Tomgångsregulatorproblem
- Carsten
- Inlägg: 68
- Blev medlem: 30 jun 2008 08:40
- Ort: Småland
- Kontakt:
Tomgångsregulatorproblem
Tomgångsregulatorproblem, vad sägs om den ihopskrivningen
Nåväl, jag har en liten fråga till de av er som har lite mer erfarenhet av detta än vad jag själv har, nog för att jag skruvat med 480 sen de första kom, men just den här biten har jag alltså inte lyckats lära in, trots idoga ansträngningar och ihärdiga försök, det är väl någon trasig DNA-stege elelr något dylikt kan jag tro.
Tomgångsmotorn, Tomgångsventilen eller tomgångsregulatorn, kärt barn har som bekant många namn, är enligt mina noteringar en mojäng som styr tomgången baserat på information som styrboxen ger ifrån sig. Styrboxen i sin tur får en signal från en tempgivare som sitter strax under tändstift nr ett om jag fattar det rätt?
Nu till mitt lilla bekymmer! Jag håller på att göra i ordning en 92:a turbo som jag antingen skall ha och köra med själv alternativt sälja till någon 480-entusiast. Problemet är att tomgången pendlar från i princip 100 varv till 1500 tills motorn är varm då går den lite bättre. Den stannar aldrig men det låter som den är bra nära hela tiden. Om jag rycker ut sladden till tomgångsregulatorn så går den jämt och fint utan problem. Fenomenet anser jag, som den lekman jag är, vara beroende på att den helt enkelt inte kommer åt att vrida gasen upp och ner eftersom jag dragit ut signalkabeln. Med andra ord fungerar nog själva motorn som den skall men det är något som gör att den får felaktiga signaler från styrboxen, om jag har klurat ut det hela rätt.
Jag tror felet ligger i min givare, alltså den som sitter under cylinder nr ett, håller ni med?
Har ni någon aning om hur man kontrollerar den? Jag har tidigare tagit en givare från en 88:1 men det hjälpte inte, den fick bara en annan rytm i varvandet.
Jag har sprutat startgas runt alla slangar och anslutningar för att leta tjuvluft, men det har inte givit något utslag alls, så på den punkten verkar det grönt.
Det vore fint om jag kunde får ordning på det för det skär i mitt gamla mekarhjärta när den haltar på det viset.
Nåväl, jag har en liten fråga till de av er som har lite mer erfarenhet av detta än vad jag själv har, nog för att jag skruvat med 480 sen de första kom, men just den här biten har jag alltså inte lyckats lära in, trots idoga ansträngningar och ihärdiga försök, det är väl någon trasig DNA-stege elelr något dylikt kan jag tro.
Tomgångsmotorn, Tomgångsventilen eller tomgångsregulatorn, kärt barn har som bekant många namn, är enligt mina noteringar en mojäng som styr tomgången baserat på information som styrboxen ger ifrån sig. Styrboxen i sin tur får en signal från en tempgivare som sitter strax under tändstift nr ett om jag fattar det rätt?
Nu till mitt lilla bekymmer! Jag håller på att göra i ordning en 92:a turbo som jag antingen skall ha och köra med själv alternativt sälja till någon 480-entusiast. Problemet är att tomgången pendlar från i princip 100 varv till 1500 tills motorn är varm då går den lite bättre. Den stannar aldrig men det låter som den är bra nära hela tiden. Om jag rycker ut sladden till tomgångsregulatorn så går den jämt och fint utan problem. Fenomenet anser jag, som den lekman jag är, vara beroende på att den helt enkelt inte kommer åt att vrida gasen upp och ner eftersom jag dragit ut signalkabeln. Med andra ord fungerar nog själva motorn som den skall men det är något som gör att den får felaktiga signaler från styrboxen, om jag har klurat ut det hela rätt.
Jag tror felet ligger i min givare, alltså den som sitter under cylinder nr ett, håller ni med?
Har ni någon aning om hur man kontrollerar den? Jag har tidigare tagit en givare från en 88:1 men det hjälpte inte, den fick bara en annan rytm i varvandet.
Jag har sprutat startgas runt alla slangar och anslutningar för att leta tjuvluft, men det har inte givit något utslag alls, så på den punkten verkar det grönt.
Det vore fint om jag kunde får ordning på det för det skär i mitt gamla mekarhjärta när den haltar på det viset.
Senast redigerad av 1 Carsten, redigerad totalt 27 gånger.
-------------------------------------------
För tillfället utan 480, sorgligt nog!
http://www.480parts.com
http://www.dyhrs.se/blogg
-------------------------------------------
För tillfället utan 480, sorgligt nog!
http://www.480parts.com
http://www.dyhrs.se/blogg
-------------------------------------------
-
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 15 apr 2009 16:28
- Kontakt:
Re: Tomgångsregulatorproblem
Jag har för mig att det står i haynes att man ska ta bort tomgångsregulatorn typ vartannat år och rengöra den.. Har du testat det?
- Carsten
- Inlägg: 68
- Blev medlem: 30 jun 2008 08:40
- Ort: Småland
- Kontakt:
Re: Tomgångsregulatorproblem
Nej det har jag inte provat, jag tycker det låter ologiskt, för den verkar ju fungera som den skall, men vad tusan vet jag, ja är u bara en simpel datornörd, kanske lika bra att plocka ner möget och göra rent den, det kan ju inte vara alldeles för mycket jobb vad jag kan se.
-------------------------------------------
För tillfället utan 480, sorgligt nog!
http://www.480parts.com
http://www.dyhrs.se/blogg
-------------------------------------------
För tillfället utan 480, sorgligt nog!
http://www.480parts.com
http://www.dyhrs.se/blogg
-------------------------------------------
- 211#Christer Lindström
- Inlägg: 629
- Blev medlem: 28 jan 2004 19:57
Re: Tomgångsregulatorproblem
Tomgångsmotorn har en förmåga att bli skitig efter ett antal tusen mil så en rengöring skadar nog inte, du behöver inte plocka sönder den eftersom du då får ett litet helvete att få ihop den igen. Ta lös den från motorn och tvätta rent runt och på den rörliga sliden som reglerar tomgången, du kan använda T-röd och tops. Eftersom du har en turbo så borde det sitta en trepolig tomgångsmotor på den och då är det lätt att pilla runt sliden med en liten mejsel eller dylikt se bara till så att du inte repar den, efter rengöringen kan du smörja upp den med lite 5-56 eller liknande. När du ändå är där och river så passa på och gör rent oljefällan till vevhusventilationen samtidigt.
Chrille
- Carsten
- Inlägg: 68
- Blev medlem: 30 jun 2008 08:40
- Ort: Småland
- Kontakt:
Re: Tomgångsregulatorproblem
Tack för tipsen, jag skall fixa med detta på onsdag.
/CD
/CD
-------------------------------------------
För tillfället utan 480, sorgligt nog!
http://www.480parts.com
http://www.dyhrs.se/blogg
-------------------------------------------
För tillfället utan 480, sorgligt nog!
http://www.480parts.com
http://www.dyhrs.se/blogg
-------------------------------------------
- jimmi
- Inlägg: 422
- Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Tomgångsregulatorproblem
Hade just det problemet en gång och gjorde som Christer.. Fungerade kanon efteråt..
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
http://www.garaget.org/Qwert
- Carsten
- Inlägg: 68
- Blev medlem: 30 jun 2008 08:40
- Ort: Småland
- Kontakt:
Re: Tomgångsregulatorproblem
Det varkar faktiskt som om tvätten gjorde underverk, den går nästan helt jämnt nu, tack för tipsen.
Var, by the way, inne och besiktigade den igår, det gick bra förutom ett bromsrör och handbromsverkan, men det är snabbt ordnat.
Nu skall jag bara hitta en arvtagare till den, jag tror inte jag kommer att ha den kvar nämligen, jag har så himla många bilar ståendes så frugan håller på att gå upp i limningen på mig.
Om någon vill köpa bilen för en rimlig peng och fixa de sista grejorna på egen hand så hojta till, jag säljer den enbart till någon i klubben som vill ta hand om den, å andra sidan så kan jag tänka mig släppa den relativt billigt.
Var, by the way, inne och besiktigade den igår, det gick bra förutom ett bromsrör och handbromsverkan, men det är snabbt ordnat.
Nu skall jag bara hitta en arvtagare till den, jag tror inte jag kommer att ha den kvar nämligen, jag har så himla många bilar ståendes så frugan håller på att gå upp i limningen på mig.
Om någon vill köpa bilen för en rimlig peng och fixa de sista grejorna på egen hand så hojta till, jag säljer den enbart till någon i klubben som vill ta hand om den, å andra sidan så kan jag tänka mig släppa den relativt billigt.
-------------------------------------------
För tillfället utan 480, sorgligt nog!
http://www.480parts.com
http://www.dyhrs.se/blogg
-------------------------------------------
För tillfället utan 480, sorgligt nog!
http://www.480parts.com
http://www.dyhrs.se/blogg
-------------------------------------------
- Carsten
- Inlägg: 68
- Blev medlem: 30 jun 2008 08:40
- Ort: Småland
- Kontakt:
Re: Tomgångsregulatorproblem
Det blev ett kort ägande till den bilen
Bara några timmar efter jag skrev här på forumet att bilen var till salu var den såld till helt rätt människa också. Vem som helst här på forumet hade varit rätt ägare men nu råkade det bli en herre runt de 60 som lovade att sköta bilen som sin egen ögonsten, kul!
Ni andra som hörde av er, beklagar att jag inte har svarat på era Pm's, det är inget personligt utan bara frågan om brist på tid.
Hoppas jag får se bilen på sommarens träffar.
Bara några timmar efter jag skrev här på forumet att bilen var till salu var den såld till helt rätt människa också. Vem som helst här på forumet hade varit rätt ägare men nu råkade det bli en herre runt de 60 som lovade att sköta bilen som sin egen ögonsten, kul!
Ni andra som hörde av er, beklagar att jag inte har svarat på era Pm's, det är inget personligt utan bara frågan om brist på tid.
Hoppas jag får se bilen på sommarens träffar.
-------------------------------------------
För tillfället utan 480, sorgligt nog!
http://www.480parts.com
http://www.dyhrs.se/blogg
-------------------------------------------
För tillfället utan 480, sorgligt nog!
http://www.480parts.com
http://www.dyhrs.se/blogg
-------------------------------------------
-
- Inlägg: 232
- Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
- Ort: Esko
- Kontakt:
Re: Tomgångsregulatorproblem
Tomgångsregleringen på en 480.
Hej !
Här kommer en sen, men kanske användbar förklaring, på hur det hela fungerar.
Efter att ha tagit del av alla problem och lösningar vill jag infoga följande.
På min ES 87:a hade jag samma problem för länge sedan. En tomgång som varierade. Lösningen var, som någon tidigare någon nämnt, en komplett rengöring av ”tomgångsregulatorn”. ”Gammal hederlig” lysfotogen fungerar utmärkt. Man tager ju vad man haver. Efter rengöring (utan att plocka isär tomgångsventilen) fungerade det till 100%. Det fungerar fortfarande helt perfekt efter ca 15 år.
Nu till ett försök att förklara hur det fungerar:
1 . Förutsättningen är att gasreglagets ”0-brytare” verkligen kopplar om.. Det ska ”klicka till akustiskt vid brytaren ” och den resistiva omkopplingen vid anslutningen bör kollas. Lätt att kolla med en ohm-meter. Om allt Ok så kopplas regleringen om till styrenheten. Om ingen omkoppling sker kolla injusteringen av omkopplaren.
2. Med motorn igång så ”stryp” (el-kontakten till gasreglagets 0-brytare borttagen) någon av luftslangarna till tomgångsventilen. Tomgången ska då variera kraftigt.
3. Styrenheten producerar två pulser av olika längd som tillförs reglerventilen. Detta gör att ventilen ”ställer sig” ett läge som bestäms av dessa två pulser. Pulserna är lätta se med hjälp av ett oscilloskop.
När ventilen kärvar så ökar styrenheten pulsförhållandet till styrventilen. Ventilen släpper plötsligt och det motsatta förhållandet uppstår.
Resultatet blir att tomgången varierar.
GÖR INGA OMKOPPLINGAR NÄR EL-SYSTEMET ÄR AKTIVERAT OCH TÄNDNINGEN PÅ.
Esko ( ES87)
Hej !
Här kommer en sen, men kanske användbar förklaring, på hur det hela fungerar.
Efter att ha tagit del av alla problem och lösningar vill jag infoga följande.
På min ES 87:a hade jag samma problem för länge sedan. En tomgång som varierade. Lösningen var, som någon tidigare någon nämnt, en komplett rengöring av ”tomgångsregulatorn”. ”Gammal hederlig” lysfotogen fungerar utmärkt. Man tager ju vad man haver. Efter rengöring (utan att plocka isär tomgångsventilen) fungerade det till 100%. Det fungerar fortfarande helt perfekt efter ca 15 år.
Nu till ett försök att förklara hur det fungerar:
1 . Förutsättningen är att gasreglagets ”0-brytare” verkligen kopplar om.. Det ska ”klicka till akustiskt vid brytaren ” och den resistiva omkopplingen vid anslutningen bör kollas. Lätt att kolla med en ohm-meter. Om allt Ok så kopplas regleringen om till styrenheten. Om ingen omkoppling sker kolla injusteringen av omkopplaren.
2. Med motorn igång så ”stryp” (el-kontakten till gasreglagets 0-brytare borttagen) någon av luftslangarna till tomgångsventilen. Tomgången ska då variera kraftigt.
3. Styrenheten producerar två pulser av olika längd som tillförs reglerventilen. Detta gör att ventilen ”ställer sig” ett läge som bestäms av dessa två pulser. Pulserna är lätta se med hjälp av ett oscilloskop.
När ventilen kärvar så ökar styrenheten pulsförhållandet till styrventilen. Ventilen släpper plötsligt och det motsatta förhållandet uppstår.
Resultatet blir att tomgången varierar.
GÖR INGA OMKOPPLINGAR NÄR EL-SYSTEMET ÄR AKTIVERAT OCH TÄNDNINGEN PÅ.
Esko ( ES87)
- Carsten
- Inlägg: 68
- Blev medlem: 30 jun 2008 08:40
- Ort: Småland
- Kontakt:
Re: Tomgångsregulatorproblem
shit pomfritt, där fick man så man teg
Hälften av det du snackar om har jag ingen aning om vad det är men det låter väldigt klokt och förnuftigt
Tack för svaret
Hälften av det du snackar om har jag ingen aning om vad det är men det låter väldigt klokt och förnuftigt
Tack för svaret
-------------------------------------------
För tillfället utan 480, sorgligt nog!
http://www.480parts.com
http://www.dyhrs.se/blogg
-------------------------------------------
För tillfället utan 480, sorgligt nog!
http://www.480parts.com
http://www.dyhrs.se/blogg
-------------------------------------------
- 211#Christer Lindström
- Inlägg: 629
- Blev medlem: 28 jan 2004 19:57
Re: Tomgångsregulatorproblem
Hej Synd att din hemsida är borta Esko för där fanns det en hel del mycket bra mektips eller har du bara bytt adress?
Det här var så bra att jag tycker att det här inlägget borde ligga under mektips också
Det här var så bra att jag tycker att det här inlägget borde ligga under mektips också
Chrille
- Carsten
- Inlägg: 68
- Blev medlem: 30 jun 2008 08:40
- Ort: Småland
- Kontakt:
Re: Tomgångsregulatorproblem
Jag är lite sugen på att aktivera 480parts.com igen den ligger för tillfället lite i vila eftersom jag inte har tid att underhålla den riktigt.
Jag skulle kunna tänka mig att upplåta en yta på sidan för de av er/oss som skulle vilja dela med sig av erfarenheter och annat men saknar hemsida att göra det på, vad tror ni om det?
Jag har inte riktigt bestämt mig hur jag skall göra men finns det intresse så är jag inte den som är den.
Jag skulle kunna tänka mig att upplåta en yta på sidan för de av er/oss som skulle vilja dela med sig av erfarenheter och annat men saknar hemsida att göra det på, vad tror ni om det?
Jag har inte riktigt bestämt mig hur jag skall göra men finns det intresse så är jag inte den som är den.
-------------------------------------------
För tillfället utan 480, sorgligt nog!
http://www.480parts.com
http://www.dyhrs.se/blogg
-------------------------------------------
För tillfället utan 480, sorgligt nog!
http://www.480parts.com
http://www.dyhrs.se/blogg
-------------------------------------------
- 211#Christer Lindström
- Inlägg: 629
- Blev medlem: 28 jan 2004 19:57
Re: Tomgångsregulatorproblem
Carsten skrev:Jag är lite sugen på att aktivera 480parts.com igen den ligger för tillfället lite i vila eftersom jag inte har tid att underhålla den riktigt.
Jag skulle kunna tänka mig att upplåta en yta på sidan för de av er/oss som skulle vilja dela med sig av erfarenheter och annat men saknar hemsida att göra det på, vad tror ni om det?
Jag har inte riktigt bestämt mig hur jag skall göra men finns det intresse så är jag inte den som är den.
Ja det är ju ett bra erbjudande. Men det bästa är ju om vi kan vara lite flitigare med att lägga upp det här på sidan. Vet inte om det finns någon funktion för att lägga upp PDF-filer här men jag har sparat på mej en hel del bra tips och beskrivningar under åren och som jag gärna delar med mej av.
Chrille
- Carsten
- Inlägg: 68
- Blev medlem: 30 jun 2008 08:40
- Ort: Småland
- Kontakt:
Re: Tomgångsregulatorproblem
Det tycker jag också är bäst, det är ju egentligen bara att lägga upp en kategori i forumet och sedan låta de som känner sig manade fylla den med artiklar. Forumet är baserat på PHPBB och i administrationsmodulen kan man bestämma att endast en utvalt skara skall kunna posta ett inlägg i ett givet forum, eller att ett inlägg måste godkännas av en moderator innan det publiceras.
-------------------------------------------
För tillfället utan 480, sorgligt nog!
http://www.480parts.com
http://www.dyhrs.se/blogg
-------------------------------------------
För tillfället utan 480, sorgligt nog!
http://www.480parts.com
http://www.dyhrs.se/blogg
-------------------------------------------
- 211#Christer Lindström
- Inlägg: 629
- Blev medlem: 28 jan 2004 19:57
Re: Tomgångsregulatorproblem
Ja MEKTIPS finns ju faktiskt redan på forumet. Ja har för mej att det fanns något som hette "Verkstan" tidigare på gamla forumet och som det fanns en del matnyttigt på.
Chrille
-
- Inlägg: 232
- Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
- Ort: Esko
- Kontakt:
Re: Tomgångsregulatorproblem
Hej alla!
Min 480-sajt är fortfsarsnde aktiv. Efter påtvingat byte av bredbandsleverantör är adressen.
http://web.comhem.se/eskoa/480
Jag uppdaterar sajten varje gång jag gör något med min ES87:a.
Esko
Min 480-sajt är fortfsarsnde aktiv. Efter påtvingat byte av bredbandsleverantör är adressen.
http://web.comhem.se/eskoa/480
Jag uppdaterar sajten varje gång jag gör något med min ES87:a.
Esko
-
- Inlägg: 232
- Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
- Ort: Esko
- Kontakt:
Re: Tomgångsregulatorproblem
Det verkar som länken i tidifare inlägg inte fungerar OK. Ett nytt försök
http://web.comhem.se/eskoa/480
http://web.comhem.se/eskoa/480
- 211#Christer Lindström
- Inlägg: 629
- Blev medlem: 28 jan 2004 19:57
Re: Tomgångsregulatorproblem
Det tackar jag och många här på klubben för Esko, för din sida har så mycket bra tips så att det hade varit synd om den försvann, ja så nu kan man återigen lägga länkar på dom mektips som du har där
Ja det är ju klart att jag sparat ner den på mina favoriter naturligtvis
Bra att du la ut länken Esko efter som du är lite gammal 480GUD här för oss inbitna på forumet
Ja det är ju klart att jag sparat ner den på mina favoriter naturligtvis
Bra att du la ut länken Esko efter som du är lite gammal 480GUD här för oss inbitna på forumet
Chrille
- Carsten
- Inlägg: 68
- Blev medlem: 30 jun 2008 08:40
- Ort: Småland
- Kontakt:
Re: Tomgångsregulatorproblem
Visst är det typiskt?
Jag sålde min tomgångspendlande 480 i veckan eftersom jag ansåg att en körduglig 480 räckte till och nu ringde de från garaget, där min andra 480 står parkerat i väntan på sommar och värme, och berättade att någon eller några galningar har slagit sönder bilen totalt.
Suck, nu är man helt plötsligt helt utan 480 i kördugligt skick, kunde jag inte väntat med att sälja 92:an?
Jag återkommer med lite bilder på förödelsen, jag har faktiskt inte sett spektaklet själv men skall ut i eftermiddag och kolla när polisen har gjort sitt.
Jag sålde min tomgångspendlande 480 i veckan eftersom jag ansåg att en körduglig 480 räckte till och nu ringde de från garaget, där min andra 480 står parkerat i väntan på sommar och värme, och berättade att någon eller några galningar har slagit sönder bilen totalt.
Suck, nu är man helt plötsligt helt utan 480 i kördugligt skick, kunde jag inte väntat med att sälja 92:an?
Jag återkommer med lite bilder på förödelsen, jag har faktiskt inte sett spektaklet själv men skall ut i eftermiddag och kolla när polisen har gjort sitt.
-------------------------------------------
För tillfället utan 480, sorgligt nog!
http://www.480parts.com
http://www.dyhrs.se/blogg
-------------------------------------------
För tillfället utan 480, sorgligt nog!
http://www.480parts.com
http://www.dyhrs.se/blogg
-------------------------------------------
- 211#Christer Lindström
- Inlägg: 629
- Blev medlem: 28 jan 2004 19:57
Re: Tomgångsregulatorproblem
Fy faen vad trött man blir när man får läsa om sånt, idioter som inte har någon respekt för andras egendomCarsten skrev:Visst är det typiskt?
Jag sålde min tomgångspendlande 480 i veckan eftersom jag ansåg att en körduglig 480 räckte till och nu ringde de från garaget, där min andra 480 står parkerat i väntan på sommar och värme, och berättade att någon eller några galningar har slagit sönder bilen totalt.
Suck, nu är man helt plötsligt helt utan 480 i kördugligt skick, kunde jag inte väntat med att sälja 92:an?
Jag återkommer med lite bilder på förödelsen, jag har faktiskt inte sett spektaklet själv men skall ut i eftermiddag och kolla när polisen har gjort sitt.
Lider med dej. Hoppas att du har garageförsäkring på bilen.
Chrille
- Carsten
- Inlägg: 68
- Blev medlem: 30 jun 2008 08:40
- Ort: Småland
- Kontakt:
Re: Tomgångsregulatorproblem
Jag har lagt minst 200 timmar på den här bilen, någon annan har lagt en halvtimma på att förstöra den med en yxa, suck!
-------------------------------------------
För tillfället utan 480, sorgligt nog!
http://www.480parts.com
http://www.dyhrs.se/blogg
-------------------------------------------
För tillfället utan 480, sorgligt nog!
http://www.480parts.com
http://www.dyhrs.se/blogg
-------------------------------------------
-
- Inlägg: 204
- Blev medlem: 29 aug 2006 07:30
- Ort: Upplands Väsby
- Kontakt:
Re: Tomgångsregulatorproblem
Men för helvete... Så jävla trist att se!!! Man blir fan gråtfärdig på riktigt av den där bilden!!!
Vad är det för jävla misslyckade idioter som gör nå´t så´nt??? Mot en 480 dessutom!!! Hoppas du får tag på dom som gjort detta!!!
Ursäkta svordomarna... Men man blir så less av att se så´nt där!!!
Lider verkligen med dig!!! Hoppas försäkringsbolaget är vettiga mot dig och inser bilens värde!!!
//Brådhis
Vad är det för jävla misslyckade idioter som gör nå´t så´nt??? Mot en 480 dessutom!!! Hoppas du får tag på dom som gjort detta!!!
Ursäkta svordomarna... Men man blir så less av att se så´nt där!!!
Lider verkligen med dig!!! Hoppas försäkringsbolaget är vettiga mot dig och inser bilens värde!!!
//Brådhis
-> Mina fordon: http://www.garaget.org/mypage/?user=7682 <-
- Carsten
- Inlägg: 68
- Blev medlem: 30 jun 2008 08:40
- Ort: Småland
- Kontakt:
Re: Tomgångsregulatorproblem
Tack för engagemanget
Det sorgliga är att jag lagt över 40.000:- i reservdelar på bilen plus bilen inköpspris som var drygt 20.000:-
Lacken är ju en pearl-färg och bara den har jag jobbat många veckor med så visst känns det sorgligt att någon mindre begåvad individ skall få förstöra den på det sättet, hade de åtminstone stulit den och kört in den i en tall eller något annat som ger lite mening.
Jag hoppas jag kan göra en deal med försäkringsbolaget så inte bilen hamnar på någon korkad skrot i landet, jag vill montera ner de delar som fortfarande är hela och se till att de kommer till användning på något sätt, exempelvis är fönsterlister, dimmljusen och annat helt nya och det vore ju synd om de skulle gå till spillo.
Det sorgliga är att jag lagt över 40.000:- i reservdelar på bilen plus bilen inköpspris som var drygt 20.000:-
Lacken är ju en pearl-färg och bara den har jag jobbat många veckor med så visst känns det sorgligt att någon mindre begåvad individ skall få förstöra den på det sättet, hade de åtminstone stulit den och kört in den i en tall eller något annat som ger lite mening.
Jag hoppas jag kan göra en deal med försäkringsbolaget så inte bilen hamnar på någon korkad skrot i landet, jag vill montera ner de delar som fortfarande är hela och se till att de kommer till användning på något sätt, exempelvis är fönsterlister, dimmljusen och annat helt nya och det vore ju synd om de skulle gå till spillo.
-------------------------------------------
För tillfället utan 480, sorgligt nog!
http://www.480parts.com
http://www.dyhrs.se/blogg
-------------------------------------------
För tillfället utan 480, sorgligt nog!
http://www.480parts.com
http://www.dyhrs.se/blogg
-------------------------------------------
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Tomgångsregulatorproblem
Hej Carsten!
Beklagar verkligen olyckan. Du kansek kommer ihåg mig? Jonas Mogvall.
Vill du sälja dina skraplister till dörrarna så är jag intresserad.
Än en gång. Jäkla idiot!
/Jonas
Beklagar verkligen olyckan. Du kansek kommer ihåg mig? Jonas Mogvall.
Vill du sälja dina skraplister till dörrarna så är jag intresserad.
Än en gång. Jäkla idiot!
/Jonas
- Carsten
- Inlägg: 68
- Blev medlem: 30 jun 2008 08:40
- Ort: Småland
- Kontakt:
Re: Tomgångsregulatorproblem
Jodå, jag kommer ihåg dig, glömmer aldrig en sann 480-vän
Vi får se vad försäkringsbolaget säger, om jag känner dem rätt kommer de inte att betala en spänn, det finns säkert någon paragraf som de kan hålla fast i.
Vi får se vad försäkringsbolaget säger, om jag känner dem rätt kommer de inte att betala en spänn, det finns säkert någon paragraf som de kan hålla fast i.
-------------------------------------------
För tillfället utan 480, sorgligt nog!
http://www.480parts.com
http://www.dyhrs.se/blogg
-------------------------------------------
För tillfället utan 480, sorgligt nog!
http://www.480parts.com
http://www.dyhrs.se/blogg
-------------------------------------------
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster