde vara farligare.
022. Pär Renström
Inlägg: 215
Blev medlem: 31 jan 2004 22:24
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av 022. Pär Renström »

Martin skrev:
Angående fullgas acc på 1:an med över 155 hk så skulle jag säga att det inte är så stora problem, för du har inte så fantastiskt grepp. Sen belastas växellådan med mer vrid längre stunder i högre växlar, så det borde vara farligare.
Jag håller helt med här, på ettans växel går det ju lättast och minst vridmoment stressar på lådan. Då är det ju betydligt värre på femman, då det går mycket tyngre för motorn att öka farten på bilen, därav högre stress i drivlinan...

//Pelle
Bild

TurboVolvo även på jobbet.
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

022. Pär Renström skrev:
Martin skrev:
Angående fullgas acc på 1:an med över 155 hk så skulle jag säga att det inte är så stora problem, för du har inte så fantastiskt grepp. Sen belastas växellådan med mer vrid längre stunder i högre växlar, så det borde vara farligare.
Jag håller helt med här, på ettans växel går det ju lättast och minst vridmoment stressar på lådan. Då är det ju betydligt värre på femman, då det går mycket tyngre för motorn att öka farten på bilen, därav högre stress i drivlinan...

//Pelle
Fel!

Vridmomentet på utgående axel i växellådan är högre på en lägre växel än på en högre. Huset på R5 lådorna är för svagt för höga vridmoment det ger med sig vid höga Nm på utgående axel.
Tänk på hur det är när man försöker putta igång bilen på 1an eller 4an, eller varför tex en bakaxel går när man trampar fullt på ettan men inte på femman........

Volvo 200/700 har en "säkerhet" i VL/slutväxel på 5ggr vridmomentet.
Volvo 300 VL samma som 200, slutväxel 3ggr "säkerhet" (1982 fick 340n med B14 samma slutväxel som 340/360).
400an fick nöja sig med 2ggr "säkerhet" för växellådan slutväxeln har jag ingen uppgift om.
022. Pär Renström
Inlägg: 215
Blev medlem: 31 jan 2004 22:24
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av 022. Pär Renström »

Dan.P skrev:
022. Pär Renström skrev:
Martin skrev:
Angående fullgas acc på 1:an med över 155 hk så skulle jag säga att det inte är så stora problem, för du har inte så fantastiskt grepp. Sen belastas växellådan med mer vrid längre stunder i högre växlar, så det borde vara farligare.
Jag håller helt med här, på ettans växel går det ju lättast och minst vridmoment stressar på lådan. Då är det ju betydligt värre på femman, då det går mycket tyngre för motorn att öka farten på bilen, därav högre stress i drivlinan...

//Pelle
Fel!

Vridmomentet på utgående axel i växellådan är högre på en lägre växel än på en högre. Huset på R5 lådorna är för svagt för höga vridmoment det ger med sig vid höga Nm på utgående axel.
Tänk på hur det är när man försöker putta igång bilen på 1an eller 4an, eller varför tex en bakaxel går när man trampar fullt på ettan men inte på femman........

Volvo 200/700 har en "säkerhet" i VL/slutväxel på 5ggr vridmomentet.
Volvo 300 VL samma som 200, slutväxel 3ggr "säkerhet" (1982 fick 340n med B14 samma slutväxel som 340/360).
400an fick nöja sig med 2ggr "säkerhet" för växellådan slutväxeln har jag ingen uppgift om.
Alltså är det huset som spricker så kuggarna separerar innan själva lådan börjar rensa inuti av sig själv..?

//Pelle
Bild

TurboVolvo även på jobbet.
yo84
Inlägg: 149
Blev medlem: 03 apr 2004 11:05
Kontakt:

Inlägg av yo84 »

så lådan borde palla ca 300 hk? och ca 400 nm? utan förstärkningar...men som pär redan frågat..så är det alltså själva huset som ger vika?
Snart ska den finslipas! :)
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

yo84 skrev:så lådan borde palla ca 300 hk? och ca 400 nm? utan förstärkningar...men som pär redan frågat..så är det alltså själva huset som ger vika?
Ja huset ger vika inte mycket men tillräckligt.

Vet dem som har svetsat plattjärn runt VL o dum som man var frågade man om det var för kylningen :oops: näää sa dem det är bara för att förstärka huset, nu vet jag varför..... ;)

Några 300Hkr o 400Nm kan man glömma 120Hkr*2=240, 175Nm*2=350Nm.
Man bör ju ha med i beräkningen att ju mer man höjer effekten desto närmare "gränsen" kommer man.

Det är ju inte effekten som dödar drivlinan utan vridmomentet t.e.x 155Hkr chippet från S.A.M. Steffansson gav ett vrid på ~220Nm.
Tänk er det då med 17tummare o 235/35 inget hjulspinn men ett sjuhelsikes moment ut.
yo84
Inlägg: 149
Blev medlem: 03 apr 2004 11:05
Kontakt:

Inlägg av yo84 »

hmm..nåja...ska klura ut på vad mer man kan göra för att stjälpa problemet sen när jag har lådan i näven för jag ska ha ut ca 250-300 hk iafall och då alltså borde det nog finns minst ca 400 nm.. :lol:
Snart ska den finslipas! :)
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Dan.P skrev:
yo84 skrev:så lådan borde palla ca 300 hk? och ca 400 nm? utan förstärkningar...men som pär redan frågat..så är det alltså själva huset som ger vika?
Ja huset ger vika inte mycket men tillräckligt.

Vet dem som har svetsat plattjärn runt VL o dum som man var frågade man om det var för kylningen :oops: näää sa dem det är bara för att förstärka huset, nu vet jag varför..... ;)

Några 300Hkr o 400Nm kan man glömma 120Hkr*2=240, 175Nm*2=350Nm.
Man bör ju ha med i beräkningen att ju mer man höjer effekten desto närmare "gränsen" kommer man.

Det är ju inte effekten som dödar drivlinan utan vridmomentet t.e.x 155Hkr chippet från S.A.M. Steffansson gav ett vrid på ~220Nm.
Tänk er det då med 17tummare o 235/35 inget hjulspinn men ett sjuhelsikes moment ut.
Min river loss mina 17'", så det borde väl spara lite på lådan.. :wink:
yo84
Inlägg: 149
Blev medlem: 03 apr 2004 11:05
Kontakt:

Inlägg av yo84 »

hehe kanske det :D
Snart ska den finslipas! :)
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

yo84 skrev:hmm..nåja...ska klura ut på vad mer man kan göra för att stjälpa problemet sen när jag har lådan i näven för jag ska ha ut ca 250-300 hk iafall och då alltså borde det nog finns minst ca 400 nm.. :lol:
Hehe....visst men knappast med original turboaggregat.

Max körbar effekt ~220hkr med Garret T2an, det är vad den klarar.
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Martin skrev:Min river loss mina 17'", så det borde väl spara lite på lådan.. :wink:
480T från o med 91 hade en annan "mappning" på tändning o insprut + en annan modell på T2an.
Vridmomentet höjdes från 175 till 195Nm(vet inte om det gäller SWE) iom denna dramatiska ökning på 20Nm var man tvungen att förstärka lådan......M59an var född.

Det säger väl endel om kvaliten ;)
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Dan.P skrev:
Martin skrev:Min river loss mina 17'", så det borde väl spara lite på lådan.. :wink:
480T från o med 91 hade en annan "mappning" på tändning o insprut + en annan modell på T2an.
Vridmomentet höjdes från 175 till 195Nm(vet inte om det gäller SWE) iom denna dramatiska ökning på 20Nm var man tvungen att förstärka lådan......M59an var född.

Det säger väl endel om kvaliten ;)
Jodå, men som jag har uppfattat 480:n så skiftar det väldigt mycket mellan olika exemplar. Jag har inte haft några som helst problem med min växellåda (bortsett från att kopplingen var gammal och inte tålde kraften) och jag har mer än 195 Nm (drog loss på 3:an när det var blött igår). Så jag är väldigt nöjd med min, många som blir snopna av att den går som den går (bl a camaron från helgen).. :D
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Martin skrev: Jodå, men som jag har uppfattat 480:n så skiftar det väldigt mycket mellan olika exemplar. Jag har inte haft några som helst problem med min växellåda (bortsett från att kopplingen var gammal och inte tålde kraften) och jag har mer än 195 Nm (drog loss på 3:an när det var blött igår). Så jag är väldigt nöjd med min, många som blir snopna av att den går som den går (bl a camaron från helgen).. :D
Hehe....

När jag bytte låda på min 89a 480T för tre år sedan, femmans drev hade lossnat från axeln som är en babysjuka på dem tidiga modellerna.

Ringde till Volvoskroten i Boden o fick ett pris på en låda från en 88a som hade gått 17000mil.
Fan tänkte jag 17000mil det blir väl o byta igen men men det var den enda lådan som fanns norr om dalälven(bodde i Sthlm då o skulle ha semester i Luleå hos tantens föräldrar).

Bytte lådan ink. slutväxel o koppling i polarens garage....efter fem dagars svärande så var allt på plats.
När jag stog o inspekterade underverket o lös med en ficklampa för att se om allt satt där det skulle, hittade jag en datumstämpel på lådan.....
Lådan o slutväxel var från 1993 inga 17000mil o M59an på köpet, för bilen som paketet hade suttit på skrotades 1995 :) :)
Martin
Inlägg: 472
Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Dan.P skrev:
Martin skrev: Jodå, men som jag har uppfattat 480:n så skiftar det väldigt mycket mellan olika exemplar. Jag har inte haft några som helst problem med min växellåda (bortsett från att kopplingen var gammal och inte tålde kraften) och jag har mer än 195 Nm (drog loss på 3:an när det var blött igår). Så jag är väldigt nöjd med min, många som blir snopna av att den går som den går (bl a camaron från helgen).. :D
Hehe....

När jag bytte låda på min 89a 480T för tre år sedan, femmans drev hade lossnat från axeln som är en babysjuka på dem tidiga modellerna.

Ringde till Volvoskroten i Boden o fick ett pris på en låda från en 88a som hade gått 17000mil.
Fan tänkte jag 17000mil det blir väl o byta igen men men det var den enda lådan som fanns norr om dalälven(bodde i Sthlm då o skulle ha semester i Luleå hos tantens föräldrar).

Bytte lådan ink. slutväxel o koppling i polarens garage....efter fem dagars svärande så var allt på plats.
När jag stog o inspekterade underverket o lös med en ficklampa för att se om allt satt där det skulle, hittade jag en datumstämpel på lådan.....
Lådan o slutväxel var från 1993 inga 17000mil o M59an på köpet, för bilen som paketet hade suttit på skrotades 1995 :) :)
Det skulle jag kalla flyt.. :D
yo84
Inlägg: 149
Blev medlem: 03 apr 2004 11:05
Kontakt:

Re: Diff-broms.

Inlägg av yo84 »

Dan.P skrev:
volvoracing skrev:Hur fungerar det med diff på framhjulsdrivna bilar. Med alla trimm som vi fått sen Forumet startade så åker nog alla omkring i 160++ HK bilar som igentligen inte drivmässigt kan hantera krafterna.

Kan man byta ut 480 växellådan mot något annat? Eller kan man modefiera den nuvarande..?
TACKSAM för svar!
Växellådan är ju som bekant den svagaste länken på 480n(inredningen inte inräknad :) ), steffanson rekommenderade inte ett effektuttag över 155Hkr även så fullgasacc på 1ans växel med chip. Bästa lådan skall tydligen vara M59.

Vill man byta låda eller diff, 480n har en relativt hårt ställd diff, så måste man titta på Renaults prylar.
Priset jag fick för en begad 6växlad sekventiell låda ~25000:- billigt billigt skynda fynda.....
Från vad för bil var den där 6 växlade lådan?
Snart ska den finslipas! :)
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Den var till en R19 16v.
022. Pär Renström
Inlägg: 215
Blev medlem: 31 jan 2004 22:24
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av 022. Pär Renström »

Dan.P skrev:Den var till en R19 16v.
Kan man besikta med en sån växellåda? Stämmer det med hastighetsgivare och såna saker?
En sån låda kommer komplett med slutväxel då?
Är det rakskurna drev i den?

Hur ska jag kunna skrapa ihop 25 lök...? :lol:

//Pelle
Bild

TurboVolvo även på jobbet.
yo84
Inlägg: 149
Blev medlem: 03 apr 2004 11:05
Kontakt:

Inlägg av yo84 »

var och kollade på en hemsida om fakta r19 motorn och motorskisserna och volymen är väldigt likt 480..men däremot så vart jag mer intresserad att kolla vad det är för en låda på r21turbo då den har 129kw original..alltså ca 176hk så den lådan borde hålla om inte annat.. :D
Snart ska den finslipas! :)
yo84
Inlägg: 149
Blev medlem: 03 apr 2004 11:05
Kontakt:

Inlägg av yo84 »

på denna sida finns lite ungefärlig fakta :) http://www.renaultbiler.com/renaultdata ... 53941e273b
Snart ska den finslipas! :)
Dan.P
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

yo84 skrev:var och kollade på en hemsida om fakta r19 motorn och motorskisserna och volymen är väldigt likt 480..men däremot så vart jag mer intresserad att kolla vad det är för en låda på r21turbo då den har 129kw original..alltså ca 176hk så den lådan borde hålla om inte annat.. :D
Blocket är det samma skiljer i volym 1794cc, samma borr som B18U i 400serien.

Angående lådan så är detta som sagt snart 10år sedan när jag köpte en 480T.
Det jag kommer ihåg var att det var en beg. 6växlad racelåda till R19/Clio har även för mig att den var sekventiell. Priset var 27000:- .

Sen vill jag gärna veta vad ni ska göra när ni har kört skiten ur 480n.....skrota den??
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster